۶ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۳۷

گزارش خبری/

درآمد صنایع بوشهر به جیب بوشهری‌ها نمی‌رود/ لزوم اجرای عدالت در توزیع درآمدهای مالیاتی

درآمد صنایع بوشهر به جیب بوشهری‌ها نمی‌رود/ لزوم اجرای عدالت در توزیع درآمدهای مالیاتی

بوشهر - خبرگزاری مهر: استان بوشهر یکی از استان‌های درآمدزای کشور است که متأسفانه نمی‌تواند آنگونه که باید از این درآمدها بهره‌مند شود. توجه به صنایع می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای استان داشته باشد اما هنوز بسیاری از وعده‌هایی که در این زمینه داده می‌شود، عملی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش مهمی از درآمد کشور به استان بوشهر بستگی دارد چرا که حدود 95 درصد از صادرات نفتی از طریق پایانه‌های نفتی جزیره خارگ صورت می‌گیرد.

پایانه‌های نفتی در جزیره خارگ یکی از مهمترین منابع درآمدی کشور است که این پایانه صادراتی در استان بوشهر قرار دارد و بهره‌مندی استان از عوارض و مالیات این پایانه می‌تواند بسیاری از نیازهای استان را تامین کند.

صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی‌های عظیمی نیز در استان بوشهر وجود دارد که می‌توان به فازهای بسیار بزرگ پارس جنوبی اشاره کرد. این فازها بیش از 43 درصد از گاز کشور را تولید می‌کنند که بالطبع درآمد بسیار بالایی نیز از این طریق حاصل می‌شود.

پالایشگاه فجر جم نیز بزرگترین پالایشگاه گازی کشور است که به تنهایی 27 درصد از گاز کشور را تولید می‌کند و نقش بسیار مهمی در تامین سبد انرژی کشور دارد.

وعده اشتغال نیروهای بومی محقق نشده‌است

در مجموع استان بوشهر بیش از 70 درصد گاز کشور را تولید می‌کند که بهره‌مندی استان بوشهر از مالیات‌ها و عوارض این صنایع می‌تواند در توسعه و پیشرفت استان بوشهر نقش بسیار مهمی داشته باشد. وجود این صنایع در استان بوشهر بیش از آنکه به سود استان باشد و استان از مزایای آن بهره‌مند شود، دود و معایب آن نصیب استان شده است.

دولت در استان بوشهر مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن، می‌بایست 50 درصد از نیروهای شاغل در استان بوشهر را نیروهای بومی استان تشکیل دهند ولی متاسفانه تاکنون این وعده عملی نشده است.

حضور صنایع بزرگ نفت و گاز در منطقه ویژه پارس جنوبی و شهرستان‌های جم و کنگان و عسلویه باعث شده است تا این شهرستان‌ها با رشد بالای جمعیتی مواجه شوند ولی امکانات و زیرساخت‌های آنها همزمان با این توسعه و پیشرفت‌ها رشد نکرده است.

پرونده‌های بزرگ مالیاتی از مرکز کشور به بوشهر منتقل شود

فریدون حسنوند استاندار بوشهر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: برای افزایش درآمدهای استان بوشهر باید پروندهای بزرگ مالیاتی به‌ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه خارگ و عسلویه از مرکز کشور به استان بوشهر منتقل شود.

حسنوند با تاکید بر افزایش درآمدهای استان از محل عوارض‌های مالیاتی و تعرفه‌های گمرکی اظهار داشت: درآمدهای استان بوشهر با احتساب درآمدهای مالیاتی حوزه نفت و گاز و پتروشیمی مطلوب و بالاست که این درآمدها به لحاظ اینکه متمرکز است به استان برگشت نمی‌شود که باید راهکارهای لازم در این خصوص اندیشیده شود.

وی ادامه داد: استان بوشهر درآمدهای قابل توجهی در بخش‌های یاد شده کسب می‌کند که باید از ظرفیت‌های قانونی نمایندگان مجلس و هیات دولت برای برگشت آن به استان استفاده کرد.

حسنوند نهادینه شدن فرهنگ پرداخت مالیات شرکت‌‌ها و واحدهای اقتصادی را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور از راه پرداخت مالیات تامین می‌شود باید از راه‌های گریز پرداخت عوارض جلوگیری شود و پرداخت مالیات و عوارض به‌عنوان یک وظیفه ملی تلقی شود.

لزوم اجرای عدالت در توزیع درآمدهای مالیاتی

استاندار بوشهر همچنین بر اجرای عدالت در توزیع درآمدهای مالیاتی تاکید کرد و گفت: استان بوشهر در وصول درآمدهای مالیاتی و تعرفه‌های گمرکی و عوارض آلایندگی در کشور جزو پنج استان اول کشور محسوب می‌شود.

حسنوند ادامه داد: با این وجود، استان بوشهر در دریافت این درآمدها برای هزینه کرد با مشکل مواجه است که لازم است عدالت در توزیع این درآمدها لحاظ شود.

وی از تلاش همه مسئولان و کارشناسانی که در تحقق درآمدها تلاش می‌کنند قدردانی کرد و افزود: باید راه‌های تشویقی کارکنان دستگاه‌های درآمدزا برای افزایش انگیزه و تلاش بیشتر آنها اتخاذ شود.

حسنوند تاکید کرد: علاوه بر تشویق‌های قانونی باید از اختیارات استاندار و مدیران برای تقویت این مجموعه استفاده کرد.

لزوم تلاش برای بهره‌مندی استان از همه مزایای صنایع

استان بوشهر در بخش‌های گمرک، گاز، نفت، پتروشیمی و بندر سالانه درآمدهای قابل توجهی وصول می‌کند که در استان هزینه نمی‌شود که لازم است راهکارهای قانون برای برگشت این درآمدها ارائه شود.

هر چند مسئولان گذشته استان بوشهر تلاش‌های چندانی در بهره‌مندی استان از این درآمدها نداشته‌اند ولی در سال‌های اخیر شاهدیم که نمایندگان استان تلاش بسیاری در این زمینه صورت داده‌اند و استاندار بوشهر نیز در این زمینه پیشری‌های بسیاری را داشته است.

امیدواریم این تلاش‌ها ادامه اشته باشد و با پیگیری‌های مستمر، زمینه‌های لازم برای استفاده استان از این درآمدها حاصل شود.

کد خبر 2063594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha