۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶

یک منتقد:

فهیمه رحیمی در مقطعی نفر اول شمارگان کتاب در ایران بود

فهیمه رحیمی در مقطعی نفر اول شمارگان کتاب در ایران بود

یک نویسنده و منتقد با بیان اینکه فهیمه رحیمی در دورانی نفر اول شمارگان کتاب در ایران به شمار می‌رفت، گفت: نوع نگاه رحیمی بر پایه تحریک احساسات مخاطبانش بنا نهاده شده بود که به هر شکل این نوع نگاه در ادبیات هم مخاطبان خاص خودش را دارد و نباید آن را سانسور یا حذف کرد.

محمد‌رضا گودرزی، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ادبیات عامه‌پسند ایران با درگذشت فهیمه رحیمی یکی از نویسندگان شاخص خود را از دست داد، اظهار داشت: فهیمه رحیمی از نویسندگان پرکار سبک عامه‌پسند در ایران بود و یادم هست زمانی که من در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می‌کردم کتابی پژوهشی درباره حجم مطالعه و فروش کتاب از آقای امید‌علی احمدی منتشر شد که در آن رحیمی را نفر اول صاحب شمارگان کتاب در ایران معرفی کرده بود.

وی افزود: نوع نگاه رحیمی و نویسندگانی از این دست بر پایه تحریک احساسات مخاطبانش بنا نهاده شده بود و شاید از این منظر برخی معتقد باشند که نگاه این نویسندگان و ادبیاتشان سطحی است، اما به هر شکل این نوع نگاه در ادبیات هم مخاطبان خاص خودش را دارد و نباید آن را سانسور یا حذف کرد، بلکه می‌شود از ظرفیت کتابخوانی علاقه‌مندان به این ادبیات، برای حضور در فضای ادبیات جدی نیز بهره‌مند شد.

گودرزی افزود: از نویسنده‌ای مانند رحیمی و سایر نویسندگان عامه‌پسند هیچوقت این انتظار نمی‌رفت که بتوانند مخاطبان خود را به سمت ادبیات جدی سوق دهند. آنها کار خودشان را کردند و به واقع کتاب را مثابه یک کالا در جوامع سرمایه‌داری، تولید و به دست مخاطب خودش رساندند. در نتیجه باید در همین سطح از آنها انتظار داشت و مورد نقد و بررسی قرارشان داد.

وی تاکید کرد: ادبیات عامه‌پسند واقعیتی است که در همه کشورهای دنیا وجود دارد. به اعتقاد من به جای اینکه این ادبیات سانسور شود و یا تهدید برای ادبیات جدی به حساب آید، باید با برخوردی خلاقانه مورد توجه قرار بگیرد. این ادبیات، هوادارانی دارد که در هر صورت به میزان کتابخوانان در هر کشور می‌افزاید. درست است که روش این ادبیات در مواجهه با مخاطب، متفاوت با سایر آثار ادبی مشابه موجود در جامعه است، اما به هر شکل روشی است مقبول و پذیرفته شده که می‌توان برای خودش یک گفتمان تثبیت شده و قابل قبول پدید آورد.

کد خبر 2079167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha