۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۲۰

دو مقام ارشد روسی تحلیل کردند/

فاصله بسیار زیاد تا مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا

فاصله بسیار زیاد تا مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا

دو مقام ارشد روسی در تحلیلی به بررسی روابط ایران و آمریکا پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری پرداخته‎اند. این دو نفر معتقدند که برخلاف عقیده کارشناسان، نباید انتظار مذاکرات مستقیم دوجانبه داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت Vestnik Kavkaza می‎نویسد: "آمریکا هنوز راه خود را در این مسیر پی می‎گیرد و نباید انتظار پیشرفت جدی در حل بحث برنامه هسته‎ای ایران داشت."

دیمیتری ریوریکوف -سفیر سابق و مشاور عالی‎رتبه کنونی، کارشناس موسسه مطالعات راهبردی- و ولادیمیر یِوسِیِف -کارشناس ارشد مرکز مطالعات اجتماعی-سیاسی- افزایش تحریم‎های آمریکا علیه ایران را تحلیل کردند.

یِوسِیِف: آمریکا می‎خواهد قوانین داخلی خود را به سطح جهانی بسط دهد

طبق گفته یِوسِیِف، "آمریکا خواستار رسیدن به توافق با ایران است- مساله اصلی این است. اگر آنها با گفتگو -یک گفتگو عادی- موافقت کنند، حسن روحانی حاضر به انجام آن خواهد بود. روحانی دعوت به صحبت بر اساس منافع مشترک باشد. آمریکا خواهان توقف غنی سازی اورنیوم از 5 درصد تا 20 درصد است. ایران چه می‎تواند انجام دهد؟ می‎تواند فرآیند را متوقف کند. این یک توافق است. اما در حال حاضر آمریکا در انتظار امتیازات است و به همین دلیل تحریم‎های جدیدی را به تصویب رسانده است."

وی می‎افزاید: "از این منظر، آمریکا بر روی تحریم‏‎های یک جانبه غیرقانونی حساب باز کرده است. زیرا قوانین داخلی خود را به سطح جهانی بسط می‏‎دهد. از این منظر، غیرقانونی است. چرا بر روی آن حساب باز کرده‏‎اند؟ آمریکا می‎گوید: "نگاه کنید، روسیه و چین مانعمان می‎شوند و نمی‎توانیم به نام شورای امنیت سازمان ملل  کار کنیم." به تحریم‎هایی که آنجا (شورای امنیت) تصویب شده اند و آنهایی که توسط آمریکا و متحدانش تصویب کرده‎اند، نگاهی بیاندازید. تحریم‎ها غیرقابل مقایسه هستند. ایران توسط تحریم‎ها به حالتی در آمده است که اگر فلان کار را انجام دهد، دنیا زیر و رو خواهد شد." 

یِوسِیِف می‎گوید تحریم های سفت و سختی که علیه ایران اعمال شده‎اند، بی‎سابقه‎اند و دلایل متعددی برای این برخورد وجود دارد. آمریکا تا زمانی که دریابد این فرآیند بی‎نتیجه است، بر آن پافشاری خواهد کرد. وی در پایان گفت: "واشنگتن اطمینان دارد که موفق خواهند بود و ایران کوتاه خواهد آمد، اعتقاد دارم که آنها اشتباه می‎کنند." 

ریوریکوف: تحریم‎ها به سطحی رسیده‎اند که زندگی عادی اقتصادی را در کشور مختل کرده است

دیمیتری ریوریکوف -سفیر سابق و مشاور عالی‎رتبه کنونی، کارشناس موسسه مطالعات راهبردی- اعتقاد دارد "ممکن است کسانی تحریم‎های یکجانبه را مشروع بدانند، اما وقتی چنین ماهیتی دارند، یک سوال کلی‎تر مطرح می‎شود و حرف از قوانین و کنش‎های بین‎المللی به میان می‎رود که درباره مسئولیت کشورها درباره حمایت از صلح، امنیت و حق کشورها برای توسعه بحث می‎کنند."

وی می‎گوید: "تحریم‎ها به سطحی رسیده‎اند که زندگی عادی اقتصادی را در کشور مختل و کارکردهای عادی مرتبط با امنیت اجتماعی را غیر ممکن کرده‎اند. از این منظر، سوال فوق مورد بررسی قرار نگرفته است. حقوقدانان آمریکایی تلاش‎هایی کرده‎اند. مشخص است آنهایی که (با تحریم) مخالفند تلاش‎های خود را آغاز کرده‎اند و به مخالفت خود ادامه خواهند داد. سوال این است: "منطق نتظیم چنین تحریم‎هایی چیست؟ تصور این که ایران به التزامات خود پایبند نیست. فرضِ اعمال ِگناهکارانه علیه ایران به این معناست که در صورت وجود یا عدم وجود سلاح هسته ای هیچ تناقضی بین این مسئله و وظایف ایران در قبال ان پی تی وجود ندارد."

 

 

 

کد خبر 2114713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha