۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۸:۳۷

خروج یک خانه تاریخی از فهرست میراث ملی /خانه نراقی‌ها مجتمع تجاری می شود

خروج یک خانه تاریخی از فهرست میراث ملی /خانه نراقی‌ها مجتمع تجاری می شود

خانه تاریخی نراقی های همدان بنا به درخواست ورثه، به دلیل قرار گرفتن در محدوده ای تجاری از فهرست میراث ملی خارج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه نراقی ها یکی از قدیمی ترین حسینه های خانگی و تاریخی ایران را دارد که با بیش از صد سال قدمت در خیابان شریعتی همدان که منطقه ای تجاری و در نزدیکی میدان اصلی شهر است قرار گرفته است.

منتها این خانه یک بار توسط اداره کل میراث فرهنگی استان همدان مرمت شده بود با این حال ورثه نراقی ها که از قدیمی ترین تجار همدان بوده اند و اکنون  در خارج از کشور به سر می برند، این خانه را در اختیار فردی قرار داده بودند که او نیز تا دهه 70 شمسی در این خانه زندگی می کرد اما از آنجا که به مرمت و بازسازی اساسی احتیاج داشت، خالی از سکنه شد و ورثه نیز با توجه به گران بودن قیمت زمین در آن محدوده، قصد فروش آن را کردند.

اداره میراث فرهنگی استان همدان نیز قیمت 200 میلیون تومانی برای خرید آن در نظر گرفته بود اما صاحبان خانه راضی به فروختن آن نشدند بنابراین از آنجا که خانه نراقی‌ها 7 مهر 1381 با شماره ثبت 6141 جزو آثار ملی قرار گرفته بود اما اواخر سال 89 با رای دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شد.

اکنون این خانه نه تنها در وضعیت مرمتی نابسامانی به سر می برد بلکه احتمال تخریب آن و جایگزین شدن مجتمع تجاری به جای این خانه نیز وجود دارد به این ترتیب میراث نراقی ها در همدان از بین خواهد رفت.

کد خبر 2115453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha