۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۵

با حضور خانواده شهدا انجام شد:

آغاز به کار نمایشگاه دفاع مقدس در شاهرود/ اجرای نمایش رزمی فرهنگی "حماسه اروند"

آغاز به کار نمایشگاه دفاع مقدس در شاهرود/ اجرای نمایش رزمی فرهنگی "حماسه اروند"

شاهرود - خبرگزاری مهر: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس نمایشگاه آثار و دستاوردهای دفاع مقدس با محوریت عملیات والفجر 8 در حرم شهدای گمنام شهرستان شاهرود آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شاهرود صبح سه شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار و دستاوردهای دفاع مقدس که با حضور مسئولان، خانواده های شهدای عملیات والفجر 8 و مردم شهید پرور شهرستان شاهرود در مسیر حرم شهدای گمنام برگزار شد با اشاره به این که گردان کربلا در عمليات والفجر 8 به عنوان گردان مقدم و خط شکن در جهت منحرف کردن دشمن از منطقه اصلي عمليات در اروند کنار عمليات کرد گفت: در این عملیات بيش از 100 شهيد از این شهرستان تقدیم انقلاب شد و این گردان نقش مهمي در پيروزي اين عمليات برعهده داشت.

سرهنگ عباس مطهری ضمن قدردانی از ایثار و صبر خانواده های معظم شهدا در سال های دفاع مقدس و بعد از آن خاطر نشان کرد: پس از عمليات بدر، در سطوح عالي جنگ پذيرفته شد كه سپاه و ارتش ضمن پشتيباني از يكديگر، هركدام مستقلاً برای عملیات ها طرح ‌ريزي کرده و آن را به اجرا در بیاورند.

والفجر8 اولين نبرد سپاه بعد از دريافت حكم تشكيل سه نيرو بود

وی با یادآوری این مطلب که مدتي پس از اين تصميم، امام خميني(ره) سپاه را موظف كرد تا همچون ارتش، از قواي سه‌گانه زميني، هوايي و دريايي برخوردار باشد تصریح کرد: عمليات والفجر8 اولين نبرد سپاه بعد از دريافت حكم تشكيل سه نيرو بود و در اين عمليات هر سه نيروي سپاه به كار گرفته شدند، هرچند كه نيروي هوايي آن از پدافند هوايي و موشكي فراتر نرفته بود.

این رزمنده دوران جنگ حق علیه باطل، با اشاره به اینکه برای پشتيباني از اين عمليات، يك تك فريب در هور و دو تك پشتيباني در شلمچه و ام‌ الرصاص انجام شد عنوان کرد: تك اصلي در فاو در حالي كه دشمن غافل بود، با عبور نيروهاي غواص از رودخانه عريض اروند آغاز شد و در زماني كوتاه با گسترش سرپل گرفته شده، رأس ‌البيشه، كارخانه نمك، سايت‌هاي موشكي و شهر فاو آزاد شد و نيروهاي خودي آماده مقابله با پاتك‌هاي دشمن شدند.

مطهری اذعان کرد: هدف از این عملیات که در تاریخ 20 بهمن ماه سال 64 تا 9 اردیبهشت سال 65 در جبهه جنوبي – فاو با رمز يا فاطمه‌الزهرا (س) به انجام رسید تصرف فاو و تهديد بصره از جنوب بود که با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پایان یافت و در این عملیات قریب به 600 كيلومتر مربع از خاک عراق به تصرف نیروهای خودی در آمد.

اجرای نمایش رزمی فرهنگی "حماسه اروند " در نمایشگاه دفاع مقدس

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شاهرود در ادامه سخنانش از شهید حسین عرب عامری معروف به اخوی عرب، فرمانده گردان کربلای شاهرود در علمیات والفجر 8 یاد کرد و اظهار داشت: گردان کربلای یک شاهرود با فرماندهی شهید حسین عرب عامری در منطقه شلمچه برای عملیات ایذایی و گردان کربلای دو شاهرود با فرماندهی سردار استاد حسینی فرمانده فعلی سپاه استان در منطقه اروند و فاو حضور داشت.

وی با اشاره به بازسازی مناطق عملیاتی والفجر 8 از جمله رود اروند، نهر خین، جزیره بووارین و فاو در مسیر حرم شهدای گمنام شاهرود ابراز داشت: در اجرای نمایش رزمی فرهنگی "حماسه اروند"  حدود 80 بازیگر در قالب رزمندگان ایرانی و عراقی در صحنه حضور دارند و حضور گردان کربلا در عملیات والفجر 8، آموزش های غواصی قبل از شروع عملیات، عبور از اروند و فتح فاو را به تصویر می کشند.

این نمایشگاه از ساعت 16 اول مهر سالجاری برای بازدید به روی عموم گشوده است و علاقمندان می توانند ضمن بازدید از بخش های مختلف نمایشگاه و یادمان شهدا بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء در مراسم خاطره گویی، شب شعر، مسابقه پینت بال، سینه زنی دوره، عبور از تونل شیمیایی شرکت کرده و در پایان شاهد اجرای نمایش " حماسه اروند " باشند.

کد خبر 2141678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha