۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۷

حاجی شریف:

گرانی کاغذ مانع اعتماد ناشران برای چاپ قرآن شد/ رونمايي از آخرين محصولات توليدي سازمان دارالقرآن

گرانی کاغذ مانع اعتماد ناشران برای چاپ قرآن شد/ رونمايي از آخرين محصولات توليدي سازمان دارالقرآن

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم در نشست تخصصی مصححان قرآن این سازمان با اشاره به اینکه گرانی کاغذ مانع اعتماد ناشران برای چاپ قرآن شد، گفت: چاپ قرآن در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۰ بیش از سه‌چهارم کاهش یافته است با این وجود برخی از قرآنهای دولتی در کشورهای دیگر چاپ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی مصححان قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با حضور «احمد حاجی شریف» معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، «عباس سلیمی» از اعضاء هیئت امناء سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین جمعی از مصححان قرآن، روز گذشته 11 مهرماه در سالن سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

احمد حاجی‌شریف در ابتدای این جلسه با اشاره به آمار عملکرد مصححان قرآن در سال گذشته و تصحیح 12 هزار و 989 جزء قرآن برای ناشران، گفت: از 12 هزار و 989 جزء قرآن، 21 هزار و 887 غلط گرفته و تصحیح شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 64 که معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم آغاز به کار کرد، تا پایان سال 91، 371 هزار و 796 جزء قرآن تصحیح شده است، ادامه داد: تعداد غلط‌های گرفته شده از 371 هزار و 796 جزء قرآن تا پایان سال 91، یک میلیون و 340 هزار و 751 بوده است که مصححان سازمان دارالقرآن آن‌ها را تصحیح کرده‌اند.

حاجی‌شریف با اشاره به تعداد تیراژ‌ها و مجوزهای چاپ قرآن تصریح کرد: در سال‌ 90 مجوز چاپ 6 میلیون و 669 هزار جلد و در سال 91، 3 میلیون و 920 هزار و 200 جلد قرآن به چاپ رسید که از این آمار متوجه می‌شویم تعداد مجوز چاپ در سال 91 نسبت به سال 90 حدود 50 درصد کاهش یافته است.

وی به آمار 6 ماهه اول سال‌های 90 تا 92 اشاره کرد و افزود: در شش ماهه سال 90، 4 میلیون و 174 هزار جلد، سال 91، 2 میلیون و 450 هزار جلد و همچنین در سال 92، 940 هزار و 900 جلد قرآن به چاپ رسیده است که از این آمار متوجه می‌شویم که سال 91 نسبت به سال 90، 50 درصد و همچنین سال 92 نسبت به سال 91 بیش از 50 درصد کاهش تیراژ قرآن داشته‌ایم؛ یعنی نسبت تیراژ قرآن در سال 92 نسبت به سال 90 بیش از سه‌چهارم کاهش یافته است.

حاجی‌شریف با اشاره به دلایل کاهش تیراژ قرآن گفت: دلایل متنوعی برای کاهش تیراژ قرآن وجود دارد که مهم‌ترین آنها گرانی کاغذ، ملزومات چاپ و نوسانات آن است، به همین دلیل، ناشران برای این تغییرات اقدام به چاپ قرآن نمی‌کنند.

وی چاپ قرآن در خارج از کشور را یکی دیگر از دلایل افت چاپ قرآن در کشور عنوان کرد و افزود: 22 مرداد سال 92، وزیر ارشاد از قرآنی رونمایی کرد که در خارج از کشور 400 هزار جلد از آن به چاپ رسیده بود و ادعا داشته که قرار است از این قرآن یک میلیون دیگر نیز در کشورهای عربی به چاپ برسد، این در حالی است که ما در شش ماهه سال جاری تنها 940 هزار و 900 جلد قرآن به چاپ رسانده‌ایم. بنابراین چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، پس بهتر است مسئولان چاپ قرآن در داخل را تقویت کنند تا اینکه بخواهیم در سایر کشورها قرآن‌های متفاوتی به چاپ برسانیم.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن ادامه داد: طبق ابلاغیه مرکز طبع و نشر و دستور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در 15 خرداد سال 91 به قرآن‌های چاپ اول به شیوه ایرانی دیگر مجوز ندادیم، در صورتی که تمامی قرآن‌هایی که برای چاپ اول مجوز گرفته بودند با خط عثمان‌طه بوده است. از این رو، کار مصححان قرآن کمی سخت‌تر شد.

حاجی‌شریف با اشاره به اینکه معاونت طبع و نشر قرآن در سال 76 نخستین قرآن را به چاپ رساند، تصریح کرد: این قرآن با خط عثمان طه بود ولی علامتگذاری آن با سایر کتاب‌های قرآن متفاوت بود، همچنین در تیرماه سال جاری نیز قرآن دیگری برای بسیج استان تهران چاپ کردیم که تعدادی از کلمات آن تغییراتی داشت به طوری که می‌توان گفت چاپ قرآن در تیرماه همراه با آخرین تغییرات عرضه شد.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن گفت: تلاش ما چاپ 5 هزار جلد از این قرآن است تا بتوانیم دراختیار مصححان قرار داده تا کار تصحیح قرآن سهولت یابد.

تصحیح قرآن یکی از پادشاهان عربی در ایران

حاجی‌شریف با اشاره به تصحیح قرآن سلطنتی یکی از پادشاهان عربی ادامه داد: اخیراً مصححان قرآن در حال بررسی و تصحیح قرآن سلطنتی یکی از پادشان عربی هستند که تاکنون از این قرآن بیش از 30 مورد غلط درجه یک استخراج و تصحیح شده است.

وی در پایان به اهمیت تصحیح قرآن و توجه و دقت در این امر اشاره کرد و افزود: در کار تصحیح قرآن باید دقت و توجه زیادی داشت، چرا که این کار تخصصی است و نیازمند تسلط و دقت بسیاری است.


سلیمی: مصححان قرآن، محافظ و بازدارنده از تحریف آن هستند

«عباس سلیمی» یکی از بنیانگذاران اداره چاپ و نشر قرآن کریم و عضو هیئت امناء سازمان دارالقرآن در نشست تخصصی مصححان قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه خداوند دو نعمت بزرگ را دراختیار بشر قرار داده است، گفت: خداوند عترت و قرآن کریم را برای هدایت بشر قرار داده و ما باید به عنوان خادمان قرآن صامت و پیروان قرآن ناطق، شکرگزار این نعمت‌ها باشیم.

وی افزود: بسیاری از افراد نعمت‌های فراوانی در اختیار دارند اما ما معتقدیم ثروتمندترین هستیم، چرا که بالاترین نعمت یعنی قرآن را در اختیار داریم.

سلیمی با اشاره به حدیث 16445 میزان الحکمه خاطرنشان کرد: در این روایت آمده است که؛ اگر کسی نعمت قرآن را داشته باشد و گمان کند که یکی دیگر از مردم نعمتی بالاتر از او دارد، نعمت بزرگ را کوچک شمرده و نعمت حقیر و کوچک را بزرگ پنداشته است؛ بنابراین باید ما قدر این نعمت بزرگ را بیشتر بدانیم و در این راه مسئولیت سنگینی داریم.

وی با بیان اینکه مسئولیت سنگین مصححان قرآن در بسیاری از روایات متجلی شده است، تصریح کرد: پیامبر (ص) در تشریح قیامت فرموده‌اند: «من اولین میهمان و واردشونده بر خدا در روز قیامت هستم که به همراه قرآن و اهل‌بیتم به محشر وارد می‌شویم و از امتم سؤال می‌کنم که با کتاب خدا و امت من چه کردید»؛ بنابراین مصححان قرآن در پاسخ به پیامبر در آن لحظه می‌توانند ادعا کنند که ما از تحریف ذهنی و عملی به قرآن جلوگیری کردیم چرا که این کار در راستای افعال الهی است و خداوند نیز در قرآن آورده است که خود خداوند قرآن را از هرگونه تحریف مصون می‌دارد.

سلیمی مسئولیت مصححان قرآن را همسو با کار فرشتگان الهی دانست و گفت: مصححان قرآن، محافظ و بازدارنده از تحریف قرآن هستند، همانطور که فرشتگان از قرآن محافظت می‌کنند.

این قاری پیشکسوت قرآن با اشاره به اینکه تمامی امت اسلامی به عنوان حق و حقیقت در صحنه دفاع از قرآن عمل کرده‌اند، افزود: ما به 7 دلیل معتقد هستیم که قرآن همان امانت الهی است که از جبرئیل بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است و تا پای جان باید از آن دفاع کنیم.

سلیمی «وعده الهی»، «تواتر تاریخی تلاوت و قرائت»، «مجاهدت حفاظ قرآن از صدر اسلام»، «اهتمام پیامبر»، «غیرت اصحاب خاص و بزرگان دین»، «اجماع فقهاء و علمای عصر حاضر» و همچنین «غیرت و امانتداری» را از مهمترین دلایل خط بطلان بر تحریف قرآن عنوان کرد و ادامه داد: ما همواره محافظ قرآن بوده‌ایم اما نباید توطئه‌های دشمنان برای تحریف کتاب الهی را نادیده گرفت، پس مسئولیت ما در نگهداری از قرآن همچنان ادامه دارد. پس از اینکه امنیت سوریه متزلزل شد، برخی افراد سودجو ادعا کردند که در چند دهه اخیر قرآن تحریف شده است که باید بازنویسی و بازنگری در آن صورت گیرد. اما به لطف خدا و با وجود فرشتگان الهی و مصححان قرآن توانستیم این ادعا را خنثی کنیم.

سلیمی ادامه داد: برای بقای خود باید از قرآن محافظت کنیم که در این راستا توجه به 4 نکته« طهارت ظاهر و باطن»، «اخلاص»، «اتقان در عمل» و «جدیت و همت» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر بخواهیم از قرآن بهره‌مند شویم باید اندیشه، لفظ و عملکردی قرآنی داشته باشیم، همانطور که امام حسن مجتبی(ع) فرمودند؛ سزاوارترین شما به قرآن، کسی است که به آن عمل کند و دورترین شما به قرآن کسی است که آن را تلاوت می‌کند اما به دستورات آن عمل نمی‌کند. در حدیث 13835 میزان الحکمه آمده است که؛ قرآن را بیاموزید اما با آن ارتزاق نکنید و نگذارید قرآن دست‌مایه فخرفروشی شما باشد. بنابراین به شما توصیه می‌کنم قرآن را بیاموزید و همواره در خدمت قرآن باشید تا خدا با قرآن شما را زنده بدارد، بمیراند و محشور کند.

از كتب تازه تأليف سازمان دارالقرآن رونمايي مي شود

همچنین در خبر دیگری از سازمان دارالقرآن الکریم آمده است: معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم از برگزاري مراسم رونمايي از آخرين محصولات توليدي سازمان دارالقرآن در روز دوشنبه 15 مهرماه خبر داد.

محمد مهدي بحرالعلوم با اشاره به برگزاري مراسم رونمايي از آخرين محصولات سازمان دارالقرآن الكريم گفت: يكي از برنامه‌ها و ماموريت‌هاي سازمان دارالقرآن در حوزه فعاليت‌هاي قرآني اعم از آموزشي، تبليغي و ترويجي، تهيه و توليد منابع مكتوب و رسانه‌اي قرآني است.

وي ادامه داد: در همين راستا و با توجه به اهميت اينگونه فعاليت‌ها، سازمان دارالقرآن الكريم در شش ماهه اول سال 92 موفق به تهيه و توليد تعدادي از منابع مكتوب و رسانه‌اي قرآني شده است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم با بيان اينكه برخي از اين محصولات براي علاقه‌مندان قرآني رونمايي و توزيع نيز شده‌اند اظهار داشت: اخيرا 4 جلد كتاب در حوزه آموزش قرآن كودكان پيش دبستاني و 3 جلد كتاب با عنوان «قرآن در كلام مقام معظم رهبري (مد ضله العالي)»، «انسان شناسي از منظر قرآن» و «درسنامه قرآن شناسي» تهيه، توليد و چاپ شده است.

محمد مهدي بحرالعلوم افزود: مراسم رونمايي از اين محصولات با حضور رئيس سازمان دارالقرآن الكريم، مهدي قره‌شيخلو و اصحاب رسانه به جامعه قرآني معرفي و عرضه خواهد شد.

اين مراسم ساعت 14 روز دوشنبه 15 مهرماه در محل سازمان دارالقرآن الكريم برگزار مي شود.

کد خبر 2148446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha