۱۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۲

گزارش خبری/

حمایت از نهادهای مدنی در دولت تدبیر و امید/ شکایت از منتقدان محیط زیست پس گرفته می شود

حمایت از نهادهای مدنی در دولت تدبیر و امید/ شکایت از منتقدان محیط زیست پس گرفته می شود

کرج - خبرگزاری مهر: شماری زیادی از اعضای تشکلهای مردمی و نهادهای مدنی فعال در حوزه محیط زیست استان البرز به دعوت اداره کل حفاظت محیط زیست در کرج گرد هم آمدند. نشستی که طی آن معاون رئیس جمهور از اصلاح و تغییر رویکرد دولت یازدهم در حوزه فعالیت نهادهای مدنی خبرهای خوبی داد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار در جریان سفر یک روزه خود به استان البرز که نخستین سفر وی پس از تصدی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور محسوب می شد، به همراه استاد اسماعیل کهرم پیشکسوت محیط زیست کشور در نشستی صمیمانه با شمار زیادی از تشکلهای مردم نهاد البرز شامگاه دوشنبه در سالن شهدای دولت استانداری البرز حضور یافت.

در این نشست نمایندگان برخی تشکلها ضمن بیان حوزه فعالیت خود خواستار حمایت و توجه دولت به فعالیت این سازمانها و اثرگذاری آنها در کشور شدند.

این افراد به مشکلاتی که در این عرصه با آن دست و پنجه نرم می کنند اشاره کردند و به دلیل کمبود وقت قرار شد تعداد دیگر از نمایندگانی که خواستار طرح مشکلاتشان بودند اما فرصت طرح مشکل نیافتند از طریق پرتال سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کنند.

پس از اتمام سخنان نمایندگان تشکلهای مردمی استان، پیشکسوت و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که در هیئت همراه ابتکار حضور داشت، ادامه جلسه را بر عهده گرفت. وی در معرفی خود اظهار داشت: اسماعیل کهرم هستم شکاربان قدیمی شما.

وی پس از معرفی خود گفت: 39 سال پیش برای شرکت در کنفرانسی عازم بلغارستان شدم. در آن کنفرانس ردیف پشت سر نمایندگان کشورها عبارت "NGO"  نوشته شده بود. در وقت استراحت کنفرانس از نماینده یکی از کشورها پرسیدم" ان جی او یعنی چی؟ پاسخ داد: ما سازمانهای مردمی هستیم و سپس به انگلیسی جمله شعر مانندی گفت که معنی دقیق اش یعنی ما خودمان یاد می گیریم و بعد آموزش می دهیم ولی موعظه نمی کنیم.

تشکلهای مردمی به دانش مجهز شوند

کهرم در ادامه خطاب به اعضای ان جی اوهای حاضر در نشست اظهار داشت: باور کنید فرصت دوباره ای برای ان جی او ها پیدا شده است. خاطرتان هست یک نفر روزی در این مملکت گفت که آمریکا از لحاظ ان جی اوها  به ما پاتک زد و تیشه به ریشه ان جی او ها زد؟ اکنون آن طرز فکر از بین رفته است.

وی با بیان اینکه شماها عصای دست سازمان حفاظت محیط زیست هستید، تصریح کرد: سازمان مردم نهادی که خودش یادمی گیرد و آموزش می دهد می تواند عصای دست سازمان باشد.

کهرم تاثیرگذاری تشکلهای مردمی را منوط به مسلح شدن آنها به دانش دانست و تاکید کرد: تعهد می کنم در این صورت انواع حمایت ها را از شما خواهیم داشت و پشت سرتان خواهیم بود.

مشاور ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار داشت: دوست داریم از سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کنید و نیاز داریم که به آغوش سازمان برگردید.

پس از سخنان کهرم و تشویق حاضران، نماینده انجمن دوچرخه سواران استان البرز که با پوشش دوچرخه سواران حرفه ای در این نشست حضور یافته بود کتابچه ای را به رسم یادبود به معاون رئیس جمهور تقدیم کرد.

بازسازی نهادهای مدنی در دستور کار

ابتکار در انتهای این نشست به عنوان آخرین سخنران با ابراز خرسندی از اینکه در 26 مین روز کاری توفیق دیدار فعالان عرصه محیط زیست را در بخش غیردولتی و خصوصی یافته است، اظهار داشت: این حضور را به فال نیک می گیرم و خوشحالم از اینکه به رغم بی مهرهایی که طی سالهای گذشته نسبت به شما شد، دعوت ما را پذیرفتید.

وی با اشاره به انتخابات 24 خرداد گفت: تغییر فضای عمومی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور که حاصل حضور پرشکوه مردم در انتخابات 24 خرداد بود حامل این پیام است که حضور و مشارکت مردم در عرصه ساخت سرزمین و حل و فصل مشکلات جامعه یک ضرورت است.

ابتکار افزود: نگاه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اعتدال و حضور همه سلایق در عرصه های مختلف اجتماعی و تاکید بر  رعایت حقوق شهروندی و ضرورت حضور مردم رویکری نوین پس از عبور از دوره ای سخت است که محدودیتهای زیادی برای فعالیت نهادهای مدنی به ویژه منتقدان به وجود آورده بود.

معاون رئیس جمهور در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اتفاق 24 خرداد این فضا را فراهم کرد تا مردم بتوانند دوباره در عرصه های اجتماعی به بیان دیدگاهها و انتقادات و پبشنهادات خود بپردازند و توانمندی هایشان را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه فرصت خوبی فراهم شده است گفت: پس از آن دوره دشوار باید همه از این فرصت نوین استفاده کرده و نهادهای مدنی را بازسازی کنند. جامعه ما مبتنی بر توانمندی سرمایه انسانی خود بسیار بهتر می تواند عمل کند نسبت به زمانی که بر امکانات دولتی تکیه می کند.

ابتکار افزود: این اتفاق در کشورهای پیشرفته افتاده است و اگر ما این مسیر را پیش بگیریم که مبنای دمکراسی است و در قانون اساسی هم پیش بینی شده قطعا خواهیم توانست از بحران عبور کنیم.

شکایت علیه فعالان رسانه ای و منتقدان محیط زیست پس گرفته می شود

وی با اشاره به شکایانی که طی سالهای گذشته از برخی منتقدان رسانه ای و تشکلهای مردمی شده بود اعلام کرد: تمام شکایتها پس گرفته می شود و پس از این نیز هیچ مسئولی در هیچ بخشی از مجموعه حفاظت محیط زیست کشور اجازه شکایت از فعالان رسانه ای و منتقدان محیط زیست را ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: تلاش ما حمایت از نهادهای مدنی و در گام نخست پیشنهاد برای تقویت جایگاه حقوقی نهادهای مدنی است که امیدواریم وزارت کشور در این زمینه امکان شکل گیری و تثبیت قانونی نهادهای مدنی را تسهیل کند.

وزارت کشور روند تثبیت قانونی نهادهای مدنی را تسهیل کند

وی ظرفیت جوانان، دانشجویان و جامعه را برای این کار مناسب دانست و اذعان داشت: تشکلهای محیط زیست طی این سالها فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کردند اما حمایت از نهادهای مردمی تا حد توان در دستور کار سازمان قرار می گیرد زیرا معتقدیم بازوهای ما برای کمک به بسیج اجتماعی، تشویق حضور مردم و آموزش مردم و.. از طریق تشکلها امکانپذیر است.

ابتکار افرود: رسانه ها نیز همین نقش را دارند و امکان رصد عملکردها، فاصله با قوانین یا انحرافاتی که بعضا ممکن است به وجود آید را رصد کنند و تلاش می کنیم که هم آزادی بیان و هم آزادی پس از بیان داشته باشیم.

فراخوان اعلام مشکلات منطقه ای در پرتال سازمان

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنانش از تشکلها خواست با نگاه تخصصی و منطقه ای مشکلات مناطق خود را احصا و اعلام کنند و در این ارتباط خبر داد: به زودی فراخوان اعلام مشکلات هر منطقه از طریق پرتال سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام می شود.

وی هدف از این کار را توانمندسازی سازمانهای غیردولتی در کنار تاکید بر اصلاح رویکرد ذکر کرد و افزود: از این طریق امکان حضور نمایندگانی از تشکلهای منطقه ای در کارگروه های کشور فراهم می شود.

ابتکار همچنین توجه جدی تر به موضوع اهمیت واحدهای اچ اس ای (بهداشت ایمنی و محیط) در صنایع را به منظور رعایت شاخص های زیست محیطی مورد تاکید قرار دارد.

ابتکار بار دیگر تاکید کرد: با تغییر رویکرد در دولت تدبیر و امید و نگاه رئیس جمهور به نهادهای مدنی، فضا برای حضور این نهادها تغییر کرده و فضای مثبتی ایجاد شده است تا شاهد بازسازی و توانمندسازی مجدد بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد و تعاونی ها و خیریه ها و .. باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: باید فضا را برای جوانانی آماده کنیم که آینده خود را در چهره طبیعت ایران می بینند.

کد خبر 2151284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha