۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۵

برگزاری 3 نشست در شهر کتاب/ آغاز جلسات درس‌گفتارهای حافظ

برگزاری 3 نشست در شهر کتاب/ آغاز جلسات درس‌گفتارهای حافظ

مرکز فرهنگی شهر کتاب، این هفته میزبان سه نشست فرهنگی خواهد بود که شامل نشست هفتگی، نشست ویژه و اولین جلسه از درس‌گفتارهایی درباره حافظ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به تازگی کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر» به قلم محمدرضا دبیری و به همت انتشارات هرمس منتشر شده است. این کتاب شامل چند مقاله سیاسی ـ تاریخی درباره‌ وقایع مهم سیاسی و تاریخی ایران پس از مشروطه و تا دوران معاصر است که تحولات روابط ایران و آمریکا را در چند پرده به نمایش می‌گذارد.

نشست ویژه‌ شهر کتاب روز دوشنبه 29 مهر از ساعت 18 به نقد و بررسی کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر» اختصاص دارد که با حضور سیدصادق خرازی، عباس ملکی و محمدرضا دبیری برگزار می‌شود.

نقد کتاب «راهنمای تفکر نقادانه»

تفکر نقادانه، ابزارهایی را در اختیار ما قرار می دهد که پیش از پذیرفتن هر عقیده یا انجام دادن هر کاری می‌توان به کمک این ابزارها، عقلانی بودن یا نبودن آن عقیده یا کار را محک زد. در تفکر نقادانه سعی بر این است که هر ادعا یا استدلالی پیش از پذیرفته شدن، با استفاده از معیارهای معینی محک زده شود تا بتوان درباره‌ عقلانی بودن یا نبودن آن داوری کرد.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه 30 مهر از ساعت 16:30 به نقد و بررسی کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» نوشته‌ ام. نیل براون و استیوارت ام. کیلی اختصاص دارد که با حضور مصطفی ملکیان، هومن پناهنده و کورش کامیاب برگزار شده و ورود عموم علاقه‌مندان نیز به آن آزاد است.

کتاب راهنمای تفکر نقادانه به مخاطبان روش پرسیدن سوال‌ها‌ی به جا را می‌آموزد و مهارت‌های لازم را برای خواننده فراهم می‌کند. انتشارات مینوی خرد این کتاب را منتشر کرده است.

بررسی ساختاری غزل‌های حافظ در اولین جلسات درس‌گفتارهایی درباره حافظ

موضوع نشست دیگر شهر کتاب این است که چگونه می‌توان شیوه‌ استنباط محتوا را از طریق تحلیل عناصر شعر حافظ به جویندگان و مخاطبان شعر او آموخت و تجزیه و تحلیل‌های ساختاری غزل‌های حافظ تا چه حد ما را به دریافت شعر حافظ نزدیک می‌کند؟

اولین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ حافظ روزهای چهارشنبه اول و هشتم آبان، از ساعت 16:30 به بررسی ساختاری غزل‌هایی از حافظ اختصاص دارد که با حضور سعید حمیدیان مولف کتاب «شرح شوق» در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

حمیدیان در این دو جلسه، دو غزل از حافظ را بر پایه‌ تجزیه و تحلیل ساختار هر شعر و بررسی پیوندهای اجزای شعر، از ساختار معنایی و مضمونی ابیات گرفته تا عناصر بیانی همچون تشبیهات، نمادها و به طور کلی تصاویر و بن‌مایه‌ها را بررسی می‌کند.

کد خبر 2157891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha