۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۹:۲۵

اعلام برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت ایام هفته كتاب

اعلام برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت ایام هفته كتاب

برگزاری دوره‌های آموزشی كتابداری، حمایت از مؤلفان و ناشران، برگزاری جلسات گفتمان خانواده و تجلیل از كتابداران نمونه، بخشی از برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در ایام بیست و یكمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ برگزاری جلسات استانی ادارات با نهادهای فرهنگی و ارشاد اسلامی و فرمانداری برای ارائه برنامه‌های هفته كتاب، جلسات با اولیا و مربیان دانش آموزان مدارس معارف اسلامی صدرا (تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی) درباره كتاب و كتاب خوانی، جلسات توجیهی برای كتابداران كتابخانه‌های سازمان، جلسات گفتمان خانواده در هفته كتاب با موضوع كتاب و خانواده، مسابقه كتابخوانی در كتابخانه‌های سازمان، برپایی نمایشگاه كتاب و محصولات فرهنگی با همكاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها در محل كتابخانه‌های روستایی، مسابقه كتاب خوانی برای كارمندان سازمان در استان‌ها، اهدای كتاب به كتابخانه‌های تحت پوشش، كتابخانه‌های شبستان (مساجد روستایی)، حوزه دین (تخصصی) مساجد شهری كتابخانه‌های مدارس معارف اسلامی (صدرا) حوزه‌های علمیه مناطق ویژه، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، نهادهای مردمی و دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در ایام هفته كتاب است.

همچنین این مركز برنامه‌های دیگری چون دوره‌های آموزشی اصول كتابداری برای كتابداران كتابخانه‌های تحت پوشش، تغذیه فكری روحانیون و ائمه جماعات با ارسال كتاب، نشریه و جزوات در سطح استان، حمایت از مؤلفان و ناشران حوزه دین و تألیفات بومی در هفته كتاب به صورت خرید آثار، تجلیل و قدردانی از كتابداران نمونه تحت پوشش و بازدید دوره ای از كتابخانه‌ها را در دستور كار خود دارد.

خبر دیگر از بیست و یكمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران اینکه، پوستر این مناسبت طراحی و چاپ شد. این پوستر از سوی طاها فكوری طراحی شده و هدف استفاده از نماد كره زمین در این اثر، نشانه جهان شمول بودن كتاب به عنوان یك رسانه فرهنگی است. در واقع این پوستر با تاكید بر این كه كتاب یك رسانه جهان شمول است، آن را ابزاری برای تبادل اندیشه میان جوامع مختلف در جهان نیز معرفی می‌كند.

همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ایام هفته كتاب برنامه‌های مختلفی را با محوریت كتاب و كتابخوانی تدارك دیده است. برگزاری مسابقات كتابخوانی،‌ خلاصه نویسی، كاریكاتور، تقدیر از اساتید و دانشجویان و كتابخوانان برتر، نمایشگاه و فروشگاه كتاب، ایجاد كتابخانه دیجیتال در مركز پژوهش‌ها شامل 11000 مقاله و 600 كتاب از فعالیت‌های معاونت آموزش و پژوهش صدا و سیما است.

تولید 852 دقیقه برنامه برای پخش در هفته كتاب از سوی شبكه تهران، 35 ساعت و 21 دقیقه برنامه برای پخش در این ایام و پخش برنامه‌های زنده هم زمان با نمایشگاه كتاب از جمله فعالیت‌های شبكه‌های تهران معاونت صدا و سیما است.

تولید و پخش 65 ساعت و 20 دقیقه برنامه در شبكه‌های سیمای مراكز استان‌ها و 89 ساعت و 14 دقیقه برنامه در شبكه‌های صدای مراكز استان‌ها نیز از جمله فعالیت‌هایی است كه هم زمان با هفته كتاب روی آنتن خواهد رفت. شبكه جهانی جام جم نیز با تولید 20 ساعت و 13 دقیقه برنامه برای پخش در ایام هفته كتاب همراه این رویداد خواهد بود.

بنابر این خبر، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی كتاب، چاپ وی‍ژه نامه‌های مطبوعاتی هم زمان با هفته كتاب از سوی انتشارات سروش و تقدیر از كتابداران و آرشیویست‌های برتر تهران و مراكز استان‌ها، كتابخوانان نمونه و برگزاری گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در سازمان از سوی اداره كل آرشیوها و كتابخانه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایام هفته كتاب است.

خبر دیگر از هفته کتاب اینکه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در میان عزاداران كتاب توزیع می‌كند. این کار با هدف ترویج و توسعه کتابخوانی انجام می‌شود.

این اداره‌کل فعالیت‌های خود را به برنامه‌هایی چون اهدای کتاب به کتابخانه‌ها، مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های مقاومت بسیج، سازمان‌های دولتی، صنعتی و مراکز فرهنگی هنری معطوف كرده و همچنین در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با همکاری ایستگاه‌های صلواتی کتاب‌هایی را در میان عزاداران توزیع می‌کند.

از دیگر فعایت‌های مهم این استان در ایام بیست و یكمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران می‌توان به برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوعات متنوع و محوریت تازه‌های نشر اشاره کرد. این استان کتاب‌های چاپ شده یک سال گذشته خراسان جنوبی را معرفی می‌کند و از میان آن‌ها آثار برگزیده را انتخاب خواهد کرد.

بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از 25 آبان ماه تا 2 آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 2173601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha