۲۹ دی ۱۳۹۲، ۹:۲۹

گفتگوی مهر با مولوی عبداللهی:

عمل به قرآن مهمترین راهکار نهادینه کردن وحدت/ پایبندی به اسلام نقشه‌های دشمن را بی‌اثر می‌کند

عمل به قرآن مهمترین راهکار نهادینه کردن وحدت/ پایبندی به اسلام نقشه‌های دشمن را بی‌اثر می‌کند

بیرجند ـ خبرگزاری مهر: امام جمعه اهل سنت اسدیه عمل به آموزه‌های اسلام و ندای قرآن را مهم ترین راهکار نهادینه کردن وحدت در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: هرکس ندای تفرقه سر دهد از حزب شیطان است و پایبندی به اسلام و وحدت مسلمین نقشه های شوم گروه های تکفیری و دشمنان را بی اثر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تهاجم همه جانبه دشمنان به معارف اسلام و قرآن با هدف ایجاد تفرقه در امت اسلامی است که در اینن راستا رسالت علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی، آگاه سازی و مقابله با این تهاجم همه جانبه است.

استان خراسان جنوبی از جمله استانهایی است که پیروان مذاهب مختلف از جمله شیعه و سنی قرن هاست که در کنار یکدیگر با تواضع و فروتنی زندگی می کنند و این استان را به آیینه شفاف همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب اسلامی تبدیل کرده است.

 به مناسبت هفته وحدت گفتگویی با مولوی سید احمد عبدالهی یکی از علمای اهل سنت خراسان جنوبی داشته ایم  که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

مولوی احمد عبداللهی  فعالیت خود را در حوزه وحدت از 30 سال پیش به عنوان امام جمعه اهل سنت اسدیه آغاز کرده و در طول این مدت به عنوان امام جمعه سعی کرده در جلسات بحث و سخنرانی  مردم را به وحدت دعوت کند. وی همواره در همایش های و جلساتی که با علما و بزرگان مذاهب اسلامی برای تقریب مذاهب و وحدت  اسلامی برگزار  می شده حضور فعالی داشته است.

 

از دیدگاه شما چگونه می توان وحدت گرایی را در جامعه نهادینه کرد؟

اگر مردم بر مبنای ندای قرآن عمل کنیم و حول محور توحید جمع شویم و آموزه های مشترک را مبنای عمل خود قرار دهیم خواهیم توانست وحدت را در جامعه نهادینه کنیم. علما و پیشوایان دینی باید مسئله وحدت را در مجامع و جلسات عمومی با جدیت مطرح کنند و مستمعین خود را به ضرورت وحدت بین فرق اسلامی و پرهیز از اختلاف خصوصا در شرایط فعلی در جهان اسلام آگاه سازند.

از نظر شما مشخصه های تقریب مقبول و مطلوب چیست؟

تقرب مطلوب آن است که فقط در گفتار نباشد بلکه آثار آن در عمل به ظهور برسد و مقبولیت تقریب به این است که مقطعی و در زمان خاصی نباشد بلکه همیشه و همه جا باشد.

مهم ترین موانع وحدت را چه می دانید و راهکار های مناسب در این زمینه چیست؟

سوظن ها، شایعات، شبهات و عدم شناخت فرق اسلامی در استان از مهم ترین موانع وحدت است که علما و بزرگان فرق اسلامی با گردهمایی و برگزاری جلسات بحث، مطالعه و شناخت یکدیگر و احترام به مقدسات هم می توانند این موانع را برطرف کنند. اعتدال و میانه روی بهترین راهکار برای حصول تقریب است.افراط و تعصب مانع فعالیتهای تقریبی است لهذا با تعهد و پایبندی به اعتقادات خود باید به عقاید طرف مقابل احترام گذاشت و از نفی دیگران پرهیز کرد.

فعالیت و اقدامات شما به عنوان یکی از چهره های تقریبی استان چه بوده است؟

سعی کرده‌ام با تاسی به آیات قران و احادیث نورانی رسول مکرم اسلام ایجاد وحدت در این منطقه حساس و مرزی را وظیفه خود بدانم و با شرکت در جلسات مختلف و ایراد سخنرانی مردم را به اهمییت مسئله وحدت آگاه کنم.

نقش نهادهای فرهنگی در همگرایی مذاهب منطقه را چگونه می بینید؟

سازمان تبلیغات اسلامی در ایجاد وحدت در میان مردم نقش محوری دارد. و برگزاری همایش های مختلف فرق و مذاهب اسلامی، برگزاری جلسات آشنایی علما و مردم با مذاهب یکدیگر از جمله راهکارهای است که سازمان تبلیغات برای ایجاد وحدت می تواند در استان به کار گیرد.

خطراتی که در شرایط فعلی وحدت بین مسلمین جهان اسلام را تهدید می کند؟

مولوی عبداللهی با محکوم کردن حمله گروهای تکفیری و تروریستی به مسلمان لبنان و سوریه گفت: بزرگترین مشکل مسلمانان در حال حاضر این است که مسلمانان از حال یکیدیگر غافل هستند و تفرقه بر روابط آنها حاکم شده است بنابراین عمل بر مبنای آموزه های قرآن و اسلام مهم ترین راه حل برای رفع مشکلات کشورهای اسلامی در سطح منطقه است.

امام جمعه اهل سنت اسدیه همچنین گفت: رمز قدرت و عظمت ایران حضور دیندارانه و یکپارچه برادران شیعه و سنی در صحنه های انقلاب اسلامی است و وحدت یکی از ابزارهای مهم پیروزی انقلاب و نیز رمز ماندگاری نظام جمهوری اسلامی ایران است.

گروه های تکفیری می‌تواند چه تهدید برای وحدت بین مسلمانان باشد؟

اگر مردم صدای اسلام را بشوند و بر مبنای آن عمل کنند خواهند توانست توطئه های گروه های تکفیری را بی اثر کنند زیرا خدواند مردم را به وحدت دعوت کرده و فرموده است هرکس ندای تفرقه سر دهد از حزب شیطان است بنابراین پایبندی به اسلام  نقشه های شوم گروه های تکفیر را بی اثر خواهد کرد.

وحدت محور خلقت جهان هستی است بنابراین مسلمانان باید همواره در جهان منادی وحدت میان ادیان مختلف نه تنها مذاهب اسلامی باشند.

نقش رسانه‌ها را در تحکیم وحدت شیعه و سنی چگونه می بینید؟

با توجه به این که مردم مهم ترین مخاطب رسانه ها هستند بنابراین رسانه ها اگر وحدت را در دستور کار خود قرار دهند خواهند توانست وحدت را در جامعه محقق کنند.

کد خبر 2216895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha