۳۰ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۵۰

سمفونی شماره 16 شاهین فرهت رونمایی شد/ یادی از ارکستر سمفونیک تعطیل‌شده تهران

سمفونی شماره 16 شاهین فرهت رونمایی شد/ یادی از ارکستر سمفونیک تعطیل‌شده تهران

سمفونی شماره 16 شاهین فرهت که از چهار بخش تشکیل شده است در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از سمفونی شماره 16 شاهین فرهت با نام «ر مینور اُپوس 90» با حضور این هنرمند و موسیقیدانانی چون لوریس چکناواریان، امیر بکان، رضا مهدوی، امیر تفرشی‌پور و جمعی از علاقه‌مندان به این هنر صبح امروز دوشنبه 30 دیماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این نشست شاهین فرهت گفت: این کار دو قسمت دارد که در قسمت میانی آن دو بخش قرار داده‌ام که براساس ساخته‌های استاد بزرگم هرمز فرهت ساخته شده است. این دو بخش «آندانته» و «سکرتسو ویواچه» نام دارد.

وی در تعریف تاثیر هرمز فرهت بر موسیقی کلاسیک ایران توضیح داد: کوارتت اول هرمز فرهت در سال 1332 ساخته شد که به نوعی اولین کوارتت زهی ایران است و به واقع افرادی چون هرمز فرهت، پرویز محمود و روبن گریگوریان بودند که پایه و بنیاد موسیقی سمفونیک را در دوره معاصر ایران پایه‌ریزی کردند.

شاهین فرهت ادامه داد: دو قسمت اول و آخر سمفونی یعنی «آداژیو آلگرو دراماتیکو» و «فینال آلگرو آپاسیوناتو» کاملا اورجینال هستند و جزو کارهای خودم محسوب می‌شوند.

وی در مورد فضای این اثر بیان کرد: فرم موسیقی برای من همیشه مهم بوده و هست و در این اثرم نیز فرم بر همه چیز قالب است که همین باعث می‌شود که درک سمفونی 16 بسیار راحت باشد.

در ادامه این نشست امیر بکان مقاله‌ای تخصصی از امیر تفرشی‌پور که در مورد مراحل ساخت سمفونی بود، قرائت شد.

بکان همچنین گفت: کمتر هنرمندی را می‌شناسیم که آنقدر پویا و فعال باشد و هر سال یک سمفونی تولید کند که همگی آثاری ماندگار هستند.

وی سمفونی را ماندگارترین، کامل‌ترین و آزادترین نوع موسیقی دانست که تفکر موسیقی‌دان را نشان می‌دهد و گفت: ما همیشه از سمفونی صحبت می‌کنیم ولی هیچ نمی‌گوییم که ارکستر سمفونیک تهران را تعطیل کرده‎‌‌اند.

این موسیقی‌دان در پایان سخنانش گفت: همیشه می‌گوییم که ارکستر سمفونیک تهران ما 70 سال سابقه دارد و بر قدمتش می‌نازیم ولی دقت نمی‌کنیم که این ارکستر چندسالی است که تعطیل شده است.

صحبت‌های بکان که به اینجا رسید شاهین فرهت گفت: تخصص ما در استفاده نکردن از نیروهای متخصص‌مان است. رهبری چون چکناواریان داریم که اجرای سمفونی پرستش بهار و سمفونی شماره 5 بتهون او بی‌نقص‌ترین اجراهاست ولی مدیران دولتی ما مدام دنبال رهبر ارکستر می‌گردند.

سخنران بعدی این نشست میثم میریان پژوهشگر هنر بود که گفت: آثار فرهت یک خط تمایز خاص برای موسیقی‌دانان محسوب می‌شود و وجه تمایزی برای دوران معاصر ما ایجاد کرده‌اند. در دوره‌ای که ما با هجمه‌‍‌ای از موسیقی روبرو هستیم که هیچ اصالت و فرم مشخص و معینی ندارد، داشتن و شنیدن سمفونی‌های فرهت یک نعمت است.

وی از شکل‌گیری نوعی پوپولیسم هنری در جامعه خبر داد و بیان کرد: برخی آثار وجود دارند که معنا و مفهوم سمفونی و اپرا را ندارند ولی با تبلیغات خود را سمفونی و اپرا می‌نامند اما آثار فرهت با همه اینها فرق دارد.

میریان سمفونی دماوند، خیام و سوئیت ایرانی فرهت را نمونه‌هایی از موسیقی سمفونیک موفق ساخته شده در ایران دانست و در پایان سخنانش گفت: تلفیق رپرتوار ایرانی با ابزارها و تکنیک‌های موسیقی غربی از ویژگی‌های سمفونی‌های فرهت است.

در ادامه این برنامه نیز سمفونی با نمایش نت‌های نوشته شده شاهین فرهت برای این اثر موسیقیایی پخش شد.

رضا مهدوی، مدیر موسسه فرهنگی هنری راوی آذرکیمیا که نشر این اثر را برعهده داشته است در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد چرایی پرداختن به این سمفونی گفت: من پیش از این سه اثر از فرهت را در بخش خصوصی و دو اثر وی را نیز وقتی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری بودم منتشر کردم.

وی افزود: اعتقاد من بر این است که باید برای بیان ذهنیات و فرهنگمان در دنیا از ابزارهای هنری که در دنیا رایج است مانند سمفونی استفاده کنیم و بر اساس این اعتقادم چه آن زمان که مدیر دولتی بودم و چه اکنون که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنم، کار می‌کنم.

مهدوی ادامه داد: ما باید از داشته‌های خودمان نظیر شاهین فرهت، لوریس چکناواریان، احمد پژمان و ده‌ها بزرگ موسیقی سمفونیک ایران استفاده کنیم تا بتوانیم فرهنگمان را در دنیا نشر و اشاعه دهیم.

این فعال موسیقی در پایان سخنان خود و در پاسخ به این که آیا چاپ سمفونی 16 شاهین فرهت بازگشت مالی دارد؟ گفت: مطمئنا این اثر بازگشت مالی ندارد منتهی هم علاقه شخصی خودم باعث شده که این کار را چاپ کنم و هم اینکه به عقیده من باید با موسیقی علمی، کاملا جدی برخورد کنیم.

کد خبر 2217762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha