۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۱۹

کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی نقد و بررسی می شود

کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی نقد و بررسی می شود

گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه ایرانی تاریخ‌نگاری» را به بررسی و نقد کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگارمهر، گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه ایرانی تاریخ‌نگاری» را به بررسی و نقد کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی اختصاص داده است.

این نشست، روز یکشنبه یازدهم اسفند ماه از ساعت 16 تا 18 با حضور دکتر سهراب یزدانی، دکتر داریوش رحمانیان و دکتر حسین مفتخری در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

سهراب یزدانی متولد سال ۱۳۲۸ در بندر انزلی است. وی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی‌خود را در سال ۱۳۶۱ از دانشگاه کیل انگلستان دریافت کرده است و در حال حاضر دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت معلم است و به پژوهش و تألیف در حوزه‌های جامعه‌‌شناسی و سیاست می‌پردازد. دکتر یزدانی متخصص تاریخ مشروطیت است و بسیار گزیده کار می‌کند. اغلب آثار وی در حوزة تاریخ مشروطه است.

از جمله مهمترین آثار وی می‌توان به کتاب‌های «کسروی و تاریخ مشروطة ایران»، «صور اسرافیل: نامة آزادی»، «مجاهدان مشروطه» و «اجتماعیون عامیون»  و مقالات «کمیسیون‌های تخصصی در نخستین مجلس شورای ملی»، «تأثیر تمرکزگرایی بر اقتصاد سیاسی عصر پهلوی اول»، «کندوکاوی در اندیشه‌های آموزشی طالبوف تبریزی»، «تحلیل وضعیت حقوق و مقرری نمایندگان و کارکنان نخستین مجلس شورای ملی»، «تاریخ معاصر ایران به روایت ژنرال سایکس»، «اندیشه پیشرفت در رساله اقتصادی صوراسرافیل»، «درباره فرقه اجتماعیون عامیون ایران»، «مجاهدان و مقاومت تبریز»، «سیاست در «چرند و پرند» دهخدا»، «تحولات سیاسی خراسان در دوره افشاریه (1218-1148 ه.ق)»، «بررسی مفهوم ایران زمین و نقش آن در علت وجودی دولت - ملت ایران»، «دهخدا تا سه گام تا محافظه کاری (بررسی روزنامه صور اسرافیل)»، «درباره فرقه اجتماعیون عامیون ایران»، «اعتراض‌های شهری در عصر مظفری» اشاره کرد.

سهراب یزدانی که با کتاب «اجتماعیون عامیون» در گروه تاریخ‌نگاری شایسته قدردانی ششمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد شناخته‌شد.

پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان برادران، کوچه شهروز، پلاک 9واقع است.

کد خبر 2245881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha