۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳

شگفتی های منطقه حیدرآباد ایلام برای گردشگران/ از دره های ییلاقی تا باغهای سرسبز

شگفتی های منطقه حیدرآباد ایلام برای گردشگران/ از دره های ییلاقی تا باغهای سرسبز

ایلام - خبرگزاری مهر: یکی از مناطق مهم گردشگری استان ایلام روستای حیدرآباد از توابع بخش سیوان است که به دلیل دره های ییلاقی و باغ های سرسبز همواره مورد استقبال گردشگران است.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش مهمی از ظرفیتها و پتانسیلهای گردشگری استان ایلام در روستاها وجود که به دلیل ناشناختگی به خوبی در کشور معرفی نشده اند و یکی از این روستاها، "حیدرآباد" از توابع میشخاص در 30 کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده که ظرفیتهای گردشگری این روستا در نوع خود بی نظیر است.

برای رسیدن به روستا باید از جاده ایلام به سمت دره شهر، از یک جاده فرعی آسفالته در روستای جعفرآباد عبور کرد و زیبایی های روستای حیدرآباد از همان آغاز راه شروع می شود و باغات وسیع و دره و رودخانه همراه با برف، خود بیانگر وجود روستایی زیبا برای گردشگران است.

روستای زیبا و ییلاقی حیدرآباد از نقاط خوش آب و هوایی است که طی 200 سال اخیر به روستا تبدیل شده است.

روستای کوهستانی حیدرآباد 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و اقلیم آن معتدل و کوهستانی است و در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز، هوایی معتدل و در زمستان هوایی سرد دارد.

رودخانه پر آب و نهرهای کوچک که از میان کوچه ‏های باریک روستا می‏گذرد طراوت خاصی به آن می‏بخشد و دره پرآب "هفتاو" از 30 کیلومتری شهر ایلام شروع شده و تا ارتفاعات طولاب در نزدیکی روستا امتداد می‏یابد.

آمیختگی جنگل و باغ‏های میوه، به خصوص درختان گردو، همراه با چشمه ‏ها و رودهای خروشان، چشم‏اندازی زیبا به این دره ییلاقی بخشیده است. این دره هم از نظر جذب گردشگر و هم از نظر تولید محصولات باغی، از جمله منابع درآمدزا و مهم استان و روستاییان به شمار می‏آید.

بافت این روستا دارای نکات جالب توجهی است زیرا در این روستا کوچه بندی شده و هر کوچه یک اسم دارد و موزاییک شدن کوه ها و تمیزی روستا نشان می دهد طرح هادی تا حدود زیادی در روستا اجرا شده است.

در این روستا، ایستگاه مطبوعاتی، سطل زباله های مخصوص، سرویس بهداشتی، آب سرد کن و...وجود دارد و این روستا از جمله مناطق استان ایلام است که مردم در توسعه و اجرای طرحهای مختلف آن مشارکت فعال دارند اما برای جذب گردشگر در روستا نیاز به کار بیشتر است.

اقتصاد روستای حیدرآباد بر پایه فعالیت‏های زراعی، خدماتی و صنایع دستی استوار است و کشت آبی و دیم در روستا رواج دارد و اکثر اراضی روستا به صورت دیم کاشته می‏شود.

شالیزارهای اطراف روستا، جلوه‏ای رویایی دارد و عطر برنج در فصل برداشت، سراسر روستا را فرا می‏گیرد.

در داخل و اطراف روستا، مزارع و باغ‏های سرسبز و انبوهی وجود دارد که مکانی بسیار زیبا و مناسب برای تفریح و تفرج گردشگران به شمار می‏آیند.

این روستا یک ظرفیت مهم و ملی دارد و آن هم درختان زردآلو است که باعث شده هر ساله جشن برداشت زردآلود در این روستا در خرداد ماه برگزار شود.

زردآلوی این روستا در سراسر استان مشهور است و حتی یک منطقه در اطراف روستا به اسم زردآلوآباد نام گرفته است.

درختان زردآلود در این روستا بی شمار هستند و برگزاری جشن زردآلود می تواند در سطح ملی نیز در این روستا برگزار شود.

دهیار روستای حیدرآباد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: روستای حیدرآباد میشخاص در 25 کیلومتری مرکز استان قرار دارد  که با توجه به  خوش آب و هوا بودن منطقه، تولید انواع میوه در فصل تابستان و مناطق زیبای موجود در روستا به عنوان روستای هدف گردشگری از سال 1384 شناخته شده است.

حسین مظلومی افزود: با توجه به منبع عظیم زردآلو در این منطقه هر ساله در دهه سوم خرداد، جشن برداشت زردآلود در این روستا برگزار می شود.

وی تصریح کرد: این روستا به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری متنوع در هشت ماه سال میزبان گردشگران و مسافران است.

دهیار حیدرآباد با اشاره به اینکه  این روستا دارای مشکلاتی در زمینه زیرساختهای گردشگری مانند سکو و محل استراحت است، تصریح کرد: با پیگیری های به عمل آمده یک کمپ گردشگری در روستا ایجاد شده که در بهمن ماه تکمیل می شود.

وی عنوان کرد: این روستا بر اساس آمار 820 نفر جمعیت دارد ولی در فصل تابستان با توجه به فصل باغداری جمعیت روستا به هزار و 500 نفر می رسد.

مظلومی گفت: گردشگران زیادی به روستا سفر می کنند ولی متاسفانه به دلیل کمبود امکانات تعدادی از مسافران و گردشگران سرگردان می شوند و روستا را ترک می کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تسهیلاتی به باغداران روستا اعطا می شود که هم می توانند از باغات خود برای توسعه گردشگری در روستا استفاده کنند و هم منبع درآمدی برای اهالی منطقه باشد.

دهیار حیدرآباد بیان داشت: مردم برای ایجاد امکانات گردشگری در روستا پیشگام هستند و همراه با هم نسبت به اعطای زمین برای احداث سروسیهای بهداشتی و کمپ گردشگری نیز مشارکت فعال داشته اند.

مظلومی با اشاره به اینکه این روستا دارای باغات فراوانی متشکل از زردآلود، انگور، گردو و ... است، بیان داشت: در حال حاضر بالای 90 درصد از اجرای طرح هادی روستا اجرا شده است.

وی بیان داشت: کارها و اقدامات خوبی مثل تعریض جاده، ایجاد شبکه فاضلاب در روستا در حال انجام است که امیدواریم با مشارکت مردم، این کارها با سرعت بیشتری صورت گیرد.

کد خبر 2257933

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • روح الله بساط نیا ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      0 0
      با عرض سلام و ارادت فراوان خدمت آقای مظلومی عزیز اگه امکان داره توضیحات بیشتری در مورد روستای (منطقه!!!)زردآلوآباد ارائه بفرمائید باتشکر