۱۴ شهریور ۱۳۸۴، ۷:۴۸

در گفت و گو با " مهر " خبر داد

مهرداد نيكنام : از " بنياد حافظان فرهنگ و هنر ايران " شكايت مي كنم

مهرداد نيكنام : از " بنياد حافظان فرهنگ و هنر ايران " شكايت مي كنم

" مهرداد نيكنام " ، پژوهشگر ، گفت : اگر كتابشناسي منتشره توسط بنياد حافظان فرهنگ و هنر ايران با پژوهشي كه من هفده سال قبل با عنوان « كتابشناسي حافظ » منتشر كردم ، مشترك باشد ، از اين بنياد و ناشر كتاب شكايت خواهم كرد .

 


به گزارش خبرنگار كتاب مهر ، " مهرداد نيكنام  " ، در واكنش به خبرانتشار كتابشناسي حافظ توسط بنياد حافظان فرهنگ و هنر ايران كه در روزهاي گذشته در مهر منتشر شده بود ، گفت : بايد ديد اين كتابشناسي كه هفده سال بعد از انتشار پژوهش اول در اين حوزه كه توسط من منتشر شده است چه تفاوتي با اين كتاب دارد و آيا شباهاتي بين اين دو كتاب وجود دارد كه مشتاقانه منتظر انتشار آن هستم .

وي ، با اشاره به شائبه سرقت از كتاب وي در كتابي كه قرار است توسط بنياد حافظان فرهنگ و هنر ايران منتشر شود ، گفت : اگر چنين اقدامي صورت گرفته باشد از مولف و ناشر اين كتاب به دادگاه شكايت خواهم كرد .

« كتابشناسي حافظ » ، به قام " مهرداد نيكنام " ، نخستين بار در سال 1367 در 270 صفحه ، و توسط موسسه انتشارات علمي فرهنگي منتشر شد . اين كتابشاسي شامل كليه آثار مكتوب ايراني و غير ايراني به زبان هاي فارسي و ديگر زبان ها بود كه كليه آثار منتشره درباره حافظ را به 32 زبان مورد بررسي قرار داده بود .

چاپ اول كتابشناسي حافظ در داوري كتاب سال جمهوري اسلامي حائز رتبه اول در رشته كليات شد و جايزه اي به آن اختصاص يافت .

به گزارش مهر ، در ويراش از كتاب « كتابشناسي حافظ شيرازي » ، كه به قلم اين مولف در سال 1381 و در 672 صفحه و توسط مركز حافظ شناسي به بازار راه يافت كليله آثاري كه مربوط به حافظ چه به طور كامل و يا مختصر با اشاراتي راجع به اين شاعر برجسته ايراني ، زندگي و اشعار او در كليه منابع ايراني و غير ايراني در تمام زبان هاي منتشر شده بود ، معرفي شده است .

در ويرايش دوم از اين كتاب آثار ومقالاتي كه در خلال سالهاي 1367 تا 1381 نيز منتشر شده بود نيز معرفي شده است . از ديگر ويژگي هاي اين كتاب اين است كه آثار الكترونيكي كه اشاره اي به حافظ در آنها وجود داشته باشد نيز معرفي شده اند .

نيكنام در باره ديگر ويژگي هاي اين كتاب به مهر ، گفت : كليه لوح هاي فشرده ، آثار صوتي و الكترونيك ، كتاب هاي ديجيتالي كتاب ها و آثاري كه در وب منتشر( on lin ) مي شود نيز در اين كتابشناسي معرفي شده اند و سعي شده است كه مرجع بي نقصي از آثار مربوط به حافظ در دسترس علاقه مندان و پژوهشگران قرار گيرد .

وي در ادامه به مهر گفت : قصد دارم ويرايش سوم اين كتاب را با معرفي تمامي آثار منتشره در فاصله چاپ ويرايش دوم و سوم اين كتاب ، در پايان اسال جاري به دست چاپ بسپارم و هم اكنون سرگرم جمع آوري فيش براي آن هستم .

به گزارش مهر ، نيكنام درباره ويژگي اين ويرايش افزود : از ويژگي اين كتاب اين است كه تمامي منابع و آثاري كه چه به صورت داستاني ، زندگي نامه ، پژوهش ، مقاله و پايان نامه منتشر شده و حتي بخش جزئي از كتاب اشاره اي به حافظ يا شعر و زندگي او دارد را نيز ذكر كرده ام و مي توانم بگويم كه در اين باره چيزي را از قلم نيانداخته ام .

کد خبر 226071

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha