۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۸

نیکدل مطرح کرد:

بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی مانع اصلی سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی است

بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی مانع اصلی سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانک‌ها و موسسات مالی مانع اصلی سرمایه گذاری در استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، يحيي نيكدل صبح چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به برخی از مشکلات سرمایه گذاری در خراسان شمالی، عنوان کرد که در حال حاضر بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانک ها و موسسات مالی مانع اصلی سرمایه گذاری در استان محسوب می شود.

به گفته وی وقتی بانک‌ها تسهیلات سرمایه گذاری را با نرخ سود بالا اعطا می کنند برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد که اقدام به راه‌اندازی واحدی تولیدی و صنعتی بکند در حالی که سود حاصل شده از راه اندازی واحد مزبور تکافوی بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی به همراه هزینه های جانبی را نمی کند.

نیکدل با اشاره به تلاش‌های استاندار خراسان شمالی برای رفع این مشکل، اضافه کرد که باید دولت برای استان های کمتر توسعه یافته‌ای نظیر خراسان شمالی نرخ سود تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری را کاهش دهد تا سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی و معدنی این استان داشته باشند.

این مسئول در ادامه در مورد فعالیت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در سال گذشته گفت: در سال 92 تعداد 154 پروانه بهره برداري معدن در خراسان شمالی صادر شد كه از اين تعداد در حال حاضر 86 مورد فعال و 68 مورد نيز غير فعال هستند.

وي همچنین شمار جوازهای تاسيس واحدها تولیدی و صنعتی كه از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در 12 ماهه پارسال صادر شده را 727 فقره اعلام و اظهار كرد: از اين تعداد 235 مجوز معتبر و 492 فقره نيز به دلیل عدم پيشرفت فيزيكي باطل شده اند.

اين مسئول همچنين تعداد پروانه هاي بهره برداري صادر شده در سال گذشته را 410 فقره عنوان كرد و افزود: از اين تعداد 375 فقره فعال و 35 مورد نيز غير فعال هستند.

نيكدل تعداد كارت های بازرگاني صادر شده در استان طي سال گذشته را نيز 538 مورد ذكر و عنوان كرد: از اين تعداد 129 كارت بازرگاني معتبر و 409 كارت نيز به علت عدم تمدید و واریز حق عضویت غير معتبر شده است.

وي در حوزه صادرات سال گذشته خراسان شمالي گفت: پارسال بیش از 610 هزار تن انواع کالا از استان صادر و بیش از دو هزار تن کالا نیز از مبادی مختلف به خراسان شمالی وارد شد.

نيكدل ارزش صادرات و واردات كالاهاي استان در سال 92 را به ترتيب 155 ميليون دلار و چهار ميليون و 80 هزار دلار عنوان كرد و افزود: از این نظر صادرات خراسان شمالی در سال گذشته از نظر وزنی 64 درصد افزایش داشته اما از نظر ارزشی کاهشی 24 درصدی را تجربه کرده است.

به گفته وی واردات خراسان شمالی نیز در سال گذشته از نظر وزنی 33 درصد و از نظر ارزی 32 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي در ادامه در رابطه با توزيع سبد كالا در استان افزود: خوشبختانه خراسان شمالي اولين استان موفق و برتر كشور در توزيع سبد كالا بين اقشار جامعه بوده است.

وي با بيان اين مطلب اضافه کرد: هر چند توزيع سبد كالا در استان با چند روز تاخير آغاز شد ولي با سخت‌گيري‌هايي كه در جهت رفع مشكلات به وجود آمده انجام شد؛ جزء اولين استان هايي بوديم كه بيشترين توزيع در بين اقشار جامعه را داشته است.

نيكدل همچنين در خصوص اجرای طرح تنظيم بازار ميوه در ایام پایانی سال گذشته و نوروز امسال، افزود: امسال با مديريت درست در تنظيم بازار ميوه، يارانه تخصيص يافته در اين حوزه 300 ميليون تومان كاهش پيدا كرد كه تا 15 روز نيز ميوه وجود داشت و با قيمت و يارانه ها تخصيص يافته به ميوه استان هنوز نيز مقداري از ميوه‌ها در سردخانه موجود است.

وي در ادامه عنوان کرد: همچنین از سال گذشته تاكنون 420 ميليون تومان به يارانه شير استان تخصيص داده شده است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در پایان با اشاره به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی اظهار داشت: با این وجود نرخ کرایه های درون و برون شهری در استان تا پایان خرداد ماه تغییر نمی کند و در این زمینه با متخلفان احتمالی برخورد می شود.

کد خبر 2282013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha