۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴

فروزان:

مسئولان نگاه ویِژه‌ای به کاشمر دومین شهر زیارتی خراسان رضوی داشته باشند

مسئولان  نگاه ویِژه‌ای به کاشمر دومین شهر زیارتی خراسان رضوی داشته باشند

کاشمر - خبرگزاری مهر: فرماندار کاشمر توجه خاص مسئولان استانی به دومین شهر زیارتی خراسان رضوی را خواستار شد.

به گزارش خبرنگارمهر، مهدی فروزان دوشنبه شب در حضور استاندار خراسان رضوی و معاونین استاندار و تعدادی از مدیران کل ادارات و نهادهای استان با بیان اینکه کاشمر دارای 645 شهید، 103 آزاده و 1819 جانبازی که  تقدیم نظام کرده است افزود: این شهر معروف به نگین سبز یاقوت و میزبان مرقد سید مرتضی و سید حمزه و شهید دین و سیاست شهید مدرس و دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور است و توجه خاص مسئولین را می طلبد.

وی اظهار کرد: این شهرستان دارالمومنین است که بزرگان علمای بسیاری در خود پرورانده که دارای شش6 مدرسه علمیه با 320 طلبه و شش دانشگاه با 10 هزار دانشجو و بیش از 27 هزار دانش آموز با پنج هزار معلم و 9 کتابخانه که دارای 140 هزار کتاب و 25 هزار عضو است که خود بیانگر علم خیزی و فرهنگ مداری این شهر است.

کمبود پزشک در درمانگاه تامین اجتماعی کاشمر

وی با بیان اینکه کاشمر پذیرای سه میلیون زائر در سال و دارای 160 هزار جمعیت است افزود: با وجود فعالیت دو بیمارستان با 136 تخت و بیش از 120 پزشک متخصص و عمومی که کار خدمات رسانی به مردم را انجام می دهند ولی کمبود پزشک درتنها درمانگاه تامین اجتماعی با وجود 85 هزار بیمه شده و حضور بیماران از شهرهای اطراف خدمات رسانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی را با مشکل مواجه کرده است.

وی وجود فرش دستباف با قدمت 1000 ساله و صنایع دستی دیگر و همچنین وجود 950 موقوفه این شهر را مستثنی کرده است گفت: کاشمرجزو 150 شهر بزرگ وقفی است که  70 درصد این شهر موقوفه دو امام زاده است.

فروزان بزرگترین موقوفه را مربوط به  امین التجار عنوان کردکه 40 شب از وفات حضرت فاطمه(س) تا ولادت ایشان به 500 نفر در هر شب با مراسم روضه خوانی  که خود حرکت بزرگ فرهنگی است وقف انجام گرفته و ادامه دارد گفت: در کنار این امر بقاع متبرکه و خدمات اداراه اوقاف به غنای کاشمر افزوده است.

فقط چهار تن از انگور کاشمر به کشمش تبدیل می‌شود

وی فعالیت مردم شهرستان را کشاورزی، دامداری، صنعت و معدن عنوان کرد و گفت: وجود بیش از 126 هزار هکتار زمین زراعی با 20 محصول متنوع که بیش از 78 تن محصول باغداران است که محصول انگور این شهرستان 21 تن بوده و گوشه ای از فعالیت کشاورزان است که فقط چهار تن از انگور تبدیل به کشمش می‌شود.

وی با ابراز تاسف از خشک شدن بزرگترین بادامستان دیمی کشور با 17 هزار هکتار به خاطر سرمای سال 86 و کاهش بارندگی تقاضای توجه ویژه مسئولین را خواستار شد تصریح کرد: فعالیت بیش از هزار و 700 واحد صنعتی دامی باعث شده 30 هزار تن تولید گوشت دربرنامه داشته باشند و همچنین تولید 1700 تن شیر، 5200 تن تخم مرغ، 35 تن ماهی، 105 تن عسل ازتولیدات بسیار خوب کاشمر است.

وی از فعالیت 62 واحد صنعتی فعال که 22 واحد از آنها درشهرک صنعتی کاشمر مشغول به فعالیت هستند  اظهار داشت: علی رغم معادن غنی که درشهرستان موجود است  تاکنون 26 معدن فعال است.

پیشرفت 97 درصدی مسکن مهر کاشمر

فرماندارکاشمر از فعالیت های دیگر مردم کاشمر را جذب و کمک 3 میلیارد ریالی خیرین سلامت، ایجاد 5 کتابخانه مشارکتی در شهرستان عنوان و افزود: کاشمر توانسته است در پیشرفت فیزیکی 97 درصدی مسکن مهر از دیگر شهرهای استان جلوتر باشد

وی راه اندازی راه آهن را با توجه به فعالیت های کشاورزی و صنعتی و معدنی از نیازهای شهرستان دانست و گفت: با توجه به تردد بسیار بالای خودرو در محور شادمهر به کاشمر دوبانده کردن سه راه شادمهر به کاشمر نیز از خطرات احتمالی بسیاری خواهد کاست.

وی همچنین از پیشرفت 40 درصدی ندامتگاه کاشمر خبر داد و تصریح کرد: تسریع در گازرسانی به کوهسرخ که دارای 50 درصد پیشرفت کاری داشته است و همچنین احداث ایستگاه بازرسی کوهسرخ گوشه ای از مشکلات این بخش است.

کد خبر 2285918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha