۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴

جشن رادیویی‌ها برگزار شد/ جشنواره رادیو موتور محرکه خلاقیت است

جشن رادیویی‌ها برگزار شد/ جشنواره رادیو موتور محرکه خلاقیت است

معاون صدا برگزاری جشنواره رادیو را یکی از استثتایی ترین گردهمایی های حرفه ای رادیو در جهان دانست و تاکید کرد که نوشدن رادیو و رادیوها با جشنواره‌ها پیوندی عمیق دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین افتتاح جشنواره سیزدهم رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا ساعت 21 شامگاه شنبه 20 اردیبهشت ماه با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، غلامعلی حدادعادل، حسن تقدس نژاد معاون اداری و مالی، بهروز رضوی‌نژاد دبیر جشنواره سیزدهم، مدیران شبکه های رادیویی، برنامه سازان و گویندگان رادیو و اهالی رسانه در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

بهروز رضوی نژاد دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم با اشاره به دوره‌های قبلی این جشنواره گفت: 12 دوره برگزاری جشنواره تجربه گرانبهایی به همراه داشت که با ساعت ها فکر و فعالیت همراه بود و حالا در این دوره هدف این است که با برنامه سازان ارتباطی دوستانه و پیش‌برنده ایجاد شود.

دبیرجشنواره سیزدهم درباره اهداف جشنواره بیان کرد: سه هدف در دوره سیزدهم جشنواره بیشتر خودنمایی می‌کند؛ اول دستیابی به ایده خلاق، دوم نمایش توان برنامه‌سازی فکری تولیدکنندگان برنامه‌ها و هدف دیگر گرد آمدن عده کثیری از اندیشمندان است که باعث انسجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه نتایج جشنواره های قبلی نشان داده که این جشنواره خروجی اثربخشی داشته است، گفت: اینک پنجمین اجلاس صدا آغاز شده و ما تاکنون به دستاوردهای قابل قبولی در حوزه صدا رسیده ایم. سازماندهی و تشکیلات، تدوین شاخص ها و استانداردهای مورد نیاز، فعال سازی ماهیت جشنواره، نیازسنجی سرفصل های آموزشی و غیره دستاوردهای ده ساله معاونت صداست که از مهمترین عناوین فعالیت های این رخداد فرهنگی در حوزه رسانه بوده است.

دبیرجشنواره سیزدهم با تأکید بر اینکه رویکرد این دوره از جشنواره با کیفیت بنا شده است، گفت: در بخش بین‌الملل نگاه ما به صاحب اثر و تهیه‌کننده است در حالی که در بخش داخلی علاوه بر تولیدکننده به موضوعاتی مثل انقلاب، دفاع مقدس، خانواده و همچنین مشاغلی نظیر گویندگی، صدابرداری و گزارشگری توجه می کنیم. همچنین در این دوره از جشنواره کارگاه های آموزشی زیادی برگزار شد که بعضی از این دوره ها چند روز پیش از جشنواره آغاز شده اند و بعد از آن هم ادامه دارد  و بخشی از این کارگاه ها هم بعد از جشنواره آغاز می شود و در واقع می توان گفت جشنواره موتور محرکه خلاقیت در رسانه است.

در ادامه این مراسم محمدحسین صوفی معاون صدا با اظهار خشنودی از برگزاری جشنواره در سالروز دو مولود گفت: برگزاری این جشنواره یکی از استثتایی ترین گردهمایی های حرفه ای رادیو در جهان است. شماری از مدیران، برنامه سازان و کارشناسان ارتباطات در کنار تولیدکنندگان برنامه ها و همچنین همراه با تئوریسین های ارتباطات در این تجمع گرد هم آمده اند و مشغول برنامه‌سازی شده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد تحولات کمی و کیفی پرحجمی در شبکه های رادیویی بوده ایم، افزود: افزایش شبکه ها، ایجاد تنوع در برنامه های تولیدی، افزایش ساعات پخش، ایجاد و کاربردی کردن و فرهنگ سازی واژگانی چون مهندسی پیام، اصرار به بهبود و ارتقای کیفیت راه اندازی انواع شوراهای تخصصی، توجه به بنیه علمی کشور، ایجاد شادابی و طراوت در برنامه سازی، انعطاف و فعال بودن در برنامه ها و سرعت عمل در تولید پیام و غیره، رادیو را تبدیل به رسانه ای پویا جذاب و تأثیرگذار کرده است.

معاون صدا با اشاره به رویکرد امسال رادیو که بازتعریف هویت و تمایز شبکه هاست، درباره جشنواره گفت: جشنواره ابزاری برای خلاقیت رسانه است. جشنواره ها یکی از منابع اصلی و موتور محرکه نوآوری، ابداع، ابتکار و خلاقیت در رادیو و عرصه پیام رسانه هستند. جشنواره محلی برای ارائه ایده ها، ابداعات، نوآوری ها و همچنین ارزیابی و محک فرد است. بنابراین نو شدن رادیو و رادیوها با جشنواره پیوندی عمیق دارد.

صوفی با بیان اینکه جشنواره و اجلاس جهانی رادیو ابزاری حرفه ای برای برنامه سازان رادیو به شمار می رود، اضافه کرد: برای نگاه حرفه ای باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم،خود را در محل ارزیابی قرار دهیم و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و از نقد و اعتراض نهراسیم. بنابراین جشنواره محلی برای آزمون و کسب تجربه است.

صوفی ادامه داد: ما در این جشنواره علاوه بر بررسی ارتباطات حرفه ای برنامه سازی درباره آینده رادیو به فراز و فرودهای رسانه و بررسی و تحلیل آثار نیز می پردازیم. همچنین جشنواره ابزاری برای تعالی فرهنگ برنامه سازی است. دوستان ما با این نگاه به نوعی کارآمدی و بلوغ رسیده اند و تلاش کرده اند از پوسته خود بیرون آیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس در این دوره از جشنواره ارتباط وسیع تری با استادان و اندیشمندان برقرار شد و امسال تعداد بیشتری از اندیشمندان، تئوریسین ها و نخبگان رسانه ها در این جشنواره حضور دارند.

بخشی از این مراسم به اجرای گروه موسیقی آوازی تهران تعلق داشت و همچنین بخشی از منتخبان بخش داخلی برنامه‌های رادیویی اعلام شدند.

کد خبر 2289108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha