۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۴

گزارش مهر/

کارت قرمز محیط زیست استان مرکزی به پالایشگاه شازند/ نادیده گرفتن اخطارهای زیست محیطی ازسوی مسئولان

کارت قرمز محیط زیست استان مرکزی به پالایشگاه شازند/ نادیده گرفتن اخطارهای زیست محیطی ازسوی مسئولان

اراک – خبرگزاری مهر: روزانه ١٦میلیون لیتر بنزین و ١٢میلیون لیتر نفت گاز در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند تولید می شود. تولیدی که به گفته مدیرعامل این شرکت مطابق با استانداردهای یورو 4 انجام می شود. این در حالی است مشکلات زیست محیطی این پالایشگاه به ویژه در هفته اخیر تشدید شده و این امر موجب شده تا این شرکت با کارت قرمز اخطار زیست محیطی مواجه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که علی شیرازی زاده مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در گفتگو با رسانه ها مجموع فرآورده های نفتی تولیدی این شرکت را مطابق با استاندارد یورو 4 است می داند، امیر انصاری از اخطار زیست محیطی این شرکت خبر می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش مشکلات زیست محیطی پالایشگاه شازند خبر می دهد و می گوید: مشکلات زیست محیطی پالایشگاه امام خمینی شازند بالاخص در هفته اخیر تشدید شده و این امر موجب شده تا اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی بارها به این مجموعه اخطار دهد.

صنایع پالایشگاهی حتی در حالت عادی نیز طبق قانون در لیست صنایع آلوده قرار دارند

امیر انصاری با بیان این که صنایع پالایشگاهی حتی در حالت عادی نیز طبق قانون در لیست صنایع آلوده قرار دارند گفت: پالایشگاه شازند علاوه بر این به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه و نادیده گرفتن اخطارهای مسئولان محیط زیست، مشکلات زیست محیطی بزرگی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به تهدید منابع زیست محیطی منطقه در برابر آلایندگی های پالایشگاه شازند گفت: به لحاظ گستردش ابعاد مشکلات زیست محیطی پالایشگاه شازند در بخشهای مختلف آب، خاک، هوا و... بررسی این مشکلات نیازمند تشکیل جلسه ای تخصصی و ویژه با حضور مسئولان استان بالاخص استاندار مرکزی و حتی مسئولان کشوری است.

انصاری با اشاره به شدت آلایندگی های این مجموعه گفت: درخواست رسیدگی موضوع از سوی واحد HSE وزارت نفت، شکایت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شازند به دادستان این شهر از جمله اقدامات صورت گرفته است که اگر اقدامی در راستای رفع مشکلات فوق صورت نگیرد شکایت نامه ای از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به مراجع قضایی استان و کشور ارائه خواهد شد.

موقعیت اضطراری در واحد 19 علت خروج دود خاکستری از پالایشگاه

مدیرعملیات پالایشگاه شازند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر علت اصلی خروج دود خاکستری غلیظ رنگ از پالایشگاه را طی چند روز گذشته بروز موقعیت اضطراری در واحد 19 این پالایشگاه عنوان کرد و افزود: به دلیل ایجاد موقعیت اضطراری در واحد 19 پالایشگاه شازند مسئولان این واحد مجبور شدند برای جلوگیری از رها سازی گازهای ترش پالایشگاهی به صورت خام که بسیار برای محیط زیست خطرناک است آنها را بعد از سوزاندن در کوره آشغال سوزی در محیط رها کند.

علی جمشیدی افزود: گازهای ترش پالایشگاهی بعد از سوزاندن در کوره های مخصوص اثرات تخریبی به مراتب کمتری نسبت به رها سازی خام آنها دارد لذا این مجموعه مجبور است در مواقع اضطراری و برای جلوگیری از خطرات احتمالی نسبت به سوزاندن این گازها اقدام کند که متعاقب آن دودی خاکستری در فضا رها می شود.

پالایشگاه امام خمینی شازند از واحدهای وابسته به شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی ایران است که تولید 25 درصد بنزین کشور را بر عهده گرفته است.

مجموعه ای که از سال 1372 با ظرفیت اسمی 150 هزار بشکه در روز راه اندازی شد اما حال با عدم تعهد خود در مباحث زیست محیطی، می رود تا تولیدات خود را مطابق با استانداردهای جهانی افزایش دهد.

....

گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2311777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha