۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷

گزارش خبري مهر/

دهه آخر رمضان یادآور شهادت دو روحانی کردستانی/برگزاری یادواره شهدا وظیفه تمامی مسئولان است

دهه آخر رمضان یادآور شهادت دو روحانی کردستانی/برگزاری یادواره شهدا وظیفه تمامی مسئولان است

سنندج-خبرگزاری مهر: 22 و 27 رمضان سال 1388 مصادف است با شهادت شهید ماموستا سیدمحمد شیخ الاسلام نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري و شهید برهان عالی امام جمعه موقت سنندج به دست عوامل مزدور که هر سال در این ایام از سوی مسئولان و مردم یاد و خاطره این دو روحانی شهید گرامی داشته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پنج سال از رمضان سال 88 می گذرد، رمضانی که با وقوع شهادت دو تن از عالمان و  روحانیون برجسته کردستان توسط عوامل مزدور و فرقه ضاله سلفی برای همیشه در ذهن مردم استان حک شد و هر سال با نزدیک شدن به دهه آخر این ماه پرفضیلت، داغ فقدان این روحانیون بار دیگر در دل مردم زنده می  شود.

شهید ماموستا سیدمحمد شیخ الاسلام در سال 1315 در شهرستان بانه در خانواده ای کاملا مذهبی چشم به جهان گشود و پدرش محمد شیخ الاسلام نخستین معلم و استاد وی بود که از همان اوان کودکی تحت تعالیم پدر قرار گرفت سپس فقه و علوم اسلامی را در مکتب علمای بزرگ کردستان آموخت.

وی در سال 1336 از سوی عالم و استاد بزرگ مرحوم ملا باقر مدرس مجاز و سپس به عنوان مفتی فقه شافعی و دبیر شورای افتا انتخاب شد و سپس 20 سال در شهرستان سقز و 6 سال هم در دانشگاه مذاهب اسلامی، فقه و اصول فقه را براساس مذهب امام شافعی تدریس کرد.

بسیاری از علما و روحانیون استان کردستان از سوی این عالم ربانی مجاز شدند و اکنون به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی و ادامه راه استاد خود مشغول هستند.

علاوه بر دانشگاه تهران ماموستا ملا محمد شیخ الاسلام بیش از 12 سال نیز در دانشگاه های استان کردستان تدریس کرد و یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز بود.

این شهید همیشه جاوید در دوره های سوم و چهارم به عنوان نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

به علت فعالیت های خستگی ناپذیر و تلاش برای وحدت اسلامی و همچنین پیروی از ولایت فقیه هدف کین دشمنان اسلام و مردم قرار گرفت و در ۲۷ رمضان (۲۶ شهریور ۸۸) به دست عوامل مزدور به فیض رفیع شهادت نائل آمد.

شهید ماموستا برهان عالی مدرس و عالمی متواضع و مردمی بود

شهید ملا برهان عالی سال  1332 در روستای کانی سانان از توابع شهرستان مریوان به دنیا آمد و نزد پدر به تحصیل علوم دینی پرداخت و در سال 1351 اجازه علمی خود را از سوی پدر بزرگوارش دریافت کرد.

آن عالم فرزانه بسیار موفق و با دقت و تامل و تیزهوشی فراوان درس و تحصیل و طلبگی خود را سپری کرد علومی را که یاد می‌گرفت به طلاب علوم‌دینی تدریس می کرد.

شهید ماموستا عالی متن بسیاری از کتاب‌های علمی مانند کتاب سیوطی- الفیه ابن مالک، کتاب فریده در نحو و صرف، سبزواری در منطق و کلام، الفضیله در علم عقائد و کلام متعلق به مولوی شیخ عبدالرحیم را حفظ بود. 

 ملا برهان پس از دریافت مدرک و اجازه افتاء تدریس در روستای کانی‌سانان، در مساجد شهرستان مریوان از جمله مسجد طالقانی و دارالاحسان به تدریس مشغول و طلاب زیادی از محضر درس ایشان بهره‌های فراوان بردند.

شهید همزمان در دبیرستان‌های شهرستان مریوان و حومه نیز  به تدریس معارف اسلامی، عربی، فلسفه ، منطق و ادبیات اشتغال داشت و در سال 75 به سنندج انتقال پیدا كرد و علاوه بر  تدریس به عنوان امام جماعت یکی از مساجد این شهر هم فعالیت می کند.

وی در سال 1376 ه.ش در امتحانات تعیین سطح دانشکده الهیات دانشگاه تهران شرکت و موفق به اخذ مدرک سطح 2 که معادل (لیسانس) است، می شود.

 این عالم بزرگوار در سال 1380 بار دیگر در امتحانات تعیین سطح در مقطع کارشناسی ارشد شرکت و این مقطع را هم با ارائه پایان‌نامه خود در زمینه (ترجمه و تحقیق) کتاب اصولی (لب‌الأصول) با موفقیت سپری می کند و در شهرستان سنندج در مدارس و مراکز علمی و مدارس علوم دینی  مرکز برگ اسلامی غرب کشور  به تدریس مشغول می شود.

نوشته ها و مطالب زیادی از شهید عالی به یادگار مانده که به عنوان فتوا یا جواب مسائل مختلف شرعی توسط مردم دریافت شده و نیازمند جمع آوری و تنظیم و ترتیب است و حواشی مختلفی برکتاب های علمی و دینی دارد که دست نوشته است.

این عالم وارسته در شب 22رمضان و لیالی قدر پس از اقامه نماز تراویح در مسجد قبای شهرک بهاران سنندج توسط افراد تندرو و مزدور فرقه ضاله سلفی ترور شده و به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

برگزاری محفل انس با قرآن ویژه بزرگداشت شهدای مظلوم رمضان کردستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از برگزاری محفل انس با قرآن ویژه بزرگداشت شهدای مظلوم رمضان کردستان در مسجد قبای سنندج با همکاری مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور خبرداد.

حجت الاسلام رحیم جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلا کرد: شهدای روحانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حمایت های دینی ومردمی از آرمان های نظام اسلامی  نقشی کلیدی و اساسی داشته اند.

وی عنوان کرد: شهدای رمضان سال1388 استان کردستان نیز در تبیین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در استان فرهنگی کردستان نقشی موثر و کارساز داشته اند.

وی با اشاره به اینکه آرامش و آسایش موجود در سراسر کشور به ویژه استان کردستان مرهون خون شهدا است، افزود: در استان فرهنگی کردستان نیز شهدای رمضان و همچنین شهدای دفاع مقدس با اهدای خون خود در راه آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ، ازمبانی اسلام ناب محمدی(ص) و توسعه استان کردستان پاسداری کردند.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان برگزاری بزرگداشت ها و یادواره های شهدا و علمای روحانی را از وظایف دستگاه های اجرایی استان خواند و بیان کرد: باید در خصوص روحانیون شهید ملا برهان عالی و فقید مجاهد شهید ماموستا سید محمد شیخ الاسلام یادواره ای با شکوه برگزار شود و تمامی دستگاه های اجرایی استان در این راستا باید همت داشته باشند.

محفل انس با قرآن ویژه بزرگداشت و یادواره شهدای رمضان کردستان 2مردادماه امسال  بعد از نماز عشاء در سالروز شهادت این شهیدان در مسجد قبای سنندج برگزار می شود.

 

کد خبر 2335091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha