۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸

شهرام‌نیا در پاسخ به مهر خبر داد:

کاهش یارانه کتاب از 470 میلیارد تومان در سال 84 به 35 میلیارد تومان در سال 93

کاهش یارانه کتاب از 470 میلیارد تومان در سال 84 به 35 میلیارد تومان در سال 93

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از کاهش یارانه کتاب از 150 میلیون دلار برابر با 470 میلیارد تومان در سال 84 به 35 میلیارد تومان در سال 93 خبر داد. وی اظهار امیدواری کرد که یارانه کتاب در دولت تدبیر و امید به تدریج افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با موضوع تشریح آخرین بازنگری ها در نحوه برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب و همچنین اعلام حضور ایران در چندین نمایشگاه بین المللی حوزه کتاب در سال جاری، صبح امروز شنبه 18 مرداد در محل این موسسه در تهران برگزار شد.

شهرام‌نیا در بخش نخست این کنفرانس مطبوعاتی پیرامون نمایشگاه های استانی کتاب، ابتدا با اشاره به سابقه بیست ساله برگزاری این نمایشگاه ها و مسئولیت موسسه نمایشگاه های فرهنگی در این زمینه، برپایی 25 نمایشگاه استانی کتاب را در سال گذشته یادآور شد و از برگزاری حدود 26 نمایشگاه دیگر تا پایان سال جاری خبر داد.

وی سپس به آنچه پیشنهادهای ناشران، کتابفروشان، مدیران استانی و مدیران ستادی در وزارت ارشاد برای بهبود روند برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب خواند، اشاره و بیان کرد: ما سعی کرده ایم با برگزاری جلسات متعدد که با حضور نمایندگان این حوزه ها بوده، نقاط ضعف را شناسایی و نسبت به رفع آنها و همچنین تقویت نقاط قوت در برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب اقدام کنیم. این اقدامات از نمایشگاه کتاب بجنورد در خراسان شمالی کلید خورده است و در دیگر نمایشگاه ها هم ادامه می یابد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران از بازنگری در قوانین و مقررات برگزاری نمایشگاه های استانی در این موسسه خبر داد و با بیان اینکه برخی از اشکالات در برخی از نواقص این نمایشگاه ها در دل ضوابط برگزاری آنها نهفته است، گفت: برخی از این ضوابط عملا مخل حضور ناشران بزرگ و ناشرانی است که آثارشان بیشتر مورد نیاز قشر کتابخوان است از این جهت که وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم که اساسا حضور در این نمایشگاه ها برای آنها که می بایست حداقل 20 درصد تخفیف در قیمت کتابهایشان اعمال کنند، مقرون به صرفه نیست.

به گفته شهرام‌نیا طی حدود 15 جلسه کارشناسی سرانجام آیین نامه مشارکت ناشران در نمایشگاه های استانی مورد بازنگری قرار گرفت که طبق آن سال نشر کتاب ها برای سال جاری 93 می تواند از سال 89 به بعد (پنج سال) باشد. همچنین شیوه اعطای نمایندگی توسط ناشر به این ترتیب تغییر یافته که ناشر تنها می تواند به یک ناشر دیگر و یا تعاونی و صنف مربوط به خودش نمایندگی بدهد، نه به هر کس دیگر.

وی بازبینی در سایت نمایشگاه های استانی و اصلاح شیوه دستی و قدیمی عرضه و چینش کتاب ها در این نمایشگاه ها و اضافه شدن فعالیت های جنبی با هدف جلب بیشتر مخاطبان را از دیگر تغییرات صورت گرفته در این خصوص برشمرد و گفت در این مرحله مجموعه هایی مانند موسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم آمادگی خود را برای همکاری با موسسه اعلام کرده اند. ما همچنین تلاش کردیم که امکان خرید آنلاین کتاب ها حتی بعد از اتمام نمایشگاه های استانی ممکن باشد.

به گفته مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران، در ماه های آتی چند نمایشگاه استانی کتاب بدین شرح برگزار خواهد شد: نمایشگاه استانی کتاب همدان با 190 غرفه، نمایشگاه کتاب زنجان با 300 غرفه، نمایشگاه کتاب اصفهان با 310 غرفه، نمایشگاه کتاب مرکزی با 136 غرفه و نمایشگاه کتاب چهارمحال و بختیاری با 185غرفه.

شهرام‌نیا تاکید کرد: ثبت نام از ناشران سراسر کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب همدان از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده که در این مرحله ناشران در زمان ثبت نام ملزم به بارگذاری فهرست کتاب هایی هستند که قصد ارائه آنها را در نمایشگاه دارند. این کتاب‌ها در موضوعات حقوقی، عمومی، پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، زبان، کمک آموزشی، کودک و نوجوان، مذهبی و هنر خواهند بود.

همچنین وی از کاهش میزان تخفیف در فروش کتاب های عرضه شده در نمایشگاه های استانی خبر داد و با بیان اینکه میزان 20 درصدی تخفیف که بیش از این اعمال می شد، چندان هم به سود مصرف کننده نهایی نبود، گفت: اگرچه این میزان در ظاهر به نفع مردم بود، اما عملا کتاب هایی مشمول این تخفیف می شدند که چندان برای عموم مردم ضروری نبودند. در فاز جدید ما تخفیف 10 درصدی را تعیین و نحوه اعمال آن را در اختیار ناشر گذاشته ایم که این مساله می تواند به خرید کتاب ها و استفاده از آنها یک جهت گیری عمومی بدهد طوری که برای طیف بیشتری از مردم قابل استفاده باشد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «اما بیشتر همین بن های کتاب که شما می گویید عموما در اختیار موسسات و مراکز دولتی است و کمتر به دست نیازمندان آنها و مثلا دانشجویان مناطق محروم می رسد»، تصریح کرد: اصل این سخن درست است و من می پذیرم که ما سامانه دقیقی که بتوانیم نیازمندان اصلی به بن کتاب را در سراسر کشور شناسایی کنیم، نداریم. البته یکسری ملاک ها و معیارها مانند طلبه بودن یا دانشجو بودن برای بهره مندی از این بن ها وجود دارد، اما هیچوقت دستگاه های دولتی مشغول اخذ این بن ها و گرفتن آنها برای خودشان نبوده اند البته مستحضر هستید که در نمایشگاه کتاب تهران حدود 20 میلیارد تومان پول که در اختیار دستگاه های دولتی بود در قالب عقد مشارکت نماهایی، به خرید کتاب از این نمایشگاه برای استان ها اختصاص یافت.

شهرام‌نیا در توضیح بیشتر این مساله به معضل کاهش تدریجی یارانه کتاب و کاغذ از یک دهه قبل به این طرف اشاره و بیان کرد: در سال پایانی دولت آقای خاتمی یارانه بخش کتاب و کاغذ سالیانه رقمی در حدود 150 میلیون دلار بود، اما در سال 1385 که دولت نهم روی کار آمد، یک کار کارشناسی صورت گرفت که البته به نظر من غلط هم نبود؛ چراکه مسئولان وقت معتقد بودند یارانه باید به مصرف کننده داده شود، اما عملا این یارانه در شیبی ملایم و بلکه می توان گفت تند آنقدر کم شد که در سال جاری رقم آن به 35 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: اگر با یک حساب سرانگشتی 150 میلیون دلار سال 1384 را در دلار 3 هزار و 300 تومان امروز ضرب کنید، به رقمی در حدود 470 میلیارد تومان می رسیم، اما الان 35 میلیارد تومان است و این یعنی اینکه میزان یارانه کتاب در سال جاری به یک‌پانزدهم سال 84 رسیده است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران در این بخش نسبت به افزایش میزان یارانه کتاب در دولت جدید ابراز امیدواری کرد.

شهرام‌نیا در پاسخ به سوالی در مورد احتمال برگزاری نمایشگاه های تخصصی کتاب نیز گفت: پیشنهادی در خصوص نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان وجود داشته و از آنجا که برپایی این نمایشگاه در یک دوره ای در کرمان سابقه داشته است و همچنین با توجه به تاکید وزیر ارشاد نسبت به برگزاری نمایشگاه تخصصی، رایزنی هایی برای برگزاری یک نمایشگاه تخصصی و البته بین المللی در حوزه کتاب کودک و نوجوان انجام شده است که در این خصوص استاندار همدان آمادگی استان را در این زمینه اعلام کرده است و به احتمال زیاد این نمایشگاه سال آینده در همدان برگزار خواهد شد. در مورد نمایشگاه های کتاب تخصصی حوزه دانشگاهی هم مذاکراتی با مسئولان خراسان رضوی صورت گرفت تا بتوانیم این نمایشگاه را در مرز ایران با افغانستان؛ در ایران یا افغانستان؛ برگزار کنیم.

در این نشست خبری همچنین علی سالاریان مسئول نمایشگاه استانی کتاب هم با اشاره به مشکلات زیرساختی که در برپایی این نمایشگاه‌ها در برخی استان ها وجود دارد، از احتمال دو سالانه شدن برخی از این نمایشگاه ها خبر داد و گفت: در برخی از موارد خیلی از ناشران چندان تمایلی به برگزاری این نمایشگاه ها در استان ها ندارند مساله دیگر نبود امکانات و فضای نمایشگاهی در برخی از استان ها است گاه مشاهده شده است که یک نمایشگاه استانی یک سال در یک حسینیه و یک سال در زیر داربست برگزار شده و در واقع مکان مشخص نداشته است. مساله دیگر این است که علاقه مندی به برگزاری نمایشگاه های استانی در خیلی از استان ها است، اما بودجه این کار وجود ندارد.

سالاریان از احتمال ادغام نمایشگاه کتاب استانی در جنوب کرمان با نمایشگاه کتاب کرمان، چهارمحال و بختیاری با نمایشگاه کتاب اصفهان، البرز با نمایشگاه کتاب تهران و مرکزی با نمایشگاه کتاب قم خبر داد.

کد خبر 2346061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha