۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۴۸

مراسم روز خبرنگار-4

مطهری: قوه قضائیه بدون نظر هیئت نظارت به توقیف مطبوعات نپردازد/ ضرورت برخورد عادلانه با خبرنگاران

مطهری: قوه قضائیه بدون نظر هیئت نظارت به توقیف مطبوعات نپردازد/ ضرورت برخورد عادلانه با خبرنگاران

نماینده مردم تهران خواستار برخورد حاکمیتی یکدست با مطبوعات شد و گفت: وقتی هیئت نظارت بر مطبوعات با نمایندگانی از تمامی دستگاه ها از جمله قوه قضائیه وجود دارد، طبیعی است که اگر قوه قضا در حوزه مطبوعات هم بخواهد کاری بکند، باید نظر این هیئت را هم بپرسد و بدون این پرسش دست به توقیف مطبوعات نزند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با میزبانی انجمن صنفی روزنامه‌های غیر دولتی صبح امروز با حضور جمعی از مدیران رسانه، خبرنگاران و نیز علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رضا صادق دستیار ویژه رئیس جمهور، احمدمسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها در برج میلاد تهران برگزار شد.

در این مراسم، علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از خبرنگاری به عنوان حرفه ای مقدس که سازنده افکار عمومی و مروج خوبی ها است یاد کرد و گفت: خبرنگاران مروجان امر به معروف و نهی از منکر هستند همانطور که پیامبران خبررسان از جانب خداوند به مردم بودند و امروز خبرنگاران نیز پیام جامعه را به اهالی جامعه می رسانند.

وی همچنین به نقش خبررسانان در حادثه عاشورا اشاره کرد و گفت: اگر به نقل آنها اکتفا کنیم دیگر نیازی به جعل و دروغ نداریم امروز هم در مقیاسی دیگر می توانیم نقش خبرنگاران را در افشای جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد مورد توجه و اعتنا قرار دهیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت بر مطبوعات ادامه داد: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی به حساب می‌آید از همین رو است که در نظام های آزاد سیاسی خبرنگار و اهالی رسانه از قدرت برخوردار هستند و می‌توانند از فساد جلوگیری کنند. بر همین مبنا رسانه را می توانیم بهترین ناظر بر اعمال خود بدانیم.

مطهری افزود: مطبوعات آزاد می‌توانند با رانت خواری مبارزه کنند و شرایطی یکسان برای قضاوت مردم پدید آورند.

وی در ادامه به ارائه چند پیشنهاد به منظور مواجهه با اصحاب رسانه پرداخت و گفت: به نظر من ما نیازمند برخورد یکسان با مطبوعات هستیم باید با روزنامه نگاران اصلاح طلب همانطور برخورد شود که با روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس برخورد می‌شود. از سوی دیگر مسئله حاکمیت دوگانه بر مطبوعات باید حل و فصل شود. از سوی قوه قضائیه، دادسرای فرهنگ و رسانه را دارد و دادستان آن هم مدعی است با هر جرمی می‌تواند برخورد کند و هر نشریه‌ای را می‌تواند متوقف کند، اما از طرف دیگر عقل سلیم قانونگذار هم وجود دارد وقتی هیات نظارت بر مطبوعات با نمایندگانی از تمامی دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه وجود دارد، طبیعی است که اگر قوه قضا در حوزه مطبوعات هم بخواهد کاری بکند، باید نظر هیئت را هم بپرسد و بدون این پرسش دست به توقیف مطبوعات نزند. به نظرم رئیس قوه قضائیه و وزیر ارشاد می توانند این مشکل را حل و این فضای برخورد را رفع کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مساله سایت های خبری اشاره کرد و اظهار داشت: این پایگاه های اطلاع‌رسانی هم تحت شمول قانون مطبوعات هستند و هیات نظارت باید برای فیلترشدن یا نشدن آنها تصمیم بگیرد. از سوی دیگر ما لایحه جامع رسانه را هم داریم و خواستار آن هستیم که صدا و سیما هم مشمول این قانون بشود.

مطهری همچنین با بیان اینکه ما خواستار برخورد عادی با خبرنگاران هستیم گفت: الان خبرنگارانی داریم که بخاطر پیگیری مساله بند 305 زندان اوین مدتی است که در زندان انفرادی به سر می برند و تا الان نیز توضیح درستی در مورد وضعیت آنها داده نشده است ما خواستار برخورد عادلانه با آنها هستیم و معتقدیم باید بر اساس مفاد تعریف شده از جرم سیاسی با آنها برخورد شود نه به عنوان یک مجرم امنیتی.

وی همچنین خواستار سخت گیری نکردن قوه قضائیه برای بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران و تسریع در روند اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات شد.

همچنین در این مراسم، شهرام گیل‌آبادی، مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران نیز در سخنانی عنوان کرد: امروزه دیگر چیزی به عنوان رسانه های محلی و ملی وجود ندارد و تمامی رسانه ها بین المللی به شمار می رود و بر همین اساس اطلاع‌بخشی، آگاهی‌بخشی، رصد، نقد و آینده‌نگری از مهمترین فعالیت هایی است که باید مورد توجه آنها قرار گیرد.

گیل‌آبادی ادامه داد: ما امروزه به عنوان فضای مسئولیت با خواست هایی مواجهیم که دور از شأن رسانه است قلم ما باید از دموکراسی های سفارشی فاصله بگیرد و همه‌مان در دامان شعار آراسته نشویم و تنها به خواست حزب، دسته و گروهمان در مسیر آن شعارها حرکت نکرده و مردم را هم له نکنیم.

کد خبر 2346293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha