۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۶:۵۰

گزارش مهر/

رادکان؛ اثری هزار ساله در ارتفاعات کردکوی/ مسیر ناهموار دسترسی به میل، مانعی برای حضور گردشگران

رادکان؛ اثری هزار ساله در ارتفاعات کردکوی/  مسیر ناهموار دسترسی به میل، مانعی برای حضور گردشگران

کردکوی - خبرگزاري مهر: میل یا برج رادکان یکی از آثار تاریخی شهرستان کردکوی است که در ارتفاعات جنوبی این شهرستان واقع شده اما به دلیل عدم توجه مسئولان و هموار نبودن مسیر دسترسی مهجور مانده و مورد استقبال گردشگران قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، برج آجري رادكان با قدمتي نزديك به يك هزار سال، يكي از آثار تاريخي با ارزش گلستان است كه در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان قرار دارد. چندي پيش به دليل نبود نظارت و حفاظت كافي و فرهنگسازي در بين مردم، قدري اين بنا آسيب ديده بود كه هنوز برخي موارد آن اصلاح نشده است.

نبود حفاظت پايدار از اين مكان و عدم فرهنگسازي در بين مردم به دلیل اهميت اين بنا و ضرورت حفظ و نگهداري آن، باعث شده تا پل كوچك نزديك ميل رادكان و درب اين برج شكسته و تخريب شود كه با پيگيري رسانه ها مشكل درب برج رفع شد اما هنوز پلي براي تسهيل رفت و آمد گردشگران ساخته نشده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، نبود اعتبار را دليل ساخته نشدن اين پل دانست و اولويت اصلي ميراث فرهنگي را حفظ بنا اعلام کرد. به گفته حمید عمرانی رکاوندی، باز سازي پل و ساماندهي محيط اطراف آن جزو اولويت هاي بعدي سازمان و مربوط به حوزه گردشگري است.

ساخت پل، فضا سازي محيط و وجود آب شرب در حوزه گردشگري است

وي در گفتگو با خبرنگار مهر با تاكيد بر اينكه پل پروژه اجرايي و مربوط به حوزه گردشگري است، افزود: قرار نيست تا بالاي برج رادكان را ما پل بزنيم، اگر پلي احداث شده بود با نگاه گردشگري بوده و ربطي به حوزه ميراث ندارد. فضا سازي محيط، وجود آب شرب سالم بهداشتي در حوزه گردشگري است.

عمراني اظهاركرد: كليد درب برج رادكان را شكسته و روي ديواره آن را با اسپري نوشته بودند كه آن را هم پاك كرديم، فقط مشكل تخريب پل است كه در صورت اختصاص اعتبار سال 93 آن را احداث خواهيم كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه برآورد هزينه پل تا چه ميزان است، گفت: پل قبلي در سال 78 احداث شده بود و از آن زمان تاكنون 20 سال گذشته است و نياز به برآور هزينه جديد دارد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگري اعلام كرد: براي من در ميراث فرهنگي حفظ بنا ضرورت اول است گردشگر در صورت نبود پل باز هم مي تواند رفت و آمد كند؛ در اين بخش مشكل گردشگر نداريم اما نگهداري و صيانت از بنا براي ما اولويت اول است اگر بودجه ميراث برسد، انجام مي دهيم اگر نه حوزه گردشگري آن را انجام خواهد داد.

وي در توضيح نبود تابلو هاي راهنما در مسير برج رادكان، گفت: براي معرفي اثر، نصب تابلو راهنما، توزيع بروشور و سي دي معرفي اثر تاثير گذار است اين موارد در برنامه هاي ما بايد باشد كه در چشم اندازهاي آينده آن برنامه ها را داريم.

حوزه گردشگري و ميراث جداي از يكديگر نيستند

در ادامه معاون گردشگری و سرمايه گذاري سازمان میراث فرهنگی ضمن ابراز نارضايتي از اين موضوع كه حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري جداي از هم نيست، گفت: وقتي رسانه ها سوالي از سازمان ميراث فرهنگي مي پرسند، تمام بخش هاي سازمان را در بر مي گيرد نه معاونت خاصي را.

احمد تجري در گفتگو با مهر افزود: ازديدگاه من حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي جداي از يكديگر نيستند و مثال آن برج قابوس گنبد است كه پس از مرمت بنا محوطه اطراف برج نيز توسط حوزه ميراث سنگفرش و پارك مجاور اين مكان هم ساماندهي شد.

وي با بيان اينكه اثر تاريخي برج قابوس به همراه محوطه اطراف آن را ميراث فرهنگي ساماندهي كرد، گفت: هيچ محدوديتي براي ساماندهي برج رادكان در حوزه ميراث فرهنگي وجود ندارد.

تجري اظهار كرد: به گونه اي نبايد با رسانه برخورد كرد تا اصحاب قلم در سيكل اداري ما گم شوند چراكه نياز است آنها به رسالت خود كه همان اطلاع رساني مناسب و مطلوب است براي روشن كردن افكار عمومي،  به خوبي عمل كنند.

حفظ، مرمت و مراقبت از برج رادكان در حوزه ميراث فرهنگي و يگان ويژه است

خبرنگار مهر براي روشن شدن موضوع به سراغ مدیرکل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نیز رفت،

وي در پاسخ به اين سوال كه احداث پل و امكانات رفاهي برج رادكان به كدام حوزه مربوطه مي شود، گفت: حفظ، مرمت و مراقبت از برج رادكان براي ما حائز اهميت است كه در حوزه ميراث فرهنگي و يگان ويژه است.

قربان عباسي اضافه كرد: اينكه در كنار اين اثر تاريحي كمپ زده شود، نياز به متولي دارد و اينكه متولي آن بخش خصوصي يا دهيارباشد بايد مشخص شود؛ ميراث فرهنگي به دنبال متولي براي ايجاد كمپ است، اما متولي خاصی درحال حاضر نيست تا كمپ را مديريت كند.

وي با بيان اينكه ميراث فرهنگي اين فضا را به شهرداري يا دهياري كه علاقمند به كسب درآمد در اين حوزه باشد واگذار مي كند، افزود: اين مكان فعلا به درآمد زايي نرسيده است؛ حوزه خدماتي آثار تاريخي معمولا نياز به خواستگار دارد، تا محيط راه اندازي شود چون اطلاعات معاونت ميراث فرهنگي نسبت به اين موضوع كم بوده به گردن معاونت گردشگري انداخته است.

اين مسئول گلستاني در توضيح آب شرب اين محوطه گفت: در گذشته آب شرب به اين مكان آورده شده بود اما اينكه اكنون اين امكانات وجود ندارد يا خير را بي اطلاع هستم؛ اين موضوع را پيگيري مي كنم.

مرمت پله هاي سنگي و احداث مجدد پل جز وظايف ميراث فرهنگي است

مدیرکل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان، اظهار كرد: مرمت پله هاي سنگي در دستور كار سال 93 است و احداث مجدد پل جز وظايف ميراث فرهنگي است؛ حتما آن را پيگيري مي كنم.

وي در توضيح نصب تابلو هاي راهنما براي گردشگر به سمت برج رادكان، گفت: ابتداي پارك جنگلي امام راضا(ع) تابلويي نصب شده بود، اگر اين تابلو اكنون نباشد و يا رنگ آن رفته باشد به طور قطع سريعا براي نصب مجدد آن پيگيري خواهيم كرد.

عباسي در توضيح نظارت و حفاظت از برج رادكان، گفت: ما 2هزارو 500 اثر داريم درحالي كه كل نيروهاي حفاظتي ما 45 نفر هستند به همين خاطر كاري از دست اين نيروها ساخته نيست.

وي با بيان اينكه عده اي را تحت عنوان دوستداران ميراث فرهنگي شناسايي كرده ايم، افزود: براي اين افرادكارت صادر شده تا آنها به كمك ما براي حفظ بناهاي تاريخي بيايند.

قرار دادن نيروي تمام وقت براي حفاظت از برج تاريخي رادكان در توان ميراث نيست

اين مسئول گلستاني تصريح كرد: درست است كه برج تاريخي رادكان اثر با ارزشي است اما در توان سازمان نيست تا يكي از نيروهاي خود را تمام وقت براي حفاظت از اين اثر تاريخي به صورت ثابت در اين مكان بگذارد.

به گفته مدیر کل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان، ميراث فرهنگي در حال حاضر شرايط اين را ندارد تا براي 2هزارو 500 اثر تاريخي يك نفر را به صورت ثابت براي حفاظت بگذارداز اين رو نياز است تا تمام افراد خود را براي حفظ و صيانت از اين آثار تاريخي مكلف بدانند.

به گزارش خبرنگار مهر، حفظ و صيانت از يك اثر تاريخي هرچند يك ضرورت است اما توجه به ساماندهي محيط اطراف آن نیز براي جذب گردشگر بي تاثير نخواهد بود. اينكه حوزه ميراث فرهنگي تمام تمركز خود را در بخش مرمت و حفاظت گذاشته جاي قدرداني دارد اما وجود بناهاي تاريخي در گلستان زمينه اي براي جذب گردشگر مهيا مي كند كه بي توجهي به ساماندهي حوزه گردشگري از استقبال توريست و گردشگر براي حضور در اين استان می کاهد.

کد خبر 2347347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha