۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵

حجت الاسلام شاه آبادی عنوان کرد:

برپایی مجالس جشن و سرور در محرم و صفر شایسته نیست

برپایی مجالس جشن و سرور در محرم و صفر شایسته نیست

قم – عضو هیئت علمی دانشگاه مفید گفت: ماه محرم و صفر ایام حزن کاروان امام حسین(ع) است و لذا سزاوار است در این دوماه مجلس روضه وعزا برپا کرده و از مجالس جشن و سرور پرهیز کرد.

حجت الاسلام محمد علی شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در منابع تاریخی روز هفتم صفر، در برخی روایات شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در برخی هم ولادت امام موسی کاظم(ع) ذکر شده است.

وی ادامه داد: به لحاظ تاریخی این دو یعنی شهادت و ولادت قابل جمع‌ هستند زیرا در یک زمان اتفاق نیفتاده و اینکه برای دو شخص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم افزود: آنچه که بیشتر محل اختلاف شده این است که شهادت امام حسن مجتبی(ع) را به طور عموم آخر ماه صفر می‌گیرند.

حجت الاسلام شاه آبادی عنوان کرد: در قم از زمان شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، در حوزه مرسوم شد که روز هفتم صفر بخاطر شهادت امام حسن مجتبی(ع) تعطیل می‌شد.

وی گفت: بازار قم نیز به عنوان یک نماد به پیروی از شیخ عبدالکریم حائری روز هفتم صفر را تعطیل می‌کردند و هم اکنون نیز خیلی از بازاریان این روز را تعطیل می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ادامه داد: از طرفی تمام ماه محرم و صفر ایام حزن کاروان داغدار و مصیبت زده امام حسین(ع) است، سزاوار است در این دوماه مجلس روضه وعزا برپا کرده و از مجالس جشن و سرور اجتناب و از همین رو مراجع گرفتن جشن ولادت را در این ماه جایز نمی‌دانند.

 

کد خبر 2432548