۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶

ساکی:

مناسبات ایران و روسیه را زیر نظر داریم/با اعمال تحریم جدید مخالفیم

مناسبات ایران و روسیه را زیر نظر داریم/با اعمال تحریم جدید مخالفیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود با بیان اینکه هنوز مکان و زمان دقیق مذاکرات آتی با ایران مشخص نیست از مخالفت کاخ سفید با اعمال هر گونه تحریم جدید علیه تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، بخش قابل توجهی از پرسش و پاسخ های کنفرانس خبری روز گذشته "جن ساکی" را موارد مطرح در مورد ایران به خود اختصاص داده بود. 

این پرسش و پاسخ ها به شرح زیر هستند: 

- سرانجام "فواد معصوم" رئیس جمهور عراق، با سفیر ایران در بغداد دیدار کرد و در این دیدار بر نقش ایران در تحولات عراق و همچنین نقش مثبت آن در مبارزه با القاعده و داعش تاکید کرد. آیا شما صحبتی در این رابطه دارید؟

خیر 

- یک هفته از مذاکرات وین می گذرد آیا شما در این مدت با شریکان خود در 1+5 و یا ایران درباره تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات به توافق رسیده اید؟ 

همانطور که "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا، و دیگران در اظهارات خود پیش از ترک وین اشاره کرده اند برنامه بدین صورت است که نمایندگان ایران و 1+5 یک بار دیگر در ماه دسامبر با یکدیگر دیدار می کنند اما هنوز تاریخ و مکان آن قطعی نشده و ما در حال کار به روی این مسئله هستیم تا مکان و زمان دقیق آن را مشخص کنیم. در همین رابطه ما کاملا با شرکای خود د 1+5 در ارتباط هستیم. 

به گزارش مهر، پرسش بعدی که از جن ساکی در مورد ایران مطرح شد مربوط به نمایشگاه بین المللی خودرویی است که از روز گذشته با حضور گسترده شرکت های بین المللی در ایران آغاز به کار کرده است. فرد پرسشگر در این مورد سوال کرد: در نمایشگاهی که در ایران از روز دوشنبه آغاز به کار کرده شرکت های خودروسازی از فرانسه، ژاپن، کره و حتی خودروسازان امریکایی حضور دارند و تمایل خود را برای بازگشت به ایران نشان داده اند، آیا شما توضیحی در این رابطه به شرکت های خودروساز و یا شرکای خود در 1+5 در رابطه با اینکه ایران هنوز آماده تجارت نیست دارید؟ 

جان کری نیز در تماس ها و صحبت های خود تاکید کرده است که همانطور که ما از ایران خواسته ایم تا در این مدت به تعهدات خود در چورب برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) پایبند باشد ما نیز باید به تعهدات خود عمل کنیم. این بدان معناست تا زمانیکه برنامه مشترک اقدام اعتبار دارد ما نمی توانیم تحریم جدیدی را بواسطه برنامه هسته ای ایران اعمال کنیم. دیدگاه قدیمی ما این است که ایران هنوز برای داد و ستد آماده نیست و این موضوع همچنان ادامه دارد. من اطلاعات دقیقی در مورد این نمایشگاه و یا اینکه چه طرف هایی در آن شرکت کرده اند ندارم. اجازه بدهید با تیم همراه خود مشورت کنم تا اگر اطلاعات بیشتری در این مورد وجود داشت در اختیار شما قرار دهم. 

- آیا وزیر خارجه، جان کری، برنامه ای برای حضور در کنگره و توضیح به نمایندگان در مورد مذاکرات وین دارد؟ 

در هفته گدشته و حتی پیش از آن وزیر خارجه از طریق تلفن ارتباطات بسیار نزدیکی با همکاران خود در کنگره داشته است و حتی زمانیکه ما در وین بودیم این ارتباطات وجود داشت. در حال حاضر و در خصوص مذاکرات ایران، جان کری برنامه ای برای حضور در کنگره ندارد اما با این وجود ارتباطات میان وی و اعضای کنگره همچنان در جریان است. او در طول هفته گذشته کاملا در دسترس نمایندگان کنگره بوده و چندین تماس در این رابطه داشته است. 

- آیا شما اطلاعی از این نکته دارید که تلفن خاصی به جان کری شده و طرفی که این تماس را برقرار کرده از نتایج گفتگوها راضی بوده و گفته که به تحریم های جدید ایران رای منفی می دهد؟ 

من نمی خواهم در مورد اعضای کنگره صحبت کنم. اما همانطور که شما می دانید آنها از طرف خود صحبت هایی را مطرح می کنند. از نگاه ما تمدید مذاکرات گام مهمی بوده و من نمی توانم در مورد گفتگوهای شخصی صحبت کنم. 

- خوب از موضوع تلفن عبور کنیم، آیا شما از این نکته آگاهی دارید که یک و یا چند عضو کنگره قصد دارند تا به لایحه تحریم های ایران رای منفی بدهند؟ 

اجازه بدهید آنها خودشان در مورد اقداماتشان صحبت کنند و به گفتگوهای خود در مورد مسائل متعدد ادامه می دهیم. 

- من از شما نخواستم که در مورد آنها صحبت کنید فقط سوال کردم آیا از این موضوع اطلاع دارید؟ 

من سخنگوی هیچ یک از اعضای کنگره نیستم. 

- اما موقعیت شما به گونه ای است که نمی خواهید تا پیش از اتمام زمانی که در مورد آن توافق کرده اید کنگره تحریم جدیدی را علیه ایران تصویب کند، آیا اینطور نیست؟ 

کاملا همینطور است. جان کری نیز در تماس ها و صحبت های خود تاکید کرده است که همانطور که ما از ایران خواسته ایم تا در این مدت به تعهدات خود در چارچوب برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) پایبند باشد ما نیز باید به تعهدات خود عمل کنیم. این بدان معناست تا زمانیکه برنامه مشترک اقدام اعتبار دارد ما نمی توانیم تحریم جدیدی را بواسطه برنامه هسته ای ایران اعمال کنیم. 

- برنامه اقدام مشترک در جریان است و می خواهم بدانم شما چطور از لحاظ قانونی تمدید این دوره را توجیه می کنید؟

این موضوعی بود که به توافق طرفین رسید. تمدید مذاکرات موضوعی بود که به توافق همه رسید. این نکته درست است که اعتبار توافق موقت یک سال بود اما می دانیم که تمدید آن مفید و سازنده است، درست همانطور که شرکای ما در 1+5 و حتی ایران اعلام کرده است. 

- مذاکرات تا 30 ژوئن تمدید شد، آیا تاریخ جدیدی در این رابطه وجود دارد؟ 

همانطور که وزیر خارجه آمریکا در هفته گذشته اعلام کرد امیدواریم که تا تاریخ 31 مارس به توافق جامع برسیم تا جهان از صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران مطمئن شود. سپس نکات و جزئیات فنی آن توسط کارشناسان حل می شود. فکر می کنم چند گام بیشتر تا آن مرحله نمانده باشد. 

- به نظر می رسد توافق مشابهی (نفت در برابر حبوبات) میان ایران و روسیه در جریان است. آیا شما توضیحی در این رابطه دارید؟ آیا این می تواند به عنوان زیر پا گذاشتن تحریم های بین المللی تلقی شود؟ 

ما از روابط و مذاکرات ایران و روسیه و هچنین همکاری های اقتصادی آنها اطلاع داریم و به پایش تحولات مربوط به این حوزه ادامه می دهیم. ما هنوز جزئیات درستی از ان نداریم. اگر این روابط به گونه ای باشند که مستلزم اعمال تحریم باشند ما این کار را انجام می دهیم. اما ما نمی توانیم بگوئیم که این ارتباط کاملا شامل اعمال تحریم می شود. 

کد خبر 2434180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha