۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵

عباس لاجوردی در گفتگو با مهر:

تکفیری‌ها برای اسراییل کمربند امنیتی ساخته‌اند/جنایات شمرهای زمان

تکفیری‌ها برای اسراییل کمربند امنیتی ساخته‌اند/جنایات شمرهای زمان

کارگردان مستند «شمرهای زمان» درباره مسایل سوریه بیان کرد که تکفیری‌ها که توسط اسراییل حمایت می شوند اگرچه در همه جا دست به انفجار می زنند اما نوعی کمربندی امنیتی برای اسراییل ایجاد کرده اند.

عباس لاجوردی طوسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مستند خود با عنوان «شمرهای زمان» که آن را در سوریه فیلمبرداری کرده است، گفت: ما ابتدا می خواستیم درباره جریان تکفیری ها مستندی بسازیم و چون می خواستیم حق مطلب را ادا کنیم سعی کردیم خودمان دست به تحقیق در این حوزه بزنیم.

وی ادامه داد: ما برای فیلمبرداری این مستند ذهنیت هایی از ماجراهای سوریه داشتیم و زمانیکه به آنجا رفتیم متوجه شدیم که خرابی ها و ویرانی هایی که توسط تکفیری ها صورت گرفته بیشتر از آن چیزی است که تصور می کردیم.

لاجوردی درباره جنایت های تکفیری ها در سوریه تصریح کرد: این جنایات فقط به شیعه ها منحصر نمی شد بلکه عده زیادی از اهل تسنن هم درگیر ماجرا هستند و یا به طور مثال فلسطینی ها به دلیل جمعیتی که در سوریه دارند و به این کشور پناه داده شدند اکثریت زیادی از شیعه و سنی در میان آنها به شهادت رسیده اند و مساله اینجاست که بسیاری از شهیدان در ماجراهای سوریه مفقود هستند.

مردمی که قیمت گوشت را نمی دانند

این مستندساز با اشاره به مشکلاتی چون قحطی و گرانی هایی که در پی حوادث اخیر در سوریه بوجود آمده است، گفت: من زمان حضورم در سوریه از شخصی پرسیدم گوشت کیلویی چند است و او به من گفت نمی داند چون زمان بسیاری است که گوشت مصرف نکرده است. این سخن را فردی بیان کرد که ساکن دمشق از شهرهای پرجمعیت دنیاست. در این شهر اکثر خانواده ها شهید داده اند و شخص باید ایمان بسیاری داشته باشد که بتواند آنجا دوام بیاورد. 

عباس لاجوردی

کارگردان مستند «کدام آزادی» با اشاره به نبرد مردمان سوریه با تکفیری ها و همچنین شایعه هایی که برای حقوق مبارزان در این نبرد وجود دارد، بیان کرذ: شایعه هایی از حقوق های چند میلیون دلاری این افراد به راه افتاده است درحالیکه حقیقت ندارد. در سوریه فرد متاهل ماهی ۲۰۰ دلار و مجرد ماهی ۱۵۰ دلار برای مبارزه با تکفیری ها دریافت می کند.

وی درباره زندگی این افراد که با مبارزه گره خورده است، یادآور شد: اینها مبارزه و رقابتی دایمی دارند و حتی اگر اکثر این مبارزان را از نزدیک ببینید چشمانی قرمز دارند چون شبانه روز در حال مبارزه هستند و در این چند سال کم خوابیده اند.

تکفیری ها کمربندی امنیتی برای اسراییل ایجاد کرده اند

کارگردان مستند «شمرهای زمان» درباره گروه های تکفیری که بیشترین درگیری ها را در سوریه و منطقه ایجاد کرده اند، گفت: این گروهک ها از طرف آمریکا، اروپا و اسراییل حمایت می شوند و اتفاقا از اسراییل هم حمایت می کنند به طور مثال تکفیری ها در هرجایی تلاش دارند سخت ترین انفجارها را داشته باشند اما در نزدیکی اسراییل هیچ اتفاقی نمی افتد. درواقع آنها نوعی کمربند امنیتی در جنوب سوریه که هم مرز با اسراییل است ایجاد کرده اند و نه تنها هیچ گونه مشکلی با اسراییل ندارند که دوستی هم دارند.

عباس لاجوردی

لاجوردی همچنین به حرم حضرت زینب (س) اشاره کرد که تحت تاثیر ناآرامی ها قرار گرفته است و گفت: دمشق و اطراف حرم حضرت زینب (س) اکنون به یک ویرانه و منطقه نظامی تبدیل شده است؛ جایی که زمانی شور و شعف و شادمانی داشت و مردم فراوانی دور حرم دیده می شدند.

این کارگردان درباره چگونگی ساخت «شمرهای زمان» عنوان کرد: ما حدود یک ماه پیش و برای مدت ۱۰ روز به سوریه رفتیم و در یک درگیری میان نیروهای مردمی که به حزب الله سوریه معروفند در برابر داعش حضور داشتیم. ما در مستند خود این درگیری ها را ضبط کردیم و مصاحبه هایی هم با مردم گرفتیم.

تنها حدود ۱۲ نفر در حرم حضرت زینب حضور داشتند

وی ادامه داد: همچنین تصاویری هم از داخل حرم حضرت زینب (س) و خلوتی آن گرفتیم. همانطور که گفتم زمانی قبل از جنگ، حرم آن حضرت آنقدر شلوغ بود که در صف های نماز جماعت به سختی می توانستید جایی را پیدا کنید اما با این شرایط ما در نهایت حدود ۱۲ نفر را در حرم دیدیم. 

عباس لاجوردی

کارگردان فیلم «حق مسلم چیست» در ادامه با اشاره به ادعای تکفیری ها مبنی بر مبارزه با شرک در میان شیعه ها توضیح داد: گروهک های تکفیری بیان می کنند که گنبد و بارگاه ائمه باید تخریب شود چراکه نشان دهنده شرک است اما این گفته آنها دروغی بیش نیست و اگر حرف آنها مبارزه با شرک بود باید قبرهای افرادی همچون معاویه را هم ویران می کردند درحالیکه وقتی ما در سوریه بودیم، توانستیم از قبر معاویه ابن ابوسفیان تصاویری تهیه کنیم این قبرها کاملا سالم بودند و هیچ گونه تخریبی در آنها دیده نمی شد و سوال این است که چرا تکفیری ها به قبر آنها هیچ تعرضی نشان نمی دهند.

این مستندساز همچنین درباره تکفیری ها تصریح کرد: تكفیری ها نه بسیار قدرتمند هستند و نه عده زیادی دارند بلكه تنها به صورت وحشیانه ویران می كنند و می كشند و وحشیگریشان مانند سر بریدن را انعكاس می دهند تا وحشت ایجاد كنند و راحت تر بر مناطق تسلط پیدا كنند و همچنین اسلام هراسی كه در جهت اهداف استعمار و استكبار جهانی است ایجاد كنند اما آنها به فضل خدا به سمت سراشیبی سقوط رفته اند.

لاجوردی در پایان با اشاره به مراحل پایانی تولید مستند خود عنوان کرد: تدوین این فیلم مستند که به تهیه کنندگی حوزه هنری مشهد تولید شده است تا دو هفته دیگر به پایان می رسد و از یکی از شبکه های تلویزیونی روی آنتن می رود.

کد خبر 2512857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جواد یامولا ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
      0 0
      خیلی از این جور مستندات دوستدارم.لطفا زودتر زمان اعلام پخششو اعلام کنید