۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸

گزارش خبری/

روستاهای ایلام میزبان هزاران گردشگر/ «کلم» عروس روستاهای استان

روستاهای ایلام میزبان هزاران گردشگر/ «کلم» عروس روستاهای استان

ایلام- یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان ایلام وجود روستاهای متعدد است که در این بین روستای کلم به عنوان عروس روستاهای استان نیز شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام از ظرفیتهای بسیار بالایی در بخش روستایی برخوردار بوده به طوری که هم اکنون شش روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد و در روستاهای استان ایلام ظرفیتهای بسیار بالایی در بخش گردشگری است.

هم اکنون شش روستای هدف گردشگری در استان ایلام شامل حیدرآباد، کلم، سراب کلان، پشت قلعه، زنجیره علیا، سنگ سفید وجود دارد که هریک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که به خصوص با داشتن آثار طبیعی در فصل بهار مناسب گردشگران است.

بدون شک وجود باغات، ارتفاعات، دره ها، درختان بلوط، آب و هوای مناسب، آب و ... در روستاهای هدف گردشگری باعث شده این روستاها هر ساله مورد بازدید گردشگران به خصوص در فصل بهار قرار گیرد.

سرابکلان

روستای کوهستانی سراب کلان به دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای جذاب و متنوع طبیعی مانند جنگل، رودخانه و کوهستان ‌های سرسبز و پوشیده از گیاهان دارویی و گل ‌های رنگارنگ، شرایط مناسبی را برای دیدار گردشگران فراهم آورده است.

روستای سراب كلان در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر لومار و ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد و از جنوب به کوه سیوان و از شمال شرقی به تپه کلاه کلان محدود می‌شود.

از جمله جاذبه‌های روستای سراب کلان می‌توان به رودخانه سراب کلان اشاره کرد که حواشی این رودخانه خروشان که از کوه ‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد، در فصول بهار و تابستان با سرسبزی و رنگ آمیزی گل‌های زیبا، چشم‌انداز بسیار زیبا و کم نظیری ایجاد می‌کند.

نغمه پرندگان و مناظر بکر به ویژه در نیمه اول سال، فضای جذابی برای تفریح و تفرج گردشگران پدید می‌آورند. جنگل‌های بلوط از دیگر جاذبه ‌های زیبای این روستا هستند.

بقعه امامزاده حاجی حاضر در روستای حاجی حاضر از روستاهای هم‌جوار سراب کلان واقع شده و مورد احترام مردم روستاهای منطقه است.

بنای امامزاده عباس از نوادگان امام سجاد(ع) بر روی تپه‌ای نسبتاً بلند، مشرف به روستای عباس‌آباد و رودخانه سراب کلان قرار گرفته است. آرامگاه امامزاده سیدعلی نیز در نزدیکی روستای سراب کلان واقع شده است.

کلم

یکی از روستاهای استان ایلام که به روستای بوته های سرسبز مشهور است روستای کلم است و این روستا  بدون شک زیباترین روستای استان ایلام است و ظرفیتهای نهفته گردشگری و تاریخی و مذهبی در این روستا باعث شده این روستا هر سال و به خصوص در ایام تابستان و بهار و حتی زمستان و پاییز، گردشگران زیادی حتی از کشورهای خارجی به این روستا سفر کنند.

روستای زیبای کلم واقع در استان ایلام به دلیل طبیعت سرسبز و خنک بودن و آثار تاریخی تفرجگاه بیشتر مردم استان در فصل بهار به شمار می رود.

روستای کلم از توابع شهرستان بدره در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بدره و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.

روستای کلم که در میان کوه ها و ارتفاعات کبیرکوه در یک دره سرسبز با میانگین ارتفاع هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

به دلیل آب و هوای خنک، این روستا در فصل بهار میهمان هزاران گردشگر و مسافر حتی از دیگر نقاط کشور است.

وجود باغات، گونه های مختلف گیاهی و رودخانه پرآبی که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می گیرد، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق استان مبدل ساخته است.

بررسی آثار باقیمانده از جمله قلعه و آتشکده، احتمال قدمت و سابقه تاریخی روستا را به دوران مادها افزایش داده است.

بقعه جابربن انصاری و بنای سید تاج الدین نیز در نزدیکی روستا واقع شده اند.

پشت قلعه

روستای پشت قلعه  از توابع شهرستان آبدانان در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر آبدانان  واقع شده است به صورت کوهپایه ای بوده و در دامنه کوههای زیبای زاگرس با طبیعتی زیبا و جذاب آرمیده است و در حدود ۳۴۰  خانوار  و جمعیتی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر است.

از کنار این روستا جاده آبدانان به دهلران و خوزستان  می گذرد، که آبدانان را به جنوب کشور متصل می کند، در دو طرف جاده زمین های کشاورزی روستا قرار دارد که گندم زارهای پر پشت و پرخوشه، و سیفی جات از محصولات آن هستند.

شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.

حیدرآباد

بخش مهمی از ظرفیتها و پتانسیلهای گردشگری استان ایلام در روستاها وجود که به دلیل ناشناختگی به خوبی در کشور معرفی نشده اند و یکی از این روستاها، حیدرآباد از توابع میشخاص در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده که ظرفیتهای گردشگری این روستا در نوع خود بی نظیر است.

برای رسیدن به روستا باید از جاده ایلام به سمت دره شهر،  از یک جاده فرعی آسفالته در روستای جعفرآباد عبور کرد و زیبایی های روستای حیدرآباد از همان آغاز راه شروع می شود و باغات وسیع و دره و رودخانه همراه با برف،  خود بیانگر وجود روستایی زیبا برای گردشگران است.

روستای زیبا و ییلاقی حیدرآباد از نقاط خوش آب و هوایی است که طی ۲۰۰ سال اخیر به روستا تبدیل شده است.

روستای کوهستانی حیدرآباد ۱۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و اقلیم آن معتدل و کوهستانی است و در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز، هوایی معتدل و در زمستان هوایی سرد دارد.

رودخانه پر آب و نهرهای کوچک که از میان کوچه ‏های باریک روستا می‏ گذرد طراوت خاصی به آن می ‏بخشد و دره پرآب هفتاو از ۳۰ کیلومتری شهر ایلام شروع شده و تا ارتفاعات طولاب در نزدیکی روستا امتداد می ‏یابد.

 

 

 

کد خبر 2524159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha