۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۰۰

قریشی اعلام کرد:

آغاز مهاجرت زنبورداران آذربایجان غربی از مناطق گرمسیری کشور

 آغاز  مهاجرت زنبورداران آذربایجان غربی از مناطق گرمسیری کشور

ارومیه - معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: همزمان با شکوفه دادن گیاهان مرتعی، کوچ زنبورداران مهاجر استان از مناطق گرمسیری به این مناطق آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،سید فضل الله قریشی اظهار داشت: همه ساله با آغاز فصل سرما تعداد زیادی از زنبورداران استان و شهرهای مناطق سردسیری کشور جهت زمستان گذرانی و استفاده بهینه از منابع شهد گرده در این فصل به مناطق گرمسیری و جنوبی کشورمان از جمله استان خوزستان مهاجرت می کنند.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۹ درصد عسل تولیدی کشور در آذربایجان غربی تولید و عرضه می شود، افزود: افزایش جمعیت کلنی، تعداد کندوها و افزایش تولید عسل با کیفیت و فرآورده های آن از اهداف مهاجرت زنبورداران استان است.

قریشی ادامه داد: این زنبورداران تا اتمام شکوفه دهی درختان و گیاهان دراواخر اردیبهشت ماه در مراتع میان بند استان استقرار می یابند و با آغاز سمپاشی های فصلی و دوره ای با اخذ برگ استقرا از مدیریت جهاددکشاورزی شهرستانهای مربوطه به مناطق ییلاقی استان از جمله مرگور و ترگور ، اشنویه، پیرانشهر کوچ می کنند و تا مهر ماه در این مناطق مستقر می شوند.

وی تعداد بهره برداران این بخش را در استان بالغ بر ۵ هزار و ۷۲۰ نفر عنوان کرد و افزود : تعداد ۲ هزار و ۲۷۴ نفر نیز به صورت فصلی در زمینه پرورش و تولید عسل در زنبورستانهای استان فعالیت می کنند.

معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم پرورش عسل در کشور بوده که باداشتن بیش از ۹۵۳ هزار کندوی مدرن و بومی و با تولید سالیانه بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن عسل ، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه امسال در مقایسه با دو سال گذشته از نظر تولید عسل ۵ درصد، از نظر تعداد کندو ۱۵ درصد و از نظر تعداد زنبوردار، حدود ۱.۶ درصد رشد داشته ایم ، ادامه داد:‌ هم اکنون بیش از ۹۵۰ هزار کندو شامل ۸۶۰ هزار کندوی مدرن و ۸۹ هزار کندوی بومی در استان وجود دارد که میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن ۲۰.۶ کیلوگرم و از کندوی بومی ۷.۱ کیلوگرم است.

کد خبر 2527153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha