۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۲۱

رئیس دانشکده توانبخشی:

جامعه به دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی نیاز دارد

جامعه به دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی نیاز دارد

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، تاکید کرد: امروز رشته فیزیوتراپی بسیار بالنده است اما تا کنون به خواسته‌های این پزشکان پاسخی نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اسماعیل ابراهیمی در افتتاحیه بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی گفت: هم اکنون تنها یک گروه حق ما را به عنوان مسئول فنی فیزیوتراپی گرفته‌اند و آن گروه فیزیواتریست‌ها هستند همچنین قرار گرفتن فیزیوتراپی در نظام پزشکی کار فیزیوتراپیست‌ها بود که هم اکنون مسائل مختلف این گروه را دنبال می‌کند.

رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: فردی که لیسانس فیزیوتراپی ندارد نباید عضو نظام پزشکی باشد همچنین امروز مسئله دکترای حرفه ای این رشته نیاز جامعه است و فیزیوتراپیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که جامعه به دکترای حرفه‌ای نیاز دارد.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: امروز رشته فیزیوتراپی بسیار بالنده است اما تا کنون به خواسته‌های این پزشکان پاسخی نداده‌اند.

در ادامه دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز طی سخنانی گفت: در سال های اخیر سالمند شدن و صنعتی‌تر شدن جامعه سبب شده است که به توسعه فیزیوتراپی نیاز داشته باشیم همچنین تغییر الگوی زندگی فقر حرکتی، تغییر سیمای بیماری به سمت بیماریهای غیرواگیر، افزایش بیماریهای قلبی- عروقی، رشد فزاینده تروما و حوادث به همراه تغییرهای شگرف جامعه ایرانی، در کنار سالمندتر شدن جامعه در این مسئله تاثیر گذاشته است.

وی افزود: مهارت های جدید کسب شده در زمینه قلب و عروق توانمندی‌ سالمندان، خدمات کودکان و معلولیت‌های پیچیده جدید نشان می‌دهد که نیاز ما به فیزیوتراپی تغییر پیدا کند همچنین ما نیازمند بازتعریف هویتی این رشته هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در خصوص چالش های فیزیوتراپیست‌ها عنوان کرد: تداخلات بین رشته‌ای صدمه زیادی به رشته فیزیوتراپی زده است علاوه بر آن در تقسیم‌بندی این رشته نیز مشکلاتی بود که ماهیت نرم‌افزاری دارد در این تقسیم‌بندی رشته فیزیوتراپی در ردیف رشته‌های علوم پایه قرار گرفته است.

زالی ادامه داد: بسیاری از افراد که شایستگی علمی لازم را نداشتند در کسوت فیزیوتراپ‌نما ظاهر شدند و افراد غیرمتخصص در زمینه فیزیوتراپی ورزشی و سالمندان صحبت می‌کنند این مسئله به استقلال این رشته لطمه وارد می‌کند و انجمن فیزیوتراپی با آموزش همگانی این رشته را باز تبیین کند.

وی تصریح کرد: باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه ها و کلوپ‌های ورزشی نیز در زمینه فیزیوتراپی خدمت ارایه می‌کنند و هر فرد دیگر در این زمینه نباید کار کند همچنین فیزیوتراپی بر روش های علمی محکم مبتنی نیست این مسئله آسیب‌ فراوانی به ارزش‌گذاری نسبی این رشته وارد کرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در خصوص خدمات بیمه‌ای فیزیوتراپی عنوان کرد: برخی خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد در صورتی که تمام خدمات این رشته باید در قالبی مشخص شود همچنین ریسک یا عوارض شغلی که از مولفه‌های ارزش‌گذاری خدمات نسبی است نیز در تعرفه‌گذاری برای فیزیوتراپی مدنظر قرار بگیرد.

زالی بیان کرد: تمرین درمانی و ارزیابی باید به طور مستقل در تعرفه‌گذاری مد نظر قرار گیرد و تجمیع برخی از خدمات فیزیوتراپی لطمه‌هایی را به نظام تعرفه‌گذاری وارد کرده است.

کد خبر 2540329

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha