۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۲۵

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی:

عمق شناخت مردم به مراکز و بافت های تاریخی باید افزایش یابد

عمق شناخت مردم به مراکز و بافت های تاریخی باید افزایش یابد

بوشهر ـ معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: عمق شناخت مردم به مراکز و بافت های تاریخی باید افزایش یابد و ساخت و ساز در این اماکن مبتنی بر ارزش های این معماری باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیروز حناچی ظهر چهارشنبه در بازدید از پروژه در دست ساخت دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: در کل کشور، ۴۵۰ هزار هکتار بافت تاریخی وجود دارد که رسیدگی به آنها، کار بسیار پیچیده ای است.

وی گفت: امسال تلاش کردیم در نخستین گام، تمایزی بین بافت های فرسوده و سایر بافت ها ایجاد شود و شیوه متفاوت برخورد با آن نیز مد نظر قرار گیرد.

ساخت و ساز در بافت های تاریخی امکان پذیر است

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر این اساس، اجازه ساخت و ساز در بافت های فرسوده داده نمی شود اما این امکان در بافت های تاریخی وجود دارد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور بیان کرد: در شهر بوشهر به بافت قدیم آنطور که باید پرداخته نشده است و لازم است از پتانسل موجود در بافت قدیم بندر بوشهر استفاده بهتری صورت گیرد.

حناچی با اشاره به اینکه اعتبارات مرمت و بازسازی بافت های تاریخی از طریق شرکت عمران مادر تخصصی توزیع می شود تاکید کرد: تلاش می شود اولویت توان دستگاه های اجرایی دولت به سمت ورود به بهسازی بافت های تاریخی سوق داده شود.

بافت های تاریخی باید به نقاط درجه یک کشور تبدیل شوند

وی، معضلات فعلی بافت های تاریخی را تنزل اجتماعی آنان ذکر کرد و ادامه داد: افراد اصلی ساکن در این محلات، از این مکان ها کوچ کرده اند و باید منزلت اجتماعی بافت ها به آنان برگردانده شده و مانند سایر بافت های تاریخی دنیا، به نقاط درجه یک کشور تبدیل شوند.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور با بیان اینکه در زمینه شناخت مردم از بافت های تاریخی، ضعف وجود دارد گفت: در حال حاضر رشته های تخصصی در دانشگاه و دانشکده های تحصیلات تکمیلی در زمینه معماری وجود دارد اما نظام مدیریت شهری نیز باید این موضوع را جدی بگیرد که این مهم از طریق وزارت کشور دنبال خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد، دانشکده هنر و معماری بوشهر به شکل مطلوبی آماده شود و در ترم مهرماه آینده دانشجو بپذیرد.

گفتنی است در این بازدید معاون امور عمرانی استاندار بوشهر و مدیر کل راه و شهرسازی استان، پیروز حناچی را همراهی می کردند.

کد خبر 2565064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha