۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۲۵

پزشکی مطرح کرد:

تولید محصولات کشاورزی با استاندارد تشویقی در اصفهان

تولید محصولات کشاورزی با استاندارد تشویقی در اصفهان

اصفهان- مشاور سلامت جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر ضرورت استفاده از روشهای بیولوژیک برای مبارزه با آفات کشاورزی گفت: مردم میوه وسبزی را از مکانهای دارای استاندارد تشویقی محصولات تهیه کنند.

مسعود پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر،در ارتباط با نگرانی مردم اصفهان از آلودگی محصولات کشاورزی به دلیل استفاده بی رویه از کود و سم اظهار داشت: اگر کشاورزان زمان مناسب چیدن محصول پس از سمپاشی را به شکل دقیق رعایت کنند مشکلی در استفاده محصولی که برای جلوگیری از حمله آفات، سم پاشی شده وجود ندارد.

وی افزود: این مطلب بدان معناست که کشاورزان پیش از چیدن محصول سم پاشی شده باید تا گذشت دوره ای که سم متابولیزه شده و از میان می رود صبر کنند.

مشاور سلامت جهاد کشاورزی اصفهان در ارتباط با امکان استفاده مردم از محصولات ارگانیک به جای دیگر محصولات تاکید کرد: نمی توانیم تنها به ساخت این محصولات امیدوار باشیم چراکه پیش از کاشت محصولات ارگانیک فراهم کردن شرایطی خاص ضروری است.

محصولات ارگانیک برای عموم مردم قابل استفاده نیست

وی ادامه داد: پیش از کشت ارگانیک باید کشاورزان در سطح وسیع در این ارتباط مورد آموزش قرار گیرند ضمن اینکه آماده سازی زمین ارگانیک خود زمان زیادی می طلبد و این مطالب باعث ایجاد قیمت بالای این محصولات می شود که برای همه مردم قابل استفاده نیست.

پزشکی تصریح کرد: تمام تلاش ما در کمیته کدکس جهاد کشاورزی این است که محصولات کشاورزی حتی با وجود استفاده از سم و کود سالم باشند چرا که استفاده درست از این مواد مطابق نظر کارشناسان مشکلی برای میوه و سبزی ایجاد نمی کند.

وی افزود: نمی توان این محصول را به دلیل استفاده بی رویه برخی کشاورزان از کود و سم از سبد غذایی خانواده ها حذف کرد اما با توجه به اینکه تولیدات بسیار سالمی در سطح استان داریم که برخی از آنها از راه های بیولوژیک آفات را از میان می برند مردم می توانند با تحقیق درست میوه وسبزی روزانه خود را از این مکان ها تهیه کنند.

رئیس سابق کمیته کدکس جهاد کشاورزی اصفهان بیان داشت: در بخش های مختلف استان اصفهان کشت های گلخانه ای دارای استاندارد تشویقی داریم که دارای مهر استاندارد هستند.

وی اضافه کرد: این امر موجب اطمینان مردم برای مراجعه به مکان های مجاز  معرفی شده برای ارائه محصولات کشاورزی می شود.

ضرورت واردات کود از کشورهای معتبر جهان به جای محصولات بی کیفیت چینی

مشاور سلامت جهاد کشاورزی اصفهان افزود: به دلیل وضعیت تحریم بخشی از سموم کشاورزی از هند و چین وارد می شود که کیفیت لازم را ندارد و کشاورز را مجبور به استفاده بی رویه می سازد چراکه ۶ ماه تا یک سال زحمت وی را با خطر نابودی مواجه می شود.

وی با اشاره به اینکه خرید این گونه محصولات مبارزه با آفات از کشورهای معتبر نیز می تواند برای رفع این مشکل چاره ساز باشد، اضافه کرد: همچنین استفاده از حشرات بیولوژیک برای مبارزه با آفات  کشاورزی که کم کم در حال رونق است از برترین روش های مبارزه با آفات است چرا که سموم شیمیایی برای محیط زیست نیز مضر هستند.

کد خبر 2567755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha