۸ آذر ۱۳۸۴، ۱۵:۴۴

ديروز در مشهد مقدس :

پدر علم آناتومي ايران به خاك سپرده شد

پدر علم آناتومي ايران به خاك سپرده شد

پيكر استاد "جمال‌الدين مستقيمي"، پدر علم آناتومي ايران و بنيانگذار دانشكده پزشكي دانشگاه مشهد تشييع شد .

به گزارش گروه دانشگاهي مهر، دكتر جمال‌الدين مستقيمي بعد از ظهر يكشنبه 6 آذر ماه در مشهد مقدس درگذشت .

دكتر "مستقيمي" متولد سال 1294 هجري شمسي در قصر دشت شيراز بود و نخستين دستيار آزمايشگاهي علم آناتومي در ايران بود و بسياري از اساتيد اين علم در ايران، شاگردان اين استاد علم آناتومي در ايران بوده‌اند.

پدر علم آناتومي ايران 8 پژوهش علمي را در زمينه آناتومي در مجامع جهاني به نام ايران ثبت كرد كه از جمله "اثبات عدم ارتباط بين دو پياز شامه در مغز" است كه در سال 1965 در هشتمين كنگره بين المللي آناتومي و تشريح در آلمان مورد تصويب و ثبت جهاني قرار گرفت.

همچنين پيدا كردن دو رشته عصبي در مغز كه يكي از آنها به قطعه پيشاني و ديگري به كپسول خارجي مي رود، پيدا كردن طبقه عمقي رباط دلتوئيد كه در ارتوپدي نقش بسيار مهمي دارد و ثبت آن در مجامع جهاني، از ديگر پژوهش هاي علمي اين استاد برجسته كشور بود.

تهيه نخستين مدل هاي آناتومي در ايران به روش پلاستينشن ( بيوپلاستيك ) در سال 1340 و  همچنين ساخت مدل هاي دقيق علمي آناتومي از مواد ساده از تلاش هاي دكتر "مستقيمي" است كه اكنون نيز در دانشكده پزشكي دانشگاه مشهد نگهداري مي شود.

اين استاد فرهيخته همچنين در سال 1319 براي تأسيس بخش تشريح دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد به اين شهر مهاجرت كرد و سپس بنيانگذاري بخش تشريح دانشكده پزشكي اهواز، بخش آزمايشگاه و تشريح دانشكده علوم پزشكي ايران، اروميه، بخش آزمايشگاه و تشريح بيمارستان شفاء يحياييان تهران، دانشكده پزشكي بابل و اهواز را انجام داد .

وي به دليل خدمات و كشفياتي كه در اين علم انجام داده و 65 سال تلاش عنوان پدر علم آناتومي ايران را به خود اختصاص داده و در سال 1379 به عنوان پزشك نمونه شناخته شده است .

دكتر "مستقيمي" تأليفات متعددي در علوم پايه داشته است كه از مهمترين آنها كتاب "آناتومي كالبد شكافي" است. همچنين نخستين كتاب علم آناتومي به قلم يك ايراني توسط وي نوشته شد. اين استاد فرهيخته به دليل تسلط كامل به سه زبان آلماني، فرانسه و انگليسي، چند كتاب معتبر آناتومي جهان را از جمله  Grays Anatomy   و Sobatta  را تصحيح كرده است.

تنديس مجسمه وي به عنوان پدر آناتومي ايران در جزيره كيش در سال 1376 نصب و مورد پرده برداري قرار گرفت .

کد خبر 259677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha