۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۶

کنسرت رستاک در شیراز برگزار شد/ اجرای «واسونک»شیرازی به شیوه تازه

کنسرت رستاک در شیراز برگزار شد/ اجرای «واسونک»شیرازی به شیوه تازه

شیراز- کنسرت گروه رستاک با هنرنمایی ناصر وحدتی و استاد وحید اسدالهی در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت گروه موسیقی رستاک شامگاه شنبه به گرمی از سوی شیرازی ها مورد استقبال قرار گرفت.

این کنسرت که شامگاه یکشنبه نیز بار دیگر به روی صحنه تالار حافظ می رود با ترانه ها و ملودی های گذشته و تازه این گروه همراه شد.

نغمه واسونک شیرازی به شیوه رستاک در تالار حافظ

در ابتدای کنسرت شب گذشته رستاک که برای دومین بار در شیراز حضور یافته است ترانه محلی شیرازی «جنگِه جنگِه» با تنظیم تازه ای از سوی گروه رستاک ارائه شد که طلیعه ای زیبا بر کنسرت این گروه بود.

واسونک ترانه های مخصوص مراسمی عروسی است که شیرازی ها آن را می خوانند.

رستاک که تاکنون دو آلبوم پرفروش به بازار موسیقی ایرانی ارائه کرده در کنسرت شیراز نیز مجموعه از موسیقی نواحی ایران را با استفاده از ترانه های تازه ای که تنظیم کرده به مخاطبان عرضه داشت که از جمله قطعه کُردی "ناری ناری" از آن جمله است.

این بخش از کنسرت رستاک با قطعاتی تازه در قالب ملودی های کردی مخاطبان شیرازی را به شگفتی واداشت.

بخش دیگری از کنسرت گروه موسیقی رستاک به اجرای قطعاتی از موسیقی گیلکی اختصاص یافت که با همراهی استاد ناصر وحدتی برگزار شد.

گروه رستاک

در این قطعه که با ترانه رعنا آغاز شد بخش هایی از ملودی های عاشقانه خطه شمال ایران همراه با آوای دلنشین استاد ناصر وحدتی شنیده شد که استقبال حاضران در تالار حافظ را درپی داشت.

دل نشین ترین بخش کنسرت گروه رستاک در شیراز به موسیقی بوشهری اختصاص داشت که پیشتر این گروه در آلبوم سرنای نوروز آنرا معرفی کرده است.

در این بخش، ترانه «هله مانی» ارایه شد که با سازهای محلی بوشهر و آوای دل انگیز بوشهری همراه بود.

خیامی خوانی بوشهری رستاک در شیراز

بخشی از موسیقی بوشهری که رستاک به شیرازی ها ارایه کرد به خیامی خوانی اختصاص داشت که نوع خاصی از روایت اشعار خیام است که در استان بوشهر رایج است.

نخستین بار که گروه رستاک بر سر زبانها افتاد با قطعه ای به نام «بارو، بارو» بود که به نوعی به امضای این گروه موسیقی تبدیل شد. از این رو، در کنسرت شب گذشته این گروه پس از اجرای این ترانه، تازه ترین ساخته رستاک که از استان هرمزگان انتخاب شده است، ارایه شد که همراه با سازهای جفتی، دهل و سازهای کوبه ای ترانه بندرعباسی "یاربالا قدُم" و "یمبوسله" را همراه داشت.

کنسرت گروه موسیقی رستاک

گروه رستاک که سعی کرده با استفاده از استادان موسیقی نواحی ایران، آواها و نواهای سورگانی را زنده نگه دارد بار دیگر در کنسرت شامگاه شنبه خود در شیراز یکی دیگر از چهره های مطرح موسیقی آیینی و نواحی ایران را به صحنه آورد.

آذری نوازی اسدالهی ها در حافظیه

در این بخش از کنسرت که با اجرای قطعات آذری همراه شد، استاد وحید اسدالهی به همراه فرزند خود که آکاردئون می نواخت به صحنه آمد و به هنرنمایی پرداخت.

این گروه که موسیقی نواحی ایران را به شیوه منحصر به خود اجرا می کند در بخش پایانی کنسرت با قطعه «هاوار» باردیگر از ملودی های کردی بهره برد و با اجرای سورنای نوروزی تالار حافظ را ترک می کرد که با تشویق حاضران بار دیگر قطعه تازه شیرازی را دوباره اجرا کرد.

کنسرت گروه رستاک که شامگاه یکشنبه نیز در تالار حافظ برگزار می شود توسط موسسه فرهنگی هنری رهاورد پارسیان و تهیه کنندگی مسعود امینی به شیراز دعوت شده است.

رستاک، (به معنای شاخه نورسته‏ای که از بن درخت می‏روید)، در تابستان سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را در قالب یک گروه موسیقی تجربی  آغاز کرد.

این گروه با الهام از عناصر شنیداری موسیقی نواحی مختلف ایران و با رویکرد به گونه‌ای از موسیقی با قابلیت برقراری ارتباط با سایر فرهنگها، اقدام به تحقیق و برگزاری جلساتی با حضور هنرمندان و اساتید این حوزه از موسیقی کرد.

اساسی‌ترین موضوعات مورد بحث در این جلسات، بازجست نغمه‌های اصیل و کهن موسیقی مناطق ایران است که به شیوه‌ای نو در حوزه موسیقی معاصر ایران سریان یابد. حکایت این گونه‌ی موسیقی که ماهیت نغمات خود را از موسیقی کهن اقوام گوناگون اخذ کند، بسیار مفصل بوده و تلاش رستاک تجربه‌ای در حوزه این ژانر موسیقایی است.

 
کد خبر 2764517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha