سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد:

عرضه اولین خدمات رايانش ابری در كشور/ طرح رایگان برای استارتاپها

عرضه اولین خدمات رايانش ابری در كشور/ طرح رایگان برای استارتاپها

نخستین خدمات رایانش ابری در لایه خدمات زیرساختی با هدف حمایت از توسعه کسب و کارهای نوپا، به متقاضیان واجد شرایط عرضه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،  سیف احمدیان مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه خدمات رایانش ابری اظهار داشت: رایانش ابری، داده های کلان، تلفن همراه و اینترنت اشیاء از جمله تکنولوژی های روز دنیا محسوب می شوند که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است، در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور کاربردی کردن فناوری رایانش ابری و در راستای ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی، از سال گذشته طرح توسعه خدمات این نوع از فناوری را در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به ویژگی های این خدمات تاکید کرد: ارایه خدمات مورد تقاضا نظیر خدمات دولت الکترونیکی به صورت آسان، کم هزینه و سریع، دسترسی به خدمات در همه جا و همه وقت از طریق اینترنت و اینترانت با اولویت محتوای بومی و همچنین ارایه ابزارهای مبتنی بر کسب و کار از جمله ویژگی های خدمات قابل عرضه در این حوزه محسوب می شود.

احمدیان افزود: در قدم نخست، اجرای طرح مذکور هم اکنون در لایه IaaS با بهره گیری از نرم افزاری که در ۵۲ درصد سیستم های رایانش ابری جهان مورد استفاده قرار می گیرد در مراکز داده همدان و خوزستان پیاده سازی شده است.

مشاور سازمان فناوری اطلاعات، ارائه خدمات به کسب و کار های نوپا (استارتاپ ها) را به عنوان نخستین خدمت طرح رایانش ابری عنوان کرد و گفت: با هدف حمایت از کسب و کار های نوپا، هزینه استفاده از خدمات این طرح برای یک سال برای استارتاپ های واجد شرایط رایگان خواهد بود و پس از آن نیز هزینه ها به روش پرداخت به میزان استفاده محاسبه می شود.

وی تاکید کرد: این طرح با امکانات سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه های الزهرا و صنعتی شریف پیاده سازی و اجرایی شده است؛ براین اساس کسب و کار های نوپای واجد شرایط می توانند برای استفاده از نسخه پایلوت این طرح با مراجعه به نشانی اینترنتی www.startupscloud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

به گزارش مهر، IaaS یکی از لایه های رایانش ابری در خدمات زیرساختی محسوب می شود که در این لایه کاربر می‌تواند از یکسری منابع محاسباتی بنیادی از قبیل قدرت پردازشی، ذخیره‌سازی، اجزای شبکه یا میان‌افزار‌ها استفاده کند؛  همچنین کاربر می‌تواند سیستم‌عامل و منابع سخت‌افزاری و ذخیره‌سازی را کنترل یا حتی برنامه‌های کاربردی و اجزای شبکه را مستقر کند، اما نمی‌تواند به زیرساخت رایانش ابری نفوذی داشته باشد.  

کد خبر 2785535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha