۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۰۴

مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق مطرح کرد:

انتقال ۶.۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی/ بومی سازی در صنعت نفت

انتقال ۶.۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی/ بومی سازی در صنعت نفت

شاهرود- مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق ازانتقال سالانه ۶.۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی توسط این شرکت خبر داد و گفت: خطوط ۲۲ اینچ منطقه روزانه قابلیت حمل و انتقال ۱۸۰ هزار بشکه را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عرب یارمحمدی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق در شاهرود ضمن اشاره به انتقال سالانه ۶.۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی از خطوط شمال شرق افزود: رعایت مسائل زیست محیطی در اولویت برنامه های این شرکت است.

وی با بیان این مطلب که از ۱۴ هزار کیلومتر راه های انتقال خطوط نفت کشور یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر در منطقه شمال شرق قرار گرفته و پنج استان منطقه را مورد پوشش قرار داده است، خاطرنشان کرد: در این منطقه ۱۲ خط لوله وظیفه انتقال نفت را از مبادی تولید به مناطق مصرف بر عهده دارند.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

۸۰ درصد صدمات خطوط لوله ناشی از عدم رعایت حریم است

مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق با اشاره به اینکه یک خط ۲۲ اینچی از ری فرآورده ها را به سمنان و شاهرود انتقال می دهد، تصریح کرد: از شاهرود یک خط ۲۰ اینچ جدا شده به سمت سبزوار، مشهد و نیشابور می رود و از مرکز انتقال نفت امام تقی یک خط هشت اینچ به سمت تربت حیدریه منشعب می شود، از شاهرود به سمت علی آباد گرگان هم یه خط ۱۲ اینچی جدا می شود که به دو شاخه هشت اینچی تقسیم شده و فرآورده ها را به گرگان و گنبد می رسانند.

عرب یارمحمدی به چهار مرکز اصلی انتقال نفت سمنان، شاهرود، سبزوار و امام تقی نیز اشاره داشت و عنوان کرد: هفت منطقه سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، پایانه های نفتی مشهد که بزرگترین پایانه های کشور هستند در بخش تاسیسات نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق قرار دارند.

وی با بیان این مطلب که ۸۰ درصد صدمات خطوط لوله سوخت که تا کنون رخ داده ناشی از عدم رعایت حریم خطوط بوده است، ابراز داشت: امروز در پایش خطوط با تکنولوژی روز دنیا جلو رفته ایم، تمام نقاط حادثه خیز منطقه ایمن سازی شده، پیک رانی هوشمند در خطوط به انجام رسیده تا ضریب ایمنی خط ها بالا رود ولی در حفاظت فیزیکی و با وجود خط بان ها گاها به دلیل عدم آگاهی دستگاه های حفار خسارتی هایی وارد می شود که تبعات زیادی دارد.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

ضریب ۹۹.۹ درصدی اطمینان در خطوط شرکت نفت

مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق همچنین ضمن قدردانی از همکاری مردم در حفاظت از خطوط لوله نفت، اظهار داشت: خدا رو شکر تا کنون در منطقه حادثه ای نداشیم ولی درخواست ما این است که اصحاب رسانه ما را در اطلاع رسانی به مردم برای عدم آسیب رسانی به حریم خطوط یاری رسانند.

عرب یارمحمدی با بیان این مطلب که در مسیر خطوط منطقه ۱۳ ایستگاه مخابراتی وجود دارد، ادامه داد: قدمت مخابرات وزرات نفت از مخابرات کشور هم بیشتر است و بخاطر اهمیتی که ارتباط در انتقال فرآورده ها در خطوط دارد به گونه ای که اگر این ارتباط قطع شود کار خطوط تا اتصال ارتباط باید متوقف شود.

به گفته وی ضریب اطمینان خطوط مخابراتی شرکت نفت ۹۹.۹ درصد است و کمترین قطعی و اشکال در خطوط وجود دارد چون این کار در ارتباط با سیال قابل اشتعالی است که اگر به هر دلیلی مشکل یا آسیبی ایجاد شود فاجعه ای رخ می دهد که ممکن است قابل جبران نباشد.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

استفاده از سلول های خورشیدی برای بهینه سازی مصرف انرژی

مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق از فعالیت خبرنگاران در انتقال اخبار و اطلاع رسانی فعالیت های این شرکت به مردم قدردانی کرد و بیان داشت: به حمد الهی آشنایی برای مردم ایجاد شده و آگاهی ها به حد مطلوبی رسیده هرچند باید خطوط قرمز را رعایت کنیم که دشمن نتواند از اطلاعات سوء استفاده کند ولی آگاهی مردم را باید به حدی برسانیم که آسیب به خطوط لوله به حداقل ها کاهش یابد.

عرب یارمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره مصرف بهینه انرژی در شرکت خطوط لوله و مخابرات گفت: کمیته بهینه سازی در شرکت ایجاد شده و فعالیت های خوبی به انجام رسیده هرچند بعضی فعالیت ها زودبازده هستند و نتیجه آن مشخص می شود ولی بعضی فعالیت ها به مرور زمان احتیاج دارند تا نتایج آن قابل مشاهده شود پس باید کمی فرصت باشد تا این فعالیت ها هم به نتیجه مطلوب برسد.

وی استفاده از سلول های خورشیدی در این منطقه به خصوص در کاهک را در راستای تحقق بهینه سازی مصرف سوخت در شرکت یادآور شد و افزود: در کمیته انرژی منطقه به دنبال راه کار های مناسب بهینه سازی هستیم.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

بومی سازی و استفاده از تولیدات داخلی اولویت شرکت نفت

مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق همچنین از اضافه کردن دو هزار و ۵۰۰ مارکر جدید و شن ریزی بیش از ۳۴۰ کیلومتر از مسیر خطوط و اضافه کردن تقاطع و اسلپ گذاری آنها خبر داد و خاطر نشان کرد: در آهوان و شاهرود چک ور نصب کرده ایم تا مشکلی هنگام انتقال ایجاد نشود چون در صورت اختلال اولین آسیبی که به منطقه وارد می شود آسیب به محیط زیست است.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در کاربردی کردن بومی سازی و اقتصاد مقاومتی در شرکت خطوط نیز عنوان کرد: ما از انقلاب به بعد در تحریم هستیم با این حال صنعت در کشور نه تنها حفظ شده بلکه با کیفیت و استانداردهای جهانی مشغول ادامه حیات است و این جز توان داخلی و استفاده از تولیدات داخلی امکان پذیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه تا جایی که امکان داشته باشد خودمان قطعات را تولید و تعمیر یا شبیه سازی می کنیم، ابراز داشت: در افتتاحیه های اخیر شرکت در تاسیسات نیروگاه های سمنان و شاهرود با استفاده از نیروها و امکانات بومی و داخلی توانستیم در عرض سه ماه پروژه ها را با یک سوم قیمت و یک چهارم زمان برآورد شده به انجام برسانیم و در حال حاضر نیز سه خط از مرکز انتقال به داخل شهر در یکی از بخش های تحت پوشش را در دست اقدام داریم که با کمترین هزینه و بالاترین سرعت در حال انجام است.

مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق همچنین وجود تجهیزات کامل از جمله درمانگاه، آمبولانس تجهیز شده، سایت ایمنی آتش نشانی، ماشین آتش نشانی و ... از آمادگی کامل شرکت برای مقابله با حوادث خبر داد و اظهار داشت: تمام این پیش بینی ها یک طرف قضیه است ولی وقتی با این ماده سیال قابل اشتعال روبرو هستیم بسته به اینکه حادثه چگونه، در کجا و در چه فاصله ای رخ می دهد می تواند عواقب مختلفی در بر داشته باشد.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

رسالت خبرنگار آگاهی بخشی به مردم است

رئیس اداره روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق به مرکزیت شاهرود هم در ادامه این نشست تجلیل از خبرنگاران را وظیفه همه دستگاه ها دانست و یادآور شد: خداوند در قرآن به قلم قسم یاد کرده و ویژگی های آن را بیان می کند و این قلم امروز در دستان شما خبرنگاران قرار دارد پس باید با استفاده از این ابزار مقدس گام های موثر برای احقاق حقوق بر حق مردم برداشته شود.

سید وحید سید موسوی، قدرت رسانه در جامعه امروز را آنقدر بالا دانست که می تواند ذائقه، سبک زندگی، محبوبیت و منفوریت افراد برای جامعه را رقم بزند و بیان داشت: نقش خبرنگاران در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن قدر زیاد است که می تواند تداوم کارهای مسئولان و خدمت رسانان به مردم را رقم بزند.

وی خبرنگاران را صاحبان قلم خواند و گفت: رسالت خبرنگار آگاهی بخشی به مردم است و امیدواریم برای آگاهی رسانی درباره وظایف و فعالیت های شرکت خطوط لوله منطقه شمال شرق به مردم ما را یاری رسانند.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

قدرت انتقال مرکز شهید سربزرگر شاهرود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در ساعت

رئیس مرکز انتقال نفت شهید سربرزگر شاهرود نیز در بازدید خبرنگاران از این مرکز با اشاره به اینکه حدود ۱۸۰ هزار بشکه معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در ساعت قدرت دریافت و حمل و نقل خط ۲۲ اینچ این مرکز است، افزود: کلیه فرآورده ها در مخازن رسید و نگهداری می شوند.

علیرضا حاج اسماعیلیان با بیان این مطلب که بعد از رسید کامل، وقتی نیازهای خطوط مشهد سبزوار تامین شد مازاد فرآورده در مخازن ذخیره می شود، خاطر نشان کرد: این مرکز انتقال به صورت فشار شکن عمل کرده و میزان فرآورده مورد نیاز خطوط  را تامین می کند.

وی تصریح کرد: در این مرکز عملیات های متفاوتی انجام می دهیم، همزمان که یک فرآورده را رسید می کنیم یک فرآورده را توسط توربین ها به سمت خط ۲۰ اینچ پمپاژ کرده و فرآورده دیگر را توسط الکترو موتورها به خط ۱۰ اینچ که به سمت گرگان و گنبد ارسال می شود، پمپاژ می کنیم.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

تعطیلی در شرکت نفت معنا ندارد

رئیس مرکز انتقال نفت شهید سربرزگر شاهرود با بیان این مطلب که سیستم های به روز شده ای داریم و کنترل فرآورده ها را انجام می دهیم، یادآور شد: تعطیلی در شرکت نفت معنا ندارد، همکاران ما در چند شیفت به انجام وظیفه در قبال ملت شریف ایران در منطقه مشغولند.

به گفته حاج اسماعیلیان فرآورده ها با توجه به حجم مخصوصی که دارند پشت سر هم قرار می گیرند، زمانی که خطوط متوقف است حجم استاتیک دارد و باعث می شود فرآورده ها تداخل پیدا نکنند و برای انتقال فرآورده، توسط الکترو موتور ها و پمپ ها شدت جریان ایجاد می شود تا فرآورده ها حرکت کنند.

وی با بیان روند کار دریافت و رسید از مرکز به مقصد ابراز داشت: هر گونه نشتی یا اختلالی توسط بخش مونیتورینگ مرکز بررسی و اطلاع رسانی می شود تا هر چه سریعتر مشکلات مرتفع شده و اختلال خطوط از بین برود.

نشست خبری قاسم عرب یارمحمدی مدیرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت – منطقه شمالشرق

انتقال ۷ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در خطوط منطقه شمال شرق

معاون عملیات خطوط لوله و مخابرات منطقه شمال شرق هم با بیان این مطلب که در طی سال هفت میلیارد لیتر انتقال فراورده از این خط داریم که به صورت میانگین ماهانه تقریبا ۶۰۰ میلیون لیتر انتقال خواهد بود، تاکید کرد: لوله ها عمر مشخصی ندارند از زمانی که نصب می شود تحت حفاظت کاتدیک قرار می گیرند تا خورده نشود و نیاز به تعویض نباشد.

حسین ابراهیمی با بیان این مطلب که گاها خوردگی های ایجاد شده با پیک رانی هوشمند شناسایی و تعمیر می شود، ابراز داشت: برنامه ریزیهای انجام شده روی استاندارد یورو چهار است، در حال حاضر فرآورده ها با عنوان بنزین و نفت گاز یورو چهار یا پاک را دریافت و منتقل می کنیم.

وی در خاتمه، اختلاف فرآورده های پاک و فرآورده های قدیمی را در مقدار ترکیبات گوگردی دانست و اظهار داشت: میزان این ترکیب برای رسیدن به استاندارد جهانی کاهش یافته و با عنوان بنزین پاک و نفت گاز پاک مورد استفاده قرار گرفته است.

کد خبر 2885671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha