سیدعباس صالحی در اختتامیه کتاب سال عاشورا:

واقعه عاشورا موتور تحرک معرفت جامعه اسلامی است

واقعه عاشورا موتور تحرک معرفت جامعه اسلامی است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه کتاب سال عاشورا گفت: از واقعه عاشورا به عنوان موتور تحرک معرفت جامعه اسلامی و شیعی و هم موتور تحرک تمدن سازی اسلام ناب می توان یاد کرد.

 به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه دعبل(کتاب سال عاشورا) با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوع قیام عاشورا عصر سه شنبه ۷ مهرماه در یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.

 محمدرضا سنگری، پژوهشگر و نویسنده عاشورایی و دبیر جایزه دعبل در این همایش طی سخنانی شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوع کربلا و عاشورا را هدف اصلی جشنواره جایزه دعبل دانست و گفت: بنیاد دعبل خزاعی و مجموعه خیمه برگزارکنندگان و بانیان این جایزه هستند.

سنگری تصریح کرد: جایزه دعبل شایسته‌ترین رویداد حوزه فرهنگ عاشوراست. جایزه دعبل دو سالانه است و استثنا بررسی آثار در دوره اول چهار سال به طول انجامید و تمام کتاب‌هایی که در موضوع عاشورا از آغاز سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۳ برای اولین بار چاپ و منتشر شده‌اند در این دوره مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در نهایت ۱۷ اثر برگزیده و ۳ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند.

نویسنده کتاب «آینه در کربلاست» ضمن تاکید بر لزوم بررسی آثار مربوط به ماجرای عاشورا اظهار داشت: زمانی می‌توانیم آثاری برای معرفی واقعه عاشورا به نسل جدید و قشر کودک و نوجوان معرفی کنیم که آثار این حوزه را به خوبی بررسی کرده و بدانیم در این زمینه چه رخ داده است.

وی افزود: تمام حوادث و رخدادهای تاریخی در طول سالها رنگ می‌بازند و از حافظه دور می‌شوند. درحالیکه ماجرای عاشورا تنها حادثه‌ای است که هر چه از زمان رخ دادن آن می‌گذرد، پویا و زایا و پایا به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.  

سنگری در ادامه سخنان خود گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در نخستین دوره این جشنواره ارائه داد و گفت: از میان ۵۳۸ اثر بررسی شده، توسط ۲۸ داور، صاحب نظر و پژوهشگر، در مرحله اول ۱۲۳ اثر به مرحله بعد راه یافتند که از این تعداد نهایتا ۱۷ اثر برگزیده و ۳ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

به گفته دبیر جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) در بخش پژوهش، اثر آفرینی‌های خوبی انجام شده است اماجای تاسف است که در حوزه ادبیات عاشورایی برای کودکان و نوجوانان دچار فقر بزرگی هستیم. همچنین در بخش ترجمه بسیار عقب هستیم و فقر آشکاری در برگردان و ترجمه داریم.

غلبه شور مناسکی بر شعور ایمانی از نگرانی‌های مرتبط با حوزه معرفت عاشورایی است

در ادامه این مراسم سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی ضمن تسلیت فاجعه منا گفت: تشیع با سه ضلع غدیر، عاشورا و مهدویت استقرار یافته و این باورها پشتوانه اسلام است.

وی از واقعه عاشورا به عنوان موتور تحرک معرفت جامعه اسلامی و شیعی و هم موتور تحرک تمدن سازی اسلام ناب یاد کرد و گفت: همیشه این دغدغه درباره عاشورا وجود داشته است که از تحرک این موتور کاسته نشود و زنگاری به آن افزوده نشده و کارآمدی و کارایی آن در گذر زمان مغشوش نشود.

صالحی سه مقوله خرافه گرایی، بدعت‌گرایی و تحریف در مناسک و حوزه مرتبط با عاشورا را به عنوان دغدغه و نگرانی‌های روشن اندیشان دینی یاد کرد و ادامه داد: غلبه شور مناسکی بر شعور ایمانی، تبدیل شدن عاشورا به یک همهمه به جای یک حرکت رو به جلو، تقلید و گرفتار شدن در چمبره تکرارها از دیگر نگرانی‌های مرتبط با حوزه معرفت عاشورایی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم استفاده از جذابیت‌هایی برای بیان و عرضه مفاهیم عاشورایی به نسل جدید تاکید کرد و اظهار داشت: باید از انتقال پیام‌های متناقض و متفاوت از عاشورا جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه جایزه دعبل نویددهنده پایش در آثار عاشورایی است، تصریح کرد: این کار موجب می‌شود که اندوخته‌های خوب خود را پیدا کرده و تقدیر کنیم و بر انباشته‌های خوب‌مان بیافزاییم و با نقد و بررسی و پیگیری‌های پسین، خوب‌ها را خوب‌تر کرده و از سوی دیگر، آثار بد را کاهش داده و بازار معرفتی کاذب را از بین ببریم.

کد خبر 2928318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha