۲ اسفند ۱۳۸۴، ۱۰:۲۱

براي بي نياز شدن آمريكا از نفت خاورميانه اعلام شد؛

تاكيد مجدد بوش بر توسعه تاسيسات هسته اي

تاكيد مجدد بوش بر توسعه تاسيسات هسته اي

آمريكا در حالي كه از تلاشهاي كشورهاي مستقل براي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي جلوگيري مي كند، در نظر دارد با ساخت تعداد بيشتري نيروگاه و تاسيسات هسته اي خود در حوزه انرژي به استقلال برسد.

به گزارش خبرگزاري مهر بعه نقل از خبرگزاري فرانسه از ميلواكي ويسكانسين در آمريكا، جرج بوش بار ديگر بر استقلال انرژي آمريكا تا سال 2010 تاكيد كرد و خواستار ساخت نيروگاه هاي هسته اي جديد شد.

وي بدون اينكه نامي از كشوري ببرد، گفت: "برخي از كشورهايي كه ما به نفت آنها وابسته هستيم دولت هاي بي ثباتي دارند يا تفاوت هاي اساسي با ايالات متحده دارند".

وي افزود: اين كشورها مي دانند كه ما به نفت آنها نياز داريم و اين نفوذ كشور(آمريكا) را كاهش مي دهد و زماني كه كشورهاي خارجي كه ممكن است ما را هم دوست نداشته باشند با استفاده از انرژي ما را به گروگان خود در مي آورند در آن زمان مسئله امنيت ملي ما به خطر مي افتد.

رئيس جمهوري آمريكا تاكيد كرد: ما بايد شروع به ساخت دوباره نيروگاه هاي هسته اي كنيم و من فكر مي كنم اين حس در ما ايجاد شده تا آن را انجام دهيم. تكنولوژي اين چنين است كه ما مي توانيم اين كار را بكنيم و به مردم آمريكا اين را مي گويم اين انرژي امن و مهم به شمار مي رود.

بوش  در ميلواكي گفت: مايل است كشورش  كار احداث نيروگاههاي هسته اي را تا پايان دهه جاري آغاز كند.

وي تاكيد كرد: سال گذشته در همين زمان فقط دو شركت به دنبال تاسيس  نيروگاههاي هسته اي بودند، ولي الان 9 شركت براي احداث نيروگاههاي جديد اعلام آمادگي كرده اند.

بوش همچنين چندي پيش نيز در سخنراني خود به مردم آمريكا اين نويد را داده بود كه دولت وي در صدد كاهش اتكاي آمريكا به نفت خاورميانه است.

گرچه اظهارات وي از سوي برخي از تحليلگران به عنوان راهبرد جديد در حوزه انرژي تلقي شد، اما برخي از تحليلگران مسائل  نفتي اين اظهارات را غيروافع بينانه اعلام كردند.

بوش در بخشي از نطق راديويي هفتگي خود با توجيه تلاشهاي غير قانوني آمريكا درجلوگيري از دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي و تكرار اتهامات عليه اين كشور مبني بر تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي گفته است:" آمريكا بايد كاري انجام دهد تا كشورهاي تروريستي از توسعه سلاح هاي اتمي بازداشته شوند و نتوانند توانايي هسته اي خود را توسعه دهند. "

 رئيس جمهوري آمريكا و هم پيمانانش درتوجيه علت تلاشهاي ظالمانه و غير منصفانه براي جلوگيري از دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي كه حق مشروع و مسلم اين كشور بر اساس معاهده ان پي تي است، ادعا كرده اند كه چون ايران منابع غني نفتي دارد، پس نيازي به انرژي هسته اي ندارد، اما اكنون بوش خود اعلام مي كند كه آمريكا بايد با توسعه تاسيسات هسته اي و تامين انرژي مورد نياز خود از اين رهگذر وابستگي خود را به نفت خاورميانه براي هميشه پايان دهد، و اين مسئله بار ديگر دوگانگي معيارهاي آمريكا را در مسائل مربوط به انرژي نشان داد.

کد خبر 293341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha