۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۹

حجت الاسلام رئیسی:

عاشورا رمز تحول و تمدن اسلامی در جامعه بشری است

عاشورا رمز تحول و تمدن اسلامی در جامعه بشری است

زنجان - دادستان کشور گفت: عاشورا رمز تحول و تمدن اسلامی در جامعه بشری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در اجتماع عزاداران حسینی در  حسینیه اعظم زنجان افزود: اگر به روایات و تاریخ مراجعه کنیم، انبیای الهی نسبت به شخصیت امام حسین(ع) و نسبت به عاشورا یادآور شدند و از حضرت آدم تا خاتم در مورد امام حسین سخن گفتند.

وی ادامه داد: بعد از واقعه عاشورا همه امامان و در زمان غیبت کبری همه علما و بزرگان اعتقاد داشتند که عاشورا حفظ خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: امام سجاد قریب ۴۰ سال برای امام حسین اشک ریخت بعد از ایشان هم همین‌طور و این امر همچنان با وجود مقدس امام حجت تدوام دارد.

دادستان کشور گفت: قبل از عاشورا، انبیا، امامان و شخص پیامبر نسبت به شخصیت امام حسین(ع) و عاشورا سخن گفتند. بعد از عاشورا هم همه امامان ما تلاششان بر این بود که عاشورا در متن زندگی مردم و جوامع بماند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: امام سجاد(ع) برای ماندگاری عاشورا چند اقدام انجام دادند. برگزاری اولین مجلس ماتم برای امام حسین(ع) توسط ایشان و اشک ریختن برای امام حسین یعنی پیوند زدن عاشورا با دلها که این کار را امام سجاد انجام داد.

وی یادآور شد:  بعد از قضیه دفن ابدان مطهر شهدا و بدن امام حسین(ع)، هر وقت امام سجاد برای خواندن نماز قامت می‌بستند، دستمالی را جلوی صورت پهن می‌کردند و می‌فرمودند بهترین سجده‌ها سجده بر خاکی است که به بدن مطهر امام حسین متصل شده است.

دادستان کشور افزود: بهترین اعمال نزد خداوند نماز است و بهترین رکن نماز سجده است. بهترین حالت عبد، پیوند خوردن با عاشورا است که کار دوم امام سجاد پیوند دادن عبادت با عاشورا است.

حجت‌الاسلام رئیسی در خصوص دلیل وجود اربعین حسینی گفت: وجود مقدس پیامبر بهترین خلق خداست اما رحلت پیامبر اربعین ندارد، امیرالمؤمنین به‌عنوان شخصیت بی‌نظیر عالم اربعین ندارد. امام مجتبی اربعین ندارد اما امام حسین اربعین دارد و این سوال مطرح می شود که چرا فقط یک اربعین در تاریخ تشیع داریم.

وی بابیان اینکه همه تلاش دشمن این بود که عاشورا نماند افزود: حسین و پیام حسین نمی ماند اگر عاشوراییان در عاشورا دفن می شدند. همه تلاششان این بود که عاشوراییان به شهادت برسند. سرشان را از بدن‌ها جدا کردند که نامی، جسمی و یادی از عاشوراییان و امام حسین نماند.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: اربعین برای آن است که یک نماد و نمودی برای بقای عاشورا باشد. یعنی اربعین رمز بقای عاشورا است. چرا، چون دشمن همه تلاشش این بود که عاشورا در عاشورا بماند.

وی با یادآوری اینکه اهل بیت پیامبر در اربعین به زیارت قبر امام حسین آمدند، افزود: یکی از علامات مؤمن، زیارت اربعین است. مؤمن واقعی همواره باید با امام حسین ارتباط داشته باشد. زیارت امام حسین در متن زندگی انسان باشد. بهترین ایام لیله القدر است و رمز ورود به آن یا حسین است.

 حجت‌الاسلام رئیسی بابیان اینکه دشمن می‌خواست عاشورا روز مرگ عاشوراییان شود که برعکس روز تولد عاشوراییان شد، افزود: شخصیت عاشوراییان را به نام عاشورا می‌شناسیم و این روز آغاز است بر خلاف اینکه دشمن می‌خواست پایان باشد برای فرهنگ اهل‌بیت. و اربعین نماد و نمود و رمز بقای عاشوراست و همه امامان تلاش کردند که عاشورا بماند.

دادستان کشور با طرح این سؤال که چرا ائمه و بزرگان ما تلاش کردند که عاشورا بماند و دشمن تلاش کرد که نماند؟  افزود: عاشورا رمز تحول و تمدن اسلامی در جامعه بشری است. در تابلوی عاشورا هر چه خوبی در آدم هست می‌توان دید. هر تحلیلی که به‌تصادفی بودن عاشورا بینجامد باطل و مردود است. شاخصه عاشوراییان داشتن بصیرت است.

حجت‌الاسلام رئیسی بابیان اینکه جامعه، خانواده و ارتباطات اجتماعی و دستگاه‌ها و ادارات باید حسینی شوند، افزود: امروز جامعه بشری ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به پیام عاشورا و سخن امام حسین(ع) و تحول در شخص و جامعه دارد. این دنیا امواج طوفانی دارد و تنها راه نجات از این طوفان سهمگین سوارشدن بر کشتی نجات بخشی است که ناخدای آن امام حسین است.

وی تأکید کرد: عاشورا رمز خداخواهی، حق‌خواهی، عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و در یک کلمه حیات طیبه انسان است و باید بماند تا انسان‌ها متحول شوند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: همه تحولاتی که بعد از واقعه عاشورا اتفاق افتاده، نشأت‌گرفته از مکتب عاشورا بوده است که یکی از این تحولات انقلاب اسلامی ایران است. امام راحل فرمودند آنچه داریم از محرم و صفر است.

حرکت زنجانی ها در برپایی عزای حسینی دشمن شکن است

دادستان کشور با بیان اینکه اجتماع عظیم مردم زنجان در هشتم ماه محرم برندی است که در این منطقه با نام امام حسین رقم خورده است گفت:  افتخار زنجانی‌ها آن است که برندشان یاابولفضل و یا حسین و روز هشتم محرم و عاشورای حسینی و حضور در عرصه عاشورای حسینی است و این چیزی است که دشمن نمی‌خواهد و حرکت شما حرکت دشمن‌شکن است.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: امروز دشمن واقف است که منافع نظام استکباری را ایران اسلامی به خطر انداخته است که رمز آن عاشورای حسینی است.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمانی نظام استکباری به برکت نام امام حسین و به برکت ایران اسلامی و به برکت حضور و بیداری که در عالم ایجادشده است در حالت ضعف و عقب‌گرد است و مرگ نظام سلطه در بقای عاشورا رقم خورده است. عاشورا سخن و پیامی برای همه عصرها و نسل‌ها است.

دادستان کشور افزود: بیداری اسلامی در منطقه به برکت خون شهدا است و با جابه‌جا کردن حکومت نمی‌توان این بیداری را از بین برد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: بیداری یعنی امروز مردم مسلمان در منطقه مسلمان زندگی کنند. امروز مسلمانان، آمریکا را دشمن اسلام می‌دانند. این بیداری ماندگار است به برکت خون شهدا و همچنان که خون امام حسین جهل زدایی کرد.

تمام افکار عمومی عالم سعودی ها را در فاجعه منا محکوم کردند

دادستان کشور در ادامه حادثه منا را یادآور شد و گفت:  امروز قبل از اینکه عربستان در یک دادگاه بین‌المللی محکوم کنند به خاطر فاجعه منا، تمام افکار عمومی عالم سعودی‌ها را محکوم کرده است و امروز در دادگاه وجدان بشری سعودی‌ها محکوم‌اند به خاطر این کار خباثت آمیزی که نسبت به ویژه نسبت به کسانی که بعد از حادثه به خاطر نرسیدن به مصدومان و کسانی که می‌شد آنها را نجات داد اما مانع شدند. مطمئن هستیم خون مطهر شهدا اسرار این حادثه را افشا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: عاشورا حیاتش برای انسان معاصر است در چگونه زندگی کردن و چگونه مردن و عاشورا روزبه‌روز جلوه‌هایش بیشتر می‌شود و اجتماع زنجانی‌ها نیز در حال همه‌گیر شدن است.

کد خبر 2947963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha