۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۹

رایزن بازرگانی ایران در کردستان عراق:

مبادلات تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق افزایش دارد

مبادلات تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق افزایش دارد

ارومیه – رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق گفت: در مجموع خوشبختانه طی سال‌های اخیر، روند مبادلات تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق رو به رشد بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، انور حبیب زاده ظهر سه شنبه در جلسه دیدار هم‌اندیشی فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی با رایزنان بازرگانی ایران در بغداد و اقلیم کردستان عراق، با اشاره به اینکه کشور عراق دارای ۳۲ میلیون نفر و اقلیم کردستان این کشور دارای پنج میلیون نفر جمعیت است اظهار داشت: در این رابطه درآمد سرانه عراق هفت هزار و ۱۰۰ و اقلیم کردستان برای هر نفر چهار هزار و ۴۵۲ دلار است.

وی با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق شهرهای دهوک، اربیل و سلیمانیه را شامل می‌شود گفت: در شهر سلیمانیه ۸۷ شرکت ایرانی ثبت شده و شهر دهوک نیز از گذشته مرکز تجاری آشوریان مستقر بوده است.

حبیب زاده با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی و تجاری کردستان عراق تصریح کرد: کردستان عراق اقتصادی مبتنی بر درآمدهای نفتی داشته و دارای منابع زیرزمینی گاز و فلزات است و علاوه بر آن امنیت بالایی در منطقه برخوردار است.

وی ادامه داد: ذخایر اقلیم کردستان عراق، ذغال‌سنگ، مس، طلا، مواد اولیه صنعت سیمان و سنگ مرمر بوده و در زمینه گاز و نفت نیز، حکومت اقلیم کردستان عراق کنترل چهار میلیارد بشکه نفت منطقه را در دست دارد.

رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق با اشاره به وضعیت عمومی بازار و قیمت‌ها در این منطقه عنوان کرد: در این رابطه بازارهای بزرگ و متنوعی در شهرهای سلیمانیه و اربیل وجود داشته است و قیمت کالاهای مصرفی فسادپذیر تقریبا معادل نرخ استان‌های مرزی ایران بوده و علاوه بر آن قیمت گاز مایع در آنجا گران است.

حبیب زاده با اشاره به ضعف بانک‌های  اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: نبود منابع و حساب‌های دولت مرکزی، عدم اختصاص و واریز درآمدهای ناشی از فروش نفت عراق، پایین بودن درآمدهای محلی و نبود تنوع منابع درآمدی آن‌ها و نیز عدم فعالیت بانک‌ها در جذب سرمایه خصوصی از جمله این عوامل به شمار می‌رود.

رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق افزود: هم اکنون انواع کالاهایی از جمله بیسکویت، نوشابه، آب معدنی، کیک، شیشه، سرامیک، سیمان، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، کفش و دمپایی از ایران وارد بازارچه کردستان عراق می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق افزود: باید شناسایی و تحلیل ظرفیت‌های صادراتی به کردستان عراق انجام شده و ضمن اعزام و پذیرش هیئت تجاری، بازرگانی، اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت سرمایه‌گذاری در این اقلیم در زمنیه پروژه‌ها انجام شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی نیز در این همایش با اشاره به توانمندی و ظرفیت های بالای بخش کشاورزی استان افزود: متاسفانه هم اکنون ۹۵ درصد سرمایه گذاریهای صورت گرفته متعلق به بخش خصوصی است.

علی دیلمقانیان با بیان اینکه در حال حاضر آذربایجان‌غربی فقط به عنوان تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی در کشور مطرح شده است: در واقع ظرفیت کشاورزی موجب ایجاد صنایع تبدیلی شده است به عنوان مثال در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان وجود دارد و همین محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی را به یک استان صنایع غذایی تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تجارت با کشور عراق به دلیل ظرفیت‌های موجود در این کشور اهمیت دارد افزود: آذربایجان‌غربی دوستی و برادری خود را در طی زمان‌های مختلف و حتی در زمان جنگ به عراق ثابت کرده است. در جنگ اقلیم کردستان عراق زیر پرچم حمایت ایران بود و این موضوع دوستی دو کشور را نشان می‌دهد.

کد خبر 2977704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha