۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵

گزارش مهر؛

برگزاری کورس پائیزه/ فرصتی دوباره برای جدال اسب‌های اصیل ترکمن

برگزاری کورس پائیزه/ فرصتی دوباره برای جدال اسب‌های اصیل ترکمن

بجنورد - نخستین کورس پائیزه پس از هشت سال در حالی در بجنورد کلید خورد که فقط اسب‌های ترکمن اصیل فرصت رقابت در این مسابقات را یافتند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: نخستین کورس بهاره اسب‌های اصیل ترکمن، سال گذشته پس از هشت سال که به شیوه سنتی برگزار می‌شد، در کورس پائیزه امسال تغییر روش داد و هیئت سوارکاری خراسان شمالی تلاش‌کرد تا با برگزاری این کورس و خارج کردن آن از قوانین سنتی، با هدف خالص‌سازی و اصلاح نژاد اسب‌ها، فقط به اسب‌های ترکمن DNA شده اجازه رقابت داده و زمینه حضور آنها را در این مسابقه فراهم کند.

تکمیل و یا احداث یک پیست دائمی و استاندارد در مرکز این استان، زمینه برگزاری هرچه بهتر این مسابقات را فراهم می کند

مسابقات کورس اسب‌دوانی به عنوان یک ورزش اصیل و سنتی، همه ساله مشتاقان زیادی را در پیست اسب‌دوانی این استان که در محل تخته ارکان بجنورد قرار گرفته به سوی خود جلب می‌کند و شماری از سوارکاران با تجربه با برخورداری از بهترین اسب‌های اصیل ترکمن، با یکدیگر به رقابت می پردازند.

یکی از مالکان اسب در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر با قدردانی از شیوه جدید برگزاری مسابقات کورس اسب‌دوانی، نسبت به وضعیت پیست سوارکاری بجنورد انتقاد کرد و گفت: به رغم برگزاری این مسابقات در پیست اسب دوانی تخته ارکان، این پیست از کیفیت نامناسبی برخوردار بوده و استاندارد و ایمنی های لازم را برای برگزاری مسابقات اسب‌دوانی ندارد.

رضا ساجدی افزود: وجود مجموعه اسب‌دوانی و سوارکاری مناسب و استاندارد، می‌تواند زمینه توسعه این ورزش را بیش از پیش فراهم و به صنعت پرورش اسب نیز رونق بخشد.

وی اظهار کرد: گرچه مسابقات اسب دوانی در این پیست از انسجام و نظم خاصی برخوردار بود، اما کیفیت پیست چندان چنگی به دل نمی زند و نامطلوب بودن آن، احتمال آسیب‌دیدگی اسب‌ها و سوارکاران را افزایش می‌دهد.

فرصت رقابت فقط برای  اسب‌هایDNA دار

یکی دیگر از مالکان اسب نیز به خبرنگار مهر گفت: یکی از نقاط قوت برگزاری این کورس خارج شدن مسابقه از شکلی سنتی آن است که در این دوره برای نخستین بار این اقدام انجام گرفت و تنها اسب‌هایDNA دار فرصت رقابت در این مسابقات را پیدا کردند.

به گفته محسن آگاهی بر خلاف دوره های قبل، نکات ایمنی نظیر بیمه چابکسوار و تجهیزات مورد نیاز آن نیز به منظور ایمنی هرچه بیشتر، جزو ملزومات رقابت ها قرار گرفته بود.

هیئت سوارکاری خراسان شمالی تلاش‌کرد تا با برگزاری این کورس و خارج کردن آن از قوانین سنتی، با هدف خالص‌سازی و اصلاح نژاد اسب‌ها، فقط به اسب‌های ترکمن DNA شده اجازه رقابت داده و زمینه حضور آنها را در این مسابقه فراهم کند

وی به حضور داور سیار در این رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: رصدکردن دقیق برگزاری مسابقه و رعایت قوانین آن، سبب شد برخی چابکسواران در این دوره از مسابقات تذکر بگیرند و برخی نیز محروم شوند.

به گفته آگاهی جوایز این دوره از کورس اسب‌دوانی به نسب دوره‌های قبل بهتر بود و نفرات برتر این کورس 800 هزار تومان، نفر دوم 400 هزار تومان و نفر سوم 200 هزار تومان هدیه دریافت کردند که این میزان جوایز نیز نسبت به دوره های گذشته، از رشد چشمگیری برخوردار بود.

خالص‌سازی و اصلاح نژاد اسب‌های ترکمن

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: امسال به‌منظور خالص‌سازی و اصلاح نژاد اسب‌های ترکمن، توسط کارشناسان از حدود 200 راس اسب، تست DNA گرفته شد.

به گفته علی مبارکی این امر به‌منظور رقابت اسب‌های ترکمن با یکدیگر و جلوگیری از حضور سایر نژاد اسب‌ها در این مسابقات صورت گرفت.

مبارکی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح در خصوص تولیدات اسب ترکمن، گام‌های مؤثری برداشته شود.

انتظار برای احداث پیست استاندارد و دائمی

به گزارش خبر نگار مهر، مسابقات کورس پاییزه اوایل آبان ماه امسال با حضور 27 راس اسب اصیل ترکمن در دو هفته پی‌در‌پی و در پنج دور انجام گرفت و سوارکاران اسب‌های اصیل ترکمن موفق به کسب عناوین و دریافت جوایز نفیسی شدند.

اما آنچه انتظار می رود این است که مسئولان استان به ویژه مسئولان هیئت سوارکاری خراسان شمالی با توجه به حضور و استقبال گرم تماشاچیان به ویژه اسب‌داران و سوارکاران و قوانین جدید و نوین این مسابقات، با تکمیل و یا احداث یک پیست دائمی و استاندارد در مرکز این استان، زمینه برگزاری هرچه بهتر این مسابقات را فراهم کنند.

کد خبر 2982415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha