۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷

از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از كشور برگزار شد:

مراسم سالروز رحلت پیامبر اكرم(ص) در خارج از کشور

مراسم سالروز رحلت پیامبر اكرم(ص) در خارج از کشور

به مناسبت سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع)و شهادت امام رضا(ع) مراسم عزاداری و سوگواری از سوی نمایندگی‌های فرهنگی كشورمان در خارج از كشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم  سالروز رحلت پیامبر اكرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در كشورهای ذیل برگزار شد:

فرانسه

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان مراسم عزاداری همزمان با ایام سوگواری رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) در محل بیت الزهرا(س) پاریس برگزار شد.

 در این مراسم معنوی که با استقبال گسترده عزاداران ایرانی وغیر ایرانی مقیم پاریس همراه بود، پس از تلاوتی آیاتی چند از کلام الله مجید، حکیم از مرکز اسلامی- فرهنگی الغدیر و از جمله شیعیان مقیم پاریس به زبان فرانسه سخنانی را پیرامون شخصیت و منش پیامبر  (ص)  و نیز ایام دهه آخر ماه صفر ایراد نمود.

در ادامه حجه الاسلام نیستانی به سخنرانی در خصوص فضایل حضرت رسول اکرم (ص)،  امام حسن مجتبی(ع) و نیز نکاتی پیرامون اهمیت ذکر در فرهنگ و تعالیم دینی برای عزاداران پرداخت.

یونان

مراسم سوگواری ایام رحلت نبی مکرم اسلام، خاتم الانبیاء و المرسلین، حضرت محمدبن عبدالله (ص) و شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی (ع)  و هشتمین پیشوای شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) با حضور بهنام بهروز سفیر و کارمندان و اعضای سفارت و مدرسه و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان مقیم در رایزنی فرهنگی كشورمان در آتن برگزار شد.

شرگت کنندگان در این مراسم معنوی با خواندن زیارت رسول الله (ص) مراتب ارادت خالصانه و محبت خود را نسبت به ارواح طیبه رسول گرامی اسلام و خاندان طاهرینش ابراز داشتند و در این مصیبت اشک ماتم بر گونه نشاندند.

چین (پكن)

مراسم رحلت پیامبر گرامی اسلامی حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت علی بن موسی الرضا (ع) با حضور ایرانیان مقیم پکن شامل کارکنان سفارت و نمایندگان دفاتر، تجار و دانشجویان در محل سفارت ایران در پکن برگزار شد.

 این مراسم با قرائت دعای کمیل و زیارت حضرت رسول (ص) آغاز و در ادامه، حجه الاسلام شریعتی با استناد به ایات قرانی در باره  ویژگیهای پیامبران الهی سخنرانی  کرد.

در ادامه برنامه عاشقان خاندان عصمت و طهارت، با  ذکر مصائب آل الله توسط یکی از مرثیه سرایان،به  سینه زنی و  نوحه‌خوانی  پرداختند.

چین (شانگهای)

 به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای مراسم سوگواری شب رحلت پیامبر آکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) با حضور شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و ایرانیان مقیم، دانشجویان، کارکنان و کارمندان نهادها و سازمان های مختلف ایرانی در شهر شانگهای برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز و سپس زیارت پرفیض امین الله ادامه یافت، در ادامه بهنام آزاد وابسته فرهنگی ایران طی سخنانی به اهمیت اخلاق ونقش آن درتنظیم روابط اجتماعی بویژه در اندیشه اسلامی  پرداخت.

آزاد گفت: دانشمندان مباحث مختلفی از بعد فلسفی، عرفانی وتجربی، در رابطه با اخلاق مطرح کرده اند و درزمینه اخلاق، سه نوع نحله ای اخلاقی مطرح هست که یکی از آن نحله ها ،اخلاق فضلیت گرا ست و همه انبیا و ائمه معصومین طرفدار اخلاق فضلیت گرا بودند. وبنیان اخلاق دینی برآن استوار است.

وابسته فرهنگی ایران در ادامه به رابطه اخلاق وسیاست وآثار ورجحان هر یک در جوامع را توضیح داد و اظهار كرد: دنیای غرب و مدرن بحران زده امروز گرفتار روش اخلاقی است که ماکیاول ایتالیایی به سردمدران وحاکمان توصیه می کندو آن تقدم سیاست بر اخلاق وقربانی کردن اخلاق به پای سیاست و قدرت است وبشر کنونی گرفتار چنین نگرشی به اخلاق است واگر جهان کنونی بخواهد به بحرانها خاتمه دهد می بایست اخلاق فضلیت گرا بر جامعه حاکم باشد همانطور که اساس بعثت پیامبر(ص) بر تکمیل فضایل اخلاقی بود.

در پایان این مراسم عزاداران با مداحی دو تن از دانشجویان به سینه زنی پرداختند.

قرقیزستان

همزمان با رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن محبتی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، مراسمی با حضور جمعی از شیعیان آذری قرقیزستان، ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای ایرانی در مسجد امام علی (ع) شهر بیشكك برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی، امام جماعت مسجد امام علی(ع) طی سخنانی با اشاره به آیه 107 سوره مباركه الأنبیاء «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ»؛ «و ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم»، مقام والای پیامبر اكرم(ص) را تشریح كرد.

وی در ادامه به شرایط زندگی حضرت امام حسن مجتبی(ع) اشاره و دلایل صلح آن امام همام با معاویه را بیان کرد.

حجت‌الاسلام ایمانی به دوره امامت حضرت امام رضا(ع)، شرایط و اوضاع سیاسی زندگانی آن امام همام اشاره كرد و گفت: اوضاع سیاسی زندگانی امام رضا(ع) به سه دوره 10 سال اول امامت آن حضرت، 5 سال بعد و 5 سال آخر امامت آن بزرگوار که مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامی آن روز بود، تقسیم می‌شود.

بنابر اعلام این خبر، این مراسم همراه با بیان احادیثی درباره امام رضا(ع) و همچنین، مدیحه‌سرایی به پایان رسید.

گرجستان

به مناسبت 28 ماه صفر، سالروز رحلت پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا (ع)، با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران مراسمی در محل سالن اجتماعات نمایندگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گرجستان و در شهر مارنئولی برگزار شد.

در ابتدای مراسم حاج راحید کریم اف امام جماعت مسجد اهل بیت(ع) ضمن بیان ابعاد شخصیتی حضرت محمد(ص)، اسلام را دین حقیقت محور دانست و گفت: تمام احکام اسلامی بر پایه استدلال و گفتگوی عقلانی پایه گذاری شده است و پیامبر اسلام همواره تمام مسلمانان را توصیه به تفکر و گفتگو با سایر ادیان نموده است.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر تروریستی در جهان گفت: این وقایع تلخ را به هیچ عنوان نمیتوان به اسلام نسبت داد و این رفتار حاصل تفکرات تکفیری و عملکرد برخی افراد کور باطن میباشد که ذره ای با مفاهیم اسلامی آشنایی ندارند.  

 ارمنستان

همزمان با شب رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم)، شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی(علیه السلام) و شهادت امام رضا (ع) مراسم عزاداری و سوگواری با حضور ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) در مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.

در این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و با حضور جمع کثیری از اقشار مختلف اعم از ایرانیان مقیم، اتباع دیگر کشورهای اسلامی، دانشجویان ایرانی، سفیر، رایزن فرهنگی و کارکنان نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های خصوصی به همراه خانواده هایشان برگزار شد، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء شرکت کنندگان به قرائت زیارت عاشورا پرداختند.

در ادامه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران،در سخنان خود با اشاره به وقایع پیش از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) از قبیل واقعه ی غدیر و همچنین حوادث پس از رحلت از جمله مسائل دوران امامت حضرت علی(علیه السلام)، صلح امام حسن(علیه السلام) و قیام کربلای حضرت سید الشهداء(علیه السلام) به برخی از فضائل اخلاقی و ابعاد معنوی زندگانی بابرکت پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله و سلم) پرداختند و همگان را به پیروی از سفارشات و اوامر و نواهی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فراخواندند.

محفل عزای ویژه رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و شهادت کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی با ذکر مصیبت و نوحه سرایی به پایان رسید.

قزاقستان( آستانه)

مراسم عزاداری وفات پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و  شهادت امام رضا (ع) باحضور ایرانیان مقیم، کارکنان نمایندگی های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، نظامی و فرهنگی سفارت ایران در آستانه در محل رایزنی فرهنگی ایران در آستانه برگزار شد.

در این مراسم که پس از اقامه نماز جماعت و قرائت زیارت عاشورا و با حضور سیدمهدی حسینی ، مداح اعزامی از مرکز ببن المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ابتدا وی طی سخنانی و با بهره گیری از کلمات معصومین علیهم السلام پیرامون مسائل اخلاقی بیاناتی را ابراز و در انتهاء با ذکر مصیبت اهل بیت (ع) شرکت کنندگان به عزاداری پرداختند.

غنا
با فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا (ع) به همین مناسبت مراسم عزاداری در حسینیه رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

در این مراسم ابتدا دعای با فضلیت کمیل قرائت شد و ادامه معارفی به سخنرانی در زمینه خصوصیات پیامبر(ص) در تعامل و مدارا با پیروان سایر ادیان زمان خویش و امام حسن(ع) پرداخت.
سپس مراسم نوحه خوانی و

سینه زنی در مدح پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی (ع) برپا شد.

پاكستان (پیشاور)

به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) مراسم سوگواری و عزاداری با حضور بیگی، سرکنسول ایران، مدیر حوزه شهید عارف حسینی پیشاور و مسئول خانه فرهنگ كشورمان در محل تالار امام خمینی(ره) این نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

این مراسم با تلاوتی چند از آیات کلام‌الله مجید توسط محمد جواد، از قاریان قرآن كریم آغاز شد و در ادامه، گروه تواشیح مدرسه شهید عارف الحسینی اسماء الحسنی به اجرای برنامه پرداختند.

حجت‌الاسلام عابد حسین شاکری، امام جمعه و جماعت جامعه الشهید عارف الحسینی در سخنان آغازین خود مباحثی را در رابطه با اربعین حسینی، رحلت پیامبر گرامی اسلام و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) بیان كرد.

وی ضمن اشاره به محبت با اهل بیت(ع) اظهار كرد: حتی غیر مسلمان هم به اهل بیت(ع) علاقه و محبت دارند. در پیشاور شعرای هندو مذهب و سیک‌ها هستند که شعری درباره امام حسین(ع) سروده‌اند. یکی از آنها در شعر خود می‌گوید: هر گناهی را انجام داده باشم ولی دشمن حسین(ع) نیستم.

در بخش پایانی این مراسم، ذکر مصیبت شهدای کربلا و رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن مجتبی(ع)و امام رضا(ع) و نوحه‌خوانی و سینه زنی انجام شد.

پاكستان (کویته)

مراسم سالروز رحلت پیامبر اكرم حضرت محمد مصطفی (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع)، با حمایت خانه فرهنگ کویته، با حضور یحیوی سرکنسول ایران و سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ وکلیه مامورین اعزامی در محل سرکنسولگری كشورمان در كویته برگزار شد.

در این مراسم برنامه ها با قرائت قرآن کریم آغاز و سپس دعای پرفیض کمیل قرائت و در ادامه  مراسم روضه خوانی و سینه زنی انجام شد.

 

کد خبر 2998367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha