۱۸ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت:

فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی قرآنی در وزارت بهداشت تقویت می‌شوند

فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی قرآنی در وزارت بهداشت تقویت می‌شوند

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به عدم توازن برنامه‌های تبلیغی، ترویجی، آموزشی و پژوهشی قرآنی در این وزارتخانه، از توجه بیشتر به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی بحرالعلوم در جمع مدیران فرهنگی و کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به وجود معضلات و مشکلات متعدد جامعه کنونی، راه برون رفت از این مشکلات را پناه بردن به خداوند متعال دانست و گفت: اینکه چگونه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی راه برون رفت از مشکلات اجتماعی را پیدا کنیم، از موضوعات کلیدی در این عرصه است.

بحرالعلوم با طرح این پرسش که آیا  فعالیت‌ها و برنامه‌های متعدد قرآنی ما از اوایل انقلاب اسلامی تا تاکنون توانسته است ما را از این مشکلات و معظلات اجتماعی برهاند، خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد در مسیر فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه دچار کلیشه شده‌ایم.

وی ادامه داد: البته انجام برنامه‌های متعدد قرآنی در قالب‌های همایش‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در جایگاه خود ارزشمند است، اما کافی نیست و به طور قطع اصل نبوده و اگر فعالیت‌های قرآنی معطوف شود به همین فعالیت‌ها، در بعضی مواقع از اصل موضوع قافل می‌شویم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت و تقدم امر خودسازی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، گفت: قرآن کریم می‌فرماید ابتدا خودتان و خانواده‌تان را از آن آتشی که هیزم آن مردم هستند، حفظ کنید.

بحرالعلوم حفظ قالب‌های فعلی آموزش، تبلیغ ، ترویج و پژوهش در قرآن کریم را مهم دانست؛ اما در عین حال تأکید کرد: باید با حفظ قالب‌ها به دنبال راه‌کارهای نوین و خلاقانه گسترش فرهنگ قرآنی باشیم.

وی دیدگاه و ارتباط مردم در جامعه نسبت به قرآن را در چهار گروه تقسیم کرد و توضیح داد: گروه اول فعالان قرآنی هستند، گروه دوم افرادی هستند که گرایش‌های مثبت به قرآن کریم دارند اما فعال قرآنی نیستند، گروه سوم افراد بی‌تفاوت بوده و در گروه چهارم افرادی که تضادهایی با موضوع دارند، جای می‌گیرند.

این چهره قرآنی با انتقاد از این‌که عموماً تاکنون برنامه‌های و فعالیت‌های ما بیشتر معطوف به گروه اول طراحی و اجرا شده است، خاطر نشان کرد: باید در برنامه‌ریزی‌های خود دیگر گروه‌های جامعه را مخاطب قرار داده و آنها را با مفاهیم ارزشمند و الهام‌بخش وحی آشنا کرد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت جذب افراد و دانشجویان بی‌تفاوت را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برای جذب حداکثری نباید تبلیغات مستقیم و فعالیت‌های رسمی با نشان مشخص انجام شود، بلکه فعالیت‌های غیر مستقیم در قالب‌های دیگر نظیر برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و حتی تفریحی مؤثرتر است.

بحرالعلوم فعالیت‌های انجام شده در یک‌سال گذشته در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت را ارزشمند دانست و گفت: قطعاً برنامه‌های خوب گذشته ادامه خواهد یافت و سیاست ما در ادامه اجرای برنامه‌ها کیفی سازی و متعادل سازی برنامه‌ها است.

وی فعالیت‌های قرآنی ستادی وزارت بهداشت را در سه حیطه آموزشی، تبلیغی و ترویجی و پژوهشی تقسیم‌بندی کرد و افزود: متأسفانه تاکنون توازن مناسبی بین سه حیطه وجود نداشته و برنامه‌های قرآنی در وزارت بهداشت بیشتر به سمت فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی سوق داده شده است و باید تلاش شود در کنار کیفی‌سازی برنامه‌ها، به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بیشتر بها داده شود.

کد خبر 3019857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha