۴ مرداد ۱۳۸۵، ۹:۰۵

كتاب "در سايه گنبد سبز" منتشر شد

كتاب "در سايه گنبد سبز" منتشر شد

كتاب "در سايه گنبد سبز: مقالاتي درباره مولانا جلال الدين" توسط امينه يني طرزي، از سوي انتشارت رومي با 212 صفحه در تركيه منتشر شد .

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رايزني فرهنگي ايران در تركيه، اين كتاب از يك مقدمه و سيزده مقاله تشكيل شده است.

در مقاله اول با عنوان "دنياي انديشه مولانا و انسان" آمده است كه مولانا انسان را در كانون اصلي انديشه خود نشانده است. مولانا همواره نسخه انسان كامل را به ما عرضه مي‏ كند.

نويسنده با توسل به آثار مختلف مولانا دنبال جوهري مي ‏گردد كه به موجوديت انسان ارزش مي‏ بخشد. در اين مقاله انسان در ارتباط با مقولات دل، عقل، علم، عبادت، سرنوشت و اراده، دنيا و مرگ مورد توجه و بررسي قرار گرفته است.

مقاله دوم حاوي هشدارها و توصيه‏ هاي مولاناست كه با توسل بدانها مي ‏توان به مرحله انسان كامل دست يافت. مولانا ابتدا ماهيت و ارزش انسان را مورد توجه قرار مي‏دهد و بر آياتي از قرآن مجيد تكيه مي‏كند كه طي آنها به تعريف انسان پرداخته شده است.

در مقاله سوم عشق از ديدگاه مولانا توصيف شده است. نويسنده در اين مقاله عشق حقيقي و عشق مجازي را از نظر مولانا بررسي مي‏كند و مي‏گويد: انديشه‏هاي مولانا درباره عشق نه در ماهيت توصيف اعتقاد وحدت وجود، كه در ماهيت توصيف عشق تجربي است.

در مقاله چهارم ذهنيت آموزندگي و نصيحت در آثار مولانا مورد توجه قرارگرفته است. در فصل پنجم عناصر  اخلاقي در آثار مولانا بررسي شده است. فصل ششم به حكمتهاي صبر در آثار مولانا اختصاص يافته است. 

در فصل هفتم ديدگاه مولانا درباره مسئله كار و توكل بررسي شده است. در فصل ششم از ارتباط مولانا با غيرمسلمانان سخن به ميان آمده كه شرح مفصل آن در «مناقب‏ العارفين» گذشته است. در فصل نهم شاعران مولوي قونيه در قرن نوزدهم معرفي شده ‏اند. در فصل دهم منظومه «داستان جناب مولانا» اثر كمال اديب كوركچي اوغلي جاي گرفته كه در آن از علاقه و محبت شاعر نسبت به مولانا سخن رفته است. در فصل يازدهم از تأثير مولانا بر اقبال لاهوري سخن به ميان آمده است كه از وي با عنوان «پير رومي» ياد مي‏كرد.

در فصل دوازدهم نيز بر ضرورت احداث يك انستيتو به نام مولانا اشاره شده كه در آن تحقيقات مولوي ‏شناسي با توجه به اصول و موازين علمي انجام گيرد.

کد خبر 355786

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha