۸ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۰۴

تعداد مداخل به ۵۲ عنوان رسید؛

ترجمه ۵ عنوان جدید از دانشنامه استنفورد

ترجمه ۵ عنوان جدید از دانشنامه استنفورد

۵ عنوان جدید از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی ۵ عنوان دیگر از ترجمه دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است که با احتساب این ۵ کتاب، تا به حال ۵۲ عنوان از مداخل این دانشنامه، در قالب یک مجموعه توسط این ناشر به چاپ رسیده است. چاپ مداخل این دانشنامه توسط نشر ققنوس از زمستان سال ۹۲ آغاز شده و ادامه دارد.

دانشنامه استنفورد برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. این نکته نیز قابل توجه است که مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود. اولین جلدی که ققنوس از این مجموعه به چاپ رسانده، «پدیدارشناسی» نام دارد که تالیف دیوید وودراف اسمیت بوده و توسط مسعود علیا ترجمه شده است. عنوان اصلی کتاب «Phenomenology» است و در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است.

این دانشنامه با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است.

بسیاری از افرادی که در کشورمان با فلسفه سر و کار دارند و همچنین در فضای مجازی رفت و آمد دارند، نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیده‌اند. کتاب‌های این مجموعه که توسط نشر ققنوس منتشر شده‌اند، حاصل طرحی برای ترجمه و چاپ گزیده‌ای از مداخل این دانشنامه، با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و آشنا کردن مخاطبان ایرانی با مقالات این دانشنامه هستند.

چهل و هشتمین عنوان این مجموعه که به تازگی به چاپ رسیده، کتاب «شهود» است که به قلم جوئل پاست نوشته شده و یاسر پوراسماعیل آن را ترجمه کرده است.

این مدخل از دانشنامه استنفورد با ملاحظه تعدادی پرسش، به ماهیت و نقش معرفت شناختی شهود می‌پردازد. از جمله این پرسش‌ها می‌توان به ۱- شهود چیست؟ ۲- شهودها چه نقش‌هایی در پژوهش فلسفی ایفا می‌کنند؟ ۳- آیا شهودها باید چنین نقش هایی را ایجاد کنند؟ ۴- پژوهش‌های تجربی درباره شهودها چه لوازمی در مورد نقش‌های خاص آن‌ها دارد؟ و... اشاره کرد.

نسخه اصلی این مدخل دانشنامه استنفورد در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسیده و ۵ بخش اصلی را شامل می شود که به ترتیب عبارت اند از: ماهیت شهود، نقش معرفت شناختی شهودها، چالش‌ها و دفاع ها، فلسفه تجربی و شهودها، پژوهش بیشتر.

این کتاب با ۱۰۷ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

«نسبی انگاری اخلاقی» نام کتاب چهل و نهم این مجموعه است که کریس گوانز آن را نوشته و ترجمه اش توسط مهدی اخوان انجام شده است.

نسبی انگاری اخلاقی، هم در فلسفه و هم خارج از آن، ممیزه نامعمولی دارد؛ به مراتب بیشتر از آن که کسی صریحا خود را قائل به آن بداند، به دیگران نسبت داده می شود، آن هم تقریبا در همه حال از سرِ انتقاد. در عین حال، نسبی انگاری اخلاقی مبحثی رایج در فرااخلاق است و فلاسفه معاصری هستند که از برخی روایت های آن دفاع می کنند. فهم های گوناگونی از اصطلاح «نسبی انگاری اخلاقی» وجود دارد. غالبا آن را ناظر به رایی تجربی می دانند که بنا بر آن، اختلاف نظرهای اخلاقی عمیق و وسیعی وجود دارد و نیز رایی فرااخلاقی دایر بر این که صدق یا توجیه احکام اخلاقی مطلق نیست، بلکه در نسبت با گروهی از اشخاص، نسبی است.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۸ منتشر شده و بخش های مختلف آن به ترتیب عبارت اند از: زمینه تاریخی، صورت ها و دلایل [نسبی انگاری]، نسبی انگاری اخلاقی توصیفی، آیا اختلاف نظرهای اخلاقی به نحوی عقلانی قابل حل و فصل اند؟، نسبی انگاری اخلاقی در فرااخلاق، مواضع مرکب: آشتی میان نسبی انگاران و عینی انگاران؟، نسبی انگاری و مدارا؟

این کتاب با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

عنوان پنجاهمین کتاب این مجموعه، «پسامدرنیسم» است که نوشته گری اِیلزورث است و بازگردانی اش به فارسی، توسط گلنار نریمانی انجام شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسیده است.

پسامدرنیسم را می توان مجموعه ای از فعالیت های انتقادی، راهبردی و بلاغی توصیف کرد که مفاهیمی مانند تفاوت، تکرار، رد، وانموده، و حادواقعیت را به کار می بندد تا مفاهیم دیگری چون حضور، این همانی، پیشرفت تاریخی، یقین معرفتی و تک معنایی را تضعیف کند. اصطلاح پسامدرنیسم برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ با انتشار «وضعیت پسامدرن» ژان فرانسوا لیوتار به دایره لغات فلسفی وارد شد.

این مدخل دانشنامه استنفورد، ۹ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: پیشگامان، وضعیت پسامدرن، تبارشناسی و سوبژکتیویته، تفاوت مولد، واسازی، حادواقعیت، هرمنوتیک پسامدرن، بلاغت و زیبایی شناسی پسامدرن، نقد هابرماس.

این کتاب با ۹۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

پنجاه و یکمین کتاب دانشنامه استنفورد، «نقد کانت بر متافیزیک» نوشته میشل گریر با ترجمه داود میرزایی است.

با وجود این واقعیت که کانت بخش کاملا جدیدی از نقد را به شاخه های متافیزیک خاص اختصاص می دهد، نقدهای او تکرار برخی از دفاعیه های پیشینش در مباحث حسیات استعلایی و تحلیل استعلایی است. در واقع، دو آموزه محوری این مباحث قبلی نقد _ ذهنی بودن استعلایی مکان و زمان، و حدود نقدی هرگونه اطلاق مفاهیم فاهمه بر «نمودها» _ پیشاپیش دربردارنده مخالفت کانت با «وجودشناسی (متافیزیک عام)» هستند.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسیده و ۶ بخش اصلی دارد که عناوین شان به ترتیب عبارت است از: ملاحظات مقدماتی: رد وجودشناسی(متافیزیک عام) و تحلیل استعلایی، رد متافیزیک خاص و دیالکتیک استعلایی، نفس و روان شناسی عقلی، جهان و کیهان شناسی عقلی، خدا و الهیات عقلی، عقل و پیوست دیالکتیک استعلایی.

این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

آخرین کتابی هم که تا به حال از این مجموعه به چاپ رسیده، «تنوع دینی» نوشته دیوید بِیسینگر با ترجمه مهدی اخوان است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است.

تنوع دینی به نحوی چشمگیر بین ادیانی که خداباورند و ادیانی که چنین نیستند وجود دارد. مثلا ادیان توحیدی، یهودیت، مسیحیت و اسلام متفق اند که خدای یگانه‌ای وجود دارد. در مقابل، آیین هندو نوعا خدایان مذکر و مونث بسیاری را تصدیق می کند، هرچند برخی صور آیین هندو از آن جهت که این خدایان متعدد را جنبه هایی از خداوند یگانه می‌دانند، می‌توانند توحیدی باشند. کتاب پیش رو در نظر دارد به چنین پرسش هایی پاسخ بدهد: میزان گستردگی تنوع دینی چقدر است؟ آیا واقعیت چنین تنوعی نیاز به پاسخ دارد؟ آیا کسی که تنوع دینی را پذیرفته است می تواند همچنان به وجهی موجه ادعا کند که صرفا یک منظر [از این منظرها] صحیح است؟ و ...

این مدخل از دانشنامه استنفورد ۹ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: گستردگی تنوع دینی، پاسخ های ممکن به تنوع دینی، تنوع دینی و الزام معرفتی، تنوع دینی و باور موجه، تنوع دینی و دفاعیه ها، تنوع دینی و مدارای دینی، تنوع دینی و سرنوشت ابدی نوع بشر، تنوع دینی در عرصه تعلیم و تربیت عمومی، نتیجه گیری.

این کتاب با ۹۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3566519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha