۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸

چاپ ۶ عنوان دیگر از دانشنامه استنفورد/«شلایرماخر» آمد

چاپ ۶ عنوان دیگر از دانشنامه استنفورد/«شلایرماخر» آمد

۶ عنوان جدید دیگر از ترجمه مدخل های دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ۶ عنوان جدید از ترجمه مدخل های دانشنامه استفنورد به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

بسیاری از افرادی که در کشورمان با فلسفه سر و کار دارند و همچنین در فضای مجازی رفت و آمد دارند، نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیده‌اند. کتاب‌های این مجموعه که توسط نشر ققنوس منتشر شده‌اند، حاصل طرحی برای ترجمه و چاپ گزیده‌ای از مداخل این دانشنامه، با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و آشنا کردن مخاطبان ایرانی با مقالات این دانشنامه هستند.

دانشنامه استنفورد برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. این نکته نیز قابل توجه است که مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود. اولین جلدی که ققنوس از این مجموعه به چاپ رسانده، «پدیدارشناسی» نام دارد که تالیف دیوید وودراف اسمیت بوده و توسط مسعود علیا ترجمه شده است. عنوان اصلی کتاب «Phenomenology» است و در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است.

این دانشنامه با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است.

«اخلاق زنانه نگر» نوشته رزماری تانگ، نانسی ویلیامز و آن دانچنین با ترجمه مریم خدادادی یکی از عناوین جدید این مجموعه است. اخلاق زنانه نگر (یا فمینیستی) تلاشی برای بازبینی، صورت بندی مجدد یا بازاندیشی اخلاق سنتی است از آن حیث که چنین اخلاقی تجربه اخلاقی زنان را ناچیز می انگارد یا بی ارزش می کند.

این مدخل دانشنامه استنفورد، ۲ بخش دارد که «اخلاق زنانه نگر» و «اخلاق زیستی زنانه نگر» نام دارند و بخش اول به قلم رزماری تانگ و نانسی ویلیامز و بخش دوم توسط آن دانچنین نوشته شده است.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۹ چاپ شده و رهیافت های زنانه نگر مراقبت محور به اخلاق، رهیافت های زنانه نگر جایگاه محور به اخلاق، سرچشمه های اخلاق زیستی زنانه نگر، شکوفایی اخلاق زیستی زنانه نگر و ... از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است.

این کتاب با ۱۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

کتاب بعدی «زیبایی شناسی هایدگر» است که به قلم ایئن تامسون نوشته شده و سیدمسعود حسینی آن را ترجمه کرده است. هایدگر، فیلسوف نامدار آلمانی، با سنت مدرن «زیبایی شناسی» فلسفی سر ناسازگاری دارد چون که طرفدار «اثر هنری» راستین است. مطابق با استدلال او، رهیافت زیبایی شناسانه به هنر بر اثر هنری راستین سایه می اندازد. بر همین اساس، نقد هایدگر بر زیبایی شناسی و دفاع او از هنر، مکمل یکدیگرند و با هم یک کل را تشکیل می دهند.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و در آن از مباحثی چون نقد فلسفی هایدگر بر زیبایی شناسی، دفاع هایدگر از هنر، حل و فصل مناقشه در باب تفسیر هایدگر از ون گوگ و ... از جمله مباحثی هستند که در آن مطرح شده اند.

این کتاب با ۲۱۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.

«معرفت شناسی اجتماعی» به قلم اَلوین گلدمن با ترجمه مهدی رعنائی کتاب بعدی این مجموعه است. معرفت شناسی اجتماعی، مطالعه ابعاد اجتماعی معرفت یا اطلاعات است، اما درباره این که اصطلاح معرفت شامل چه چیزهایی است، دامنه واژه «اجتماعی» تا کجاست یا روش یا هدف این مطالعه چه باید باشد اتفاق نظری وجود ندارد. مطابق نظر برخی نویسندگان، معرفت شناسی اجتماعی باید همان رسالت عام معرفت شناسی کلاسیک را دنبال کند، البته با جرح و تعدیلی برخاسته از درک این نکته که معرفت شناسی کلاسیک زیاده فراگرایانه بود.

تاریخ معرفت شناسی اجتماعی، رویکردهای کلاسیک، رویکردهای ضدکلاسیک، دریافت های گوناگون از امر اجتماعی، مسائل نظری معرفت اجتماعی و مسائل مربوط به طراحی نهادی در معرفت شناسی اجتماعی از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است. نسخه اصلی این مدخل استنفورد، در سال ۲۰۰۶ به چاپ رسیده است.

این کتاب با ۹۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

کتاب بعدی، نوشته اَندرو فیالا است و توسط مریم هاشمیان به فارسی بازگردانده شده است. این اثر به عنوان پنجاه و ششمین کتاب این مجموعه منتشر شده و «صلح گرایی» نام دارد.

صلح گرایی نوعی التزام به صلح و تقابل با جنگ است. زبان عرفی به ما امکان می دهد که مجموعه متنوعی از باروها و التزام ها را ذیل عنوان کلی صلح گرایی گرد آوریم. مقاله ای که در این کتاب به چاپ رسیده، شباهت خانوادگی بین انواع صلح گرایی را تشریح خواهد کرد.

تعریف صلح، انواع صلح گرایی، صلح گرایی پیامدگرایانه، صلح گرایی تکلیف شناسانه، مبنای دینی و فرهنگی و ایرادهایی به صلح گرایی و پاسخ های ممکن از جمله موضوعاتی مطرح شده در این کتاب هستند که نسخه اصلی اش در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است.

این کتاب با ۱۰۸ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار ریال به چاپ رسیده است.

«زیبایی شناسی فمینیستی» نوشته کرولین کورسمایر با ترجمه نوشین شاهنده، کتاب بعدی این مجموعه است که نسخه اصلی اش در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسیده است.

آن گونه که در درآمد این مدخل دانشنامه استنفورد نوشته شده، زیبایی شناسی فمینیستی، عنوانی برای نوعی از زیبایی شناسی نیست آن چنان که برای مثال، اصطلاحات «نظریه فضیلت» و «معرفت شناسی طبیعی شده» انواعی از فلسفه اخلاق و نظریه معرفت را توصیف می کنند؛ بلکه اشاره به زیبایی شناسی فمینیستی به معنای مشخص کردن مجموعه ای از چشم اندازهاست که پرسش های خاصی را درباره نظریه ها و فرض هایی فلسفی در باب هنر و مقولات زیبایی شناختی پی می گیرد.

هنر و هنرمندان: پس زمینه تاریخی، خلاقیت و نبوغ، مقولات زیبایی شناختی و نقدهای فمینیستی، شیوه عمل فمینیستی و مفهوم هنر، بدن در هنر و فلسفه، زیبایی شناسی و زندگی روزمره و ... از جمله مباحثی هستند که نویسنده این مقاله درباره شان نوشته است.

این کتاب هم با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

آخرین کتاب جدیدی هم که به تازگی از این مجموعه به چاپ رسیده، «شلایرماخر» نوشته مایکل فورستر با ترجمه سید مسعود حسینی است که نسخه اصلی اش در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسیده است و همان طور که از نامش مشخص است، درباره فیلسوف معروف، شلایرماخر است.

فردریش دانیل ارنست شلایرماخر متولد سال ۱۷۶۸ و درگذشته در سال ۱۸۳۴، فرزند کشیشی مومن به کلیسای اصلاح شده بود. شاید او بین بزرگ ترین فیلسوفان آلمانی قرن هجدهم و نوزدهم مانند کانت، هردر، هگل، مارکس یا نیچه، جا نداشته باشد ولی بی گمان یکی از نظرگیرترین فیلسوفان درجه دو در این دوره است.

شلایرماخر فقط فیلسوف نبود؛ عالمی برجسته در زمینه ادبیات یونانی _ رومی و متاله ای برجسته نیز بود. بخش زیادی از کار فلسفی شلایرماخر در حوزه فلسفه دین بوده اما احتمالا هرمنوتیک و نظریه ترجمه اوست که از چشم انداز فلسفی مدرن، بیش از هر مبحث دیگری سزاوار بذل توجه است.

این کتاب با ۱۱۹ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3720202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha