۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲

توسط نشر ققنوس؛

هشت عنوان جدید از دانشنامه استنفورد منتشر شد

هشت عنوان جدید از دانشنامه استنفورد منتشر شد

انتشارات ققنوس ترجمه ۸ عنوان دیگر از مجموعه دانشنامه استنفورد را منتشر و راهی بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشنامه استنفورد با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است. کتاب های این دانشنامه، برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. به تازگی مجلدات ۲۵ تا ۳۲ این دانشنامه توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

این کتاب ها، با مجوز گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود.

«درآمد»، «پدیدارشناسی چیست؟»، «رشته پدیدارشناسی»، «از پدیدارها تا پدیدارشناسی»، «تاریخ و انواع پدیدارشناسی»، «پدیدارشناسی و هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، منطق و اخلاق»، «پدیدارشناسی و فلسفه ذهن»، «پدیدارشناسی در نظریه آگاهی معاصر»، «دوستی»، «زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی»، «آگاهی»، «هانا آرنت»، «هرمنوتیک»، «روشنگری»، «سعادت»، «بخت اخلاقی»، «بدن آگاهی»، «تاریخ هستی شناسی هنر»، «باروخ اسپینوزا»، «درون نگری»، «هگل»، «هنر مفهومی و دست ساخته»، «حکومت جهانی»،  «امانوئل لویناس»، «فلسفه علم آینشتاین»، «پیشرفت»، «نیکولاس کوزایی» و «فلسفه شوخی» عناوین یک تا ۲۴ این مجموعه هستند که پیش از این به چاپ رسیده اند.

کتاب «احترام» بیست و پنجمین عنوان این مجموعه است که به قلم رابین س. دیلون نوشته شده و راضیه سلیم زاده آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده است.

مفهوم احترام، احترام به اشخاص، احترام به طبیعت و دیگر موجوداتی که شخص نیستند، احترام به خویشتن و نتیجه گیری عناوین بخش های این کتاب هستند. حضور فراگیر و اهمیت احترام و احترام به خویشتن در زندگی روزمره تا حد زیادی تبیین می کند که چرا فیلسوفان، به ویژه در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی، به این دو مفهوم التفات داشته اند. این مفاهیم در زمینه های فلسفی گوناگون پدیدار می شوند. از جمله مباحث مربوط به عدالت و برابری، بی عدالتی و ستم، خودآیینی و فاعلیت، حقوق و تکالیف اخلاقی و سیاسی، انگیزش اخلاقی و رشد اخلاقی، گوناگونی فرهنگی و مدارا، خشونت سیاسی و مجازات.

این کتاب با ۱۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار ریال منتشر شده است.

«فیزیکالیسم» عنوان بیست و ششم است که دنیل استولجر آن را نوشته و یاسر پوراسماعیل ترجمه آن را به عهده داشته است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسیده است.

فیزیکالیسم نظریه ای است که براساس آن، هرچیزی فیزیکی است یا آن طور که گاهی برخی از فیلسوفان معاصر بیان می کنند، هر چیزی بر امور فیزیکی فرارویداده می شود. یا به موجب امور فیزیکی ضرورت پیدا می کند. معمولا این نظریه به عنوان نظریه ای متافیزیکی در نظر گرفته می شود، همانند نظریه منسوب به تالس، فیلسوف یونانی، مبنی بر این که هر چیزی آب است، یا ایدئالیسم بارکلی، فیلسوف قرن هجدهم مبنی بر این که هر چیزی ذهنی است.

اصطلاح شناسی، چارچوب بحث، فیزیکالیسم مبتنی بر فرارویدادگی: مقدمه، فیزیکالیسم مبتنی بر فرارویدادگی: مباحث دیگر، فیزیکالیسم حداقلی و فلسفه ذهن، فیزیکالیسم مصداقی و نوعی، فیزیکالیسم تحویلی و غیرتحویلی، فیزیکالیسم پیشینی و پسینی، فیزیکالیسم و نوخاسته گرایی، فهم «امر فیزیکی»: مقدمه، فهم «امر فیزیکی»: سایر مباحث، فیزیکالیسم و تصویر فیزیکالیستی از جهان، استدلال علیه فیزیکالیسم ۱: کیفیات ذهنی و آگاهی، استدلال علیه فیزیکالیسم ۲: معنا و حیث التفاتی، استدلال علیه فیزیکالیسم ۳: بحث های روش شناختی، استدلالی در تائید فیزیکالیسم و سخن پایانی و پرسش های دیگر عنوان بخش های این کتاب هستند. 

این کتاب با ۱۲۰ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

کتاب بعدی، «ایمان و ایمان گرایی» است که به قلم جان بیشاب و ریچارد ایمزبری نوشته شده و مریم خدادادی آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است.

این اثر ۲ بخش اصلی دارد که بخش اول آن «ایمان» و بخش دوم «ایمان گرایی» است. در بخش ایمان این مباحث مطرح شده است: مدل های ایمان و مولفه های کلیدی آن ها، مولفه های انفعالی ایمان، ایمان به عنوان معرفت، ایمان و عقل: معرفت شناسی ایمان، ایمان به عنوان باور، ایمان به عنوان توکل، ایمان به عنوان مخاطره اعتقادی، ایمان به عنوان مخاطره نااعتقادی، ایمان به عنوان امید، ایمان به عنوان فضیلت و ایمان فراتر از خداباوری (رسمی).

مطالب بخش دوم یعنی ایمان گرایی نیز به این ترتیب هستند: درآمد، تعریف صوری، تاریخچه کوتاهی از «ایمان گرایی»، اصطلاح شناسی جانبدارانه و ایمان گرایی عقلانی؟

مفهوم ایمان، گسترده است. ایمان مطابق با کلی ترین مفهوم آن به معنای توکل است. بخش اول کتاب بر ماهیت ایمان تمرکز دارد ولی مباحثی درمورد توجیه پذیری ایمان نیز در ضمن آن مطرح می شود.

این کتاب با ۱۵۵ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۸۵ هزار ریال منتشر شده است.

«پل ریکور» اثر برنارد داونهاور و دیوید پلاور نام کتاب بیست و هشتم این مجموعه است که ابوالفضل توکلی شاندیز ترجمه شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است. 

به باور عده زیادی، پل ریکور یکی از برجسته ترین فیلسوفان قرن بیستم است. برخی از آثار او عبارتند از: امر ارادی و امر غیر ارادی، انسان خطاپذیر، نمادپردازی شر و... . ریکور در روند تدوین انسان شناسی خود تغییر مهمی در روش خویش صورت داد. نوشته های او تا سال ۱۹۶۰ به سنت پدیدارشناسی اگزیستانسیال تعلق داشت اما وی در دهه ۱۹۶۰ به این نتیجه رسید که به منظور مطالعه شایسته و بایسته واقعیت انسانی ناگزیر از آمیختن توصیف پدیدارشناسانه با تفسیر هرمنوتیکی است.

طرحی از زندگی ریکور، انسان شناسی پیشاهرمنوتیکی، انسان شناسی هرمنوتیکی و کتابنامه از بخش های مختلف این کتاب هستند.

این کتاب با ۸۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

بیست و نهمین کتاب دانشنامه استنفورد نیز «رفتارگرایی و کارکردگرایی» نام دارد. این کتاب به قلم جورج گراهام و جنت لوین نوشته شده و ترجمه اش به عهده یاسر پوراسماعیل بوده است. نسخه اصلی مطالب این کتاب در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است.

این کتاب دو بخش با نام های «رفتارگرایی» و «کارکردگرایی» دارد که هر کدام توسط یکی از نویسندگان اثر، نوشته شده اند. بخش رفتارگرایی شامل این عناوین است: رفتارگرایی چیست؟، سه نوع رفتارگرایی، ریشه های رفتارگرایی، محبوبیت رفتارگرایی، چرا رفتارگرا باشیم؟، جهان بینی اجتماعی اسکینر، چرا ضدرفتارگرا باشیم؟ و نتیجه گیری.

بخش کارکردگرایی نیز شامل این مباحث می شود: کارکردگرایی چیست؟، پیشینه های کارکردگرایی، انواع کارکردگرایی، برساختن نظریه‌های کارکردی معقول، اعتراضاتی به کارکردگرایی و آینده کارکردگرایی.

این کتاب با ۱۶۸ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار ریال منتشر شده است.

«زیبایی شناسی آلمانی در قرن هجدهم» به قلم پل گایر و ترجمه سید مسعود حسینی کتاب سی ام این مجموعه است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده است.

رشته فلسفی زیبایی شناسی تا سال ۱۷۳۵ نامی نداشت. در این زمان بود که آلکساندر گوتلیب باومگارتن در ۲۱ سالگی در رساله استادی خود در دانشگاه هاله، تعبیر استتیک/ زیبایی شناسی را به معنای دانش ناظر به امور محسوس و متخیل باب کرد. اما نام گذاری باومگارتن روی این حوزه، به تعبیری، غسل تعمیدی دیرهنگام بود. چون از آن هنگام که افلاطون در جمهور ارزش تعلیمی صور متعددی از هنر را زیر سوال برد و ارسطو در پاره های به جامانده از بوطیقای خود اجمالا از آن ها دفاع کرد، زیبایی‌شناسی بی آن که نامی داشته باشد بخشی از فلسفه بود.

این کتاب ۹ بخش را با این عناوین در بر می گیرد: «لایب نیتس و ولف: کمال و حقیقت»، «گوتشت و منتقدانش: حقیقت و تخیل»، «باومگارتن و مایر: استتیک/ زیبایی شناسی به منزله نظیر شناخت عقلی»، «مندلسون، وینکلمان و لسینگ: عواطف آمیخته»، «هردر، زولتسر و هرتس: توان، کردوکار و حقیقت»، «موریتس: هنر به منزله آنچه فی نفسه کامل است»، «کانت: بازی با حقیقت»، «واکنش شیلر به زیبایی شناسی کانت: وقار، ارجمندی و تعلیم زیبایی شناسانه» و «نقد هردر بر کانت: توافقی میان دو رهیافت؟»

این کتاب با ۲۸۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

کتاب سی و یکم این مجموعه نیز به نام یک فیلسوف و اندیشمند دیگر است. «ژیل دولوز»؛ نوشته مشترک دانیل اسمیت و جان پروتوی و ترجمه سید محمدجواد سیدی. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۲ چاپ شده است. 

ژیل دولوز یکی از پرکارترین و موثرترین فلاسفه فرانسوی در نیمه دوم قرن بیستم بود. او فلسفه را تولید مفاهیم می دانست و خود را ریاضیدانی صرف می دانست. دولوز در شاهکار خود یعنی «تفاوت و تکرار» کوشیده متافیزیکی بپروراند مناسب ریاضیات و علم معاصر؛ متافیزیکی که در آن مفهوم تکثر جای مفهوم جوهر را می گیرد و رخداد به جای ذات و نهفتگی به جای امکان می نشیند. یکی از جنبه های درخور توجه اندیشه دولوز، رد کردن تصور هایدگری «پایان متافیزیک» است.

زندگی و آثار، خوانش های دولوز از دیگر فلاسفه، فلسفه تفاوت، همکاری با گتاری، دولوز و هنرها، واکنش به تفکر دولوز و کتابنامه بخش های مختلف این کتاب هستند.

این کتاب با ۱۱۹ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

جدیدترین کتاب این مجموعه هم درباره فیلسوف دیگری است که مخاطبان ایرانی، نام او را بسیار شنیده اند؛ «ژاک لکان». کتاب مربوط به این اندیشمند نیز به عنوان کتاب سی و دوم دانشنامه استنفورد توسط ایدرین جانستون نوشته شده و هیمن برین آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است. 

ژاک لکان چهره ای برجسته در حیات روشنفکری پاریسی طی سال های بسیار قرن بیستم بود. او که گاهی «فروید فرانسوی» نامیده می شود، شخصیت مهمی در تاریخ علم روانکاوی است. آموزه ها و نوشته هایش اهمیت کشف ناخودآگاه به دست فروید را هم در ساحت نظری و عملی خود روانکاوی و هم در ارتباط با طیف وسیعی از سایر رشته ها می کاوند. کار لکان به ویژه برای علاقه مندان به ابعاد فلسفی اندیشه فروید، بسیار ارزشمند است. طی ۵۰ و چند سال اخیر، ایده های لکانی در برخوردهای گوناگون با مسائل روانکاوانه به ویژه در حلقه های فلسفه قاره ای، محوریت پیدا کرده اند.

مرور تاریخی، مفاهیم بنیادین و کتابنامه عناوین اصلی این کتاب هستند.

این کتاب با ۸۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2901876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha