۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵

نشست خبری فستیوال موسیقی معاصر تهران

دغدغه‌های زندگی را با موسیقی بشنوید/ جزئیات یک فستیوال خصوصی

دغدغه‌های زندگی را با موسیقی بشنوید/ جزئیات یک فستیوال خصوصی

نشست خبری نخستین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با حضور مسئولان برگزاری این رویداد موسیقایی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوید گوهری مدیر هنری نخستین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی تهران در ابتدای این نشست خبری که روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین‌ماه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های مختلف کانون موسیقی معاصر بیان کرد: این فستیوال یک حرکت خصوصی است که در اولین دوره با مشارکت نهادهای مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود که برخورد آهنگسازان با جریان‌های مختلف موسیقی معاصر و معرفی بیشتر آثار آنها، توجه به حضور بین‌المللی هنرمندان ایران در رویدادهای خارجی از جمله اهداف برگزاری است.

موسیقی معاصر یک موسیقی جدی است

وی با تشریح تعاریف مختلفی پیرامون موسیقی معاصر گفت: واژه موسیقی معاصر الزاما همزمان بودن معنی نمی‌شود. موسیقی معاصر یک موسیقی جدی است که تکنیک‌های خاص خود را دارد، یعنی قابل تعریف نیست و آن نوع موسیقی است که دربرگیرنده برخورد ادراک و خلق اتفاقات جدید است. موسیقی معاصر یکی از ژانرهای موسیقی است که در ارتباط تنگاتنگی با دغدغه‌های زندگی ما قرار دارد و می‌تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد، کما اینکه یکی از اهداف ما برای برگزاری فستیوال موسیقی معاصر، توجه به چنین رویکردی است.

گوهری بیان کرد: مطالبی که به آنها اشاره می‌کنند صرفا دربرگیرنده ارزش‌گذاری برای موسیقی معاصر نیست که بگوییم فلان موسیقی بد و این موسیقی خوب است. به اعتقاد ما موسیقی معاصر یکی از خاص‌ترین هنرهایی است که می‌تواند راجع به دغدغه‌های زندگی ما صحبت کند. ما می‌خواهیم با در نظر گرفتن رویکردهای موسیقی معاصر، آنها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذاریم، به همین جهت به فکر افتادیم که این رابطه انسانی را بین هنرمندان ایرانی و خارجی با برگزاری نخستین فستیوال موسیقی موثر ایجاد کنیم که در آن هم گروه‌های خارجی آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا می‌کنند و هم گروه‌های ایرانی در چند پروژه مشترک با گروه‌های خارجی همراهی می‌کنند.

وی افزود: ایده برگزاری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران از سال ۹۳ مطرح شد و با گفتگوهای مختلفی که با احسان تارخ مدیر اجرایی جشنواره و در مرحله بعد آقای سروی مشاور جشنواره انجام دادیم، تصمیم بر این شد که این جشنواره از تاریخ سوم تا دهم اردیبهشت‌‌ماه با حضور ۱۵۰ هنرمند ایرانی و خارجی در قالب بخش‌های مختلف در موزه هنرهای معاصر تهران، تالار رودکی، خانه هنرمندان ایران و بنیاد لاجوردی برگزار شود. البته برای ما بسیار عجیب بود که بعد از اعلام فراخوان که تاکید داشتیم کاملا الکترونیک باشد، ۱۱۴ گروه متقاضی شرکت در فستیوال بودند و ما به تبع آن ناچار شدیم با توجه به محدودیت‌های زیادی که داشتیم در سه مرحله گروه‌های نهایی را انتخاب کنیم.

مدیرهنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران با تقدیر از مشارکت مراکز فرهنگی دولتی در برگزاری این رویداد موسیقایی بیان کرد: باید همین جا اذعان کنم که فستیوال ما کاملا به صورت خصوصی برگزار می‌شود و اینکه برخی از مراکز دولتی به ما اعتماد کردند و بدون دخالت در سیاستگذاری‌ها و نحوه برنامه‌ریزی حضور گروه‌ها به ما کمک‌های قابل توجهی کردند، موضوع مهمی است که حتما باید به آن اشاره کنم. به هر ترتیب این رویداد یک فستیوال کوچک نیست و فکر می‌کنم با توجه به حضور هنرمندان خارجی و ایرانی در کنار هم که طی روزهای برگزاری جشنواره در قالب سمینار و اجراهای زنده آثار خود را ارائه می‌دهند شاهد یک رویداد تاثیرگذار باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امیدواریم سال آینده فضایی فراهم شود که بخش خصوصی وارد این عرصه شود و بتواند در چنین رویدادهای مرتبط با موسیقی سرمایه‌گذاری کند. ما امیدواریم سال آینده آنقدر سربلند باشیم که این فستیوال در جلب حمایت از اسپانسرهای بخش خصوصی موفق عمل کند.

خیلی دست تنها بودیم

احسان تارخ مدیر اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه تیم اجرایی فستیوال به لحاظ اجرایی خیلی دست تنها بود، بیان کرد: بیش از ۱۵۰ هنرمند در بخش‌‌های مختلف درگیر این فستیوال هستند و خوشبختانه یکی از تفاوت‌هایی که می‌توانیم در این رویداد به آن اشاره کنیم، این است که بخش بین‌الملل و سایر بخش‌ها از کلیت جشنواره مجزا نیست.

وی افزود: ایده برگزاری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران از آذرماه سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، اما متاسفانه چند برنامه مهم موسیقی از جمله جشنواره موسیقی فجر و فعالیت‌های دیگر، برنامه ما را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، بنابراین فضا به گونه‌ای پیش رفت که پروسه گرفتن مجوز و کارهای اجرایی وقت زیادی گرفت و ماجرا به این ترتیب پیش رفت که فستیوال در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شود.

مدیر اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته ستاد برگزاری گفت: سامانه تیوال کار فروش و اطلاع‌رسانی بلیت‌های فستیوال را انجام می‌دهد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته همه دانشجویان موسیقی می‌توانند با قیمت بلیت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی از برنامه‌های بخش صحنه‌ای ما استفاده کنند، البته مخاطبان همیشگی تالار رودکی می‌دانند که قیمت بلیت این تالار در طول سال ۵۰ هزار تومان است که ما با توجه به اینکه دوست داشتیم دانشجویان نیز در این فضا حضور داشته باشند، تخفیفاتی را ارائه دادیم.

وی افزود: نشست‌های پژوهشی فستیوال موسیقی معاصر تهران در تالار امیرخانه خانه هنرمندان ایران توسط ۱۹ هنرمند برگزار خواهد شد که به موازات این نشست‌ها، اجراهایی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ شب طی روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه در بنیاد لاجوردی با ارائه چند پرفورمنس اجرا می‌شود. بخش دوم فستیوال نیز بعد از برگزاری نشست‌های پژوهشی از ساعت ۱۲:۳۰ در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز و تا ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر ادامه خواهد داشت، این در حالی است که از ساعت ۱۷:۳۰ هر روز اجراهای صحنه‌ای ما ساعت‌های ۱۹ و ۲۱ در تالار رودکی از علاقه‌مندان میزبانی می‌کند.

تارخ تصریح کرد: طوری برنامه‌ریزی کردیم که هیچ اتفاقی به صورت همزمان انجام نگیرد، چرا که دوست داریم همه گروه‌ها و تماشاگران بتوانند از تمامی برنامه‌های ما استفاده کنند. البته تا آنجا که لازم بوده، برنامه‌ریزی را طوری انجام دادیم که کنسرت‌ها تایم بالایی نداشته باشد، به طوری که اغلب اجراهای زنده بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طراحی شده، یعنی کاملا تعریف یک ویترین را دارد که می‌تواند در قالب یک فستیوال موسیقایی اجرا شود.

مدیر اجرایی نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به مشارکت موسسه توسعه هنرهای معاصر گفت: اقامت ۱۱ هنرمند خارجی در هتل باباطاهر تهران انجام می‌پذیرد که موسسه توسعه هنرهای معاصر هزینه این اقامت را تقبل کرده است. این در حالی است که هزینه رفت و آمد و بلیت هواپیمای تمامی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در فستیوال برعهده خودشان بوده است.

هیچ پیشرفتی نداریم اگر ...

سروی مشاور بین‌الملل و نظارت راهبردی نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران نیز در این نشست گفت: ما تمام تلاش خود را کردیم که از همان آغاز به کار ستاد برگزاری فستیوال، هدف‌گذاری درستی صورت گیرد تا بتوانیم بر اساس آن به یک همگرایی مناسبی برسیم و در جریان فعالیت‌های موسیقایی کشور به صورت جزیره‌ای عمل نکنیم. اینکه نوازندگان خارجی شرکت‌کننده در فستیوال بنا به برنامه‌ای که به آنها ارائه شده قرار است آثار تعدادی از آهنگسازان ایرانی را اجرا کنند، موضوعی نبود که از روی اجبا به آنها تحمیل شود. اتفاقا این هنرمندان بر اساس داشته‌‌‌های خودشان این کار را کردند و خیلی علاقه‌مند بودند که در این فستیوال آثار هنرمندان ایرانی را نیز اجرا کنند.

وی بیان کرد: کنار هم قرار گرفتن پیشکسوتان با جوانان از اهداف دیگری بود که ما تلاش کردیم در این رویداد به آن توجه کنیم؛ چرا که اصلا دوست نداشتیم با یک رده سنی خاص مواجه شویم. این در حالی است که تمام تمرکز ما بر این مبنا بود که کارهای انجام شده یک پیوست علمی، پژوهشی نیز داشته باشد؛ چراکه معتقدیم بسیاری از جریانات هنری بدون پیوست علمی و پژوهشی هیچ پیشرفت خاصی را نخواهند داشت.

این کارشناس موسیقی با اشاره به حضور هنرمندان و افراد تاثیرگذار در فستیوال موسیقی معاصر تهران از جمله رئیس کنسرواتوار تفلیس بیان کرد: یکی از کارهای ما در این دوره از فستیوال، پایش و ارزیابی بود که دوست داریم بعد از برگزاری فستیوال به حال خود رها نشود و حتم داریم دیکته نانوشته غلط ندارد و قطعا در اولین دوره از برگزاری این رویداد با نقاط ضعفی مواجه هستیم که باید آنها را در دوره بعدی مرتفع کنیم.

کد خبر 3602963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha