۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷

در پاسخ به چالش‌های جدید زیست‌محیطی؛

کشاورزی اردبیل به سمت پایدارسازی منابع آبی متمرکز می‌شود

کشاورزی اردبیل به سمت پایدارسازی منابع آبی متمرکز می‌شود

اردبیل – رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در پاسخ به چالش‌های پیش روی زیست‌محیطی ضروری است تحقیقات کشاورزی استان به سمت پایدارسازی منابع آبی متمرکز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کربلایی ظهر سه‌شنبه در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی اردبیل با بیان اینکه سه مقوله خشکسالی، بحران آب و افزایش دما، چالش‌های جدید محیط‌زیست در دنیا و حتی در کشور است، اضافه کرد: بر همین اساس تحقیقات کشاورزی باید به دنبال پاسخگویی به نیازهای جدید معطوف شود.

وی با اشاره به مصرف قابل‌توجه آب در حوزه کشاورزی اضافه کرد: در کشور هنوز کشاورزی به شکل علمی تبدیل نشده و در حال گذار از حالت سنتی به علمی است و این در حالی است که کشاورزی علمی برای پایدارسازی منابع آبی یک ضرورت است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برنامه‌های این مرکز برای پاسخگویی به نیازهای جدید استفاده از منابع آب و خاک را مطالعه برای تغییر الگوی کشت و تعریف و معرفی ارقام جدید عنوان کرد.

کربلایی با اشاره به انجام برخی تغییرات از جمله تغییر کشت بهاره به پاییزه برای دو محصول چغندر قند و سیب‌زمینی افزود: در عین حال کشت محصولات مقاوم به خشکسالی و بذور متحمل به خشکی و شوری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی از ارتقا رتبه استان در معرفی محصولات مقاوم به شرایط سخت جوی خبر داد و تصریح کرد: استان اردبیل توانست در زمینه معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به شرایط نامساعد محیطی تولید غلات از رتبه یازده به رتبه چهارم کشوری ارتقاء پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در عین حال خرید تضمینی محصولات با نیاز آبی کمتر را زمینه‌ساز تشویق کشت این محصولات دانست و تأکید کرد: طی سال‌های اخیر جهاد کشاورزی استان حمایت‌های متعددی از کشت محصولات با نیاز آبی کم تعریف کرده است.

کربلایی توسعه کشت گلخانه‌ای به ویژه در سبزی و صیفی‌جات را یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی دانست و افزود: در عین حال توجه به کشت دیم می‌بایست فرهنگ‌سازی شده و زارعان به سمت توسعه آن گام بردارند.

کد خبر 3661110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha