۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۱۴

یک استاد دانشگاه:

ساخت‌وسازهای بی‌هویت موجب فروپاشی معماری ایرانی - اسلامی می‌شود

ساخت‌وسازهای بی‌هویت موجب فروپاشی معماری ایرانی - اسلامی می‌شود

بندرعباس - استاد معماری و شهرسازی دانشگاه‌های جنوب کشور گفت: ساخت و سازهای بی هویت تنها نقش از بین بردن و فروپاشی معماری بزرگ ایرانی - اسلامی را در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار مشیری سه شنبه شب در همایش معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس که به همت گروه معماری برگزار شد، داشتن نگاه نو به معماری را نوعی هنر زیبا شناختی خواند و فرار از هویت اصلی خود را نوعی ناآگاهی فرهنگی و بی هویتی قلمداد کرد.

موسس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، با بیان اینکه تمام بناهای قدیمی ایران بر اساس اقلیم خاص آن منطقه ساخته شد و در آن به معماری سنتی گذشته نیز توجه ویژه ای شده است گفت: هیچ بنای قدیمی راذدر ایران نمی توان یافت که در آن نشانی از معماری سنتی، اسلامی و ایرانی نباشد.

رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان گفت: امروز اعراب حاشیه نشین خلیج فارس که روزی بادیه نشین بودند معماری جنوب ایران را به سرقت برده اند و با ساخت بناهای نو با الهام از معماری جنوب ایران، به دنبال ثبت این نوع معماری به نام خود در دنیا هستند.

وی خواستار توجه معماران به فرهنگ و هنر بومی شد و گفت: باید فرهنگ و هنر هر قومی در بناهای آن منطقه متجلی شود و این هنر جز با پشتکار، همت و همراهی همه معماران امکان پذیر نیست.

مشیری بی توجهی به معماری گذشته را نوعی بی اطلاعی از فرهنگ غنی ایرانی قلمداد کرد و افزود: امروزه در کمال تاسف شاهد ازبین رفتن بافت های قدیم شهر به عنوان نماد معماری در کشور هستیم و به جای آن ساختمان های بی هویتی از خاک سر به فلک می کشند که هیچ نمادی از فرهنگ ایران زمین در آن یافت نمی شود.

گفتنی است این همایش یکروزه به گستره فعالیت های معماری در ایران اختصاص داشت و به صورت تخصصی به ابعاد معماری ایرانی و اسلامی پرداخته شد و در پایان به سوالات دانشجویان پاسخ داده شد.

کد خبر 3661643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha