۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۷:۵۲

دیجیتال اسپای منتشر کرد؛

همه چیز درباره محصول آینده سونی/ گیمرها منتظر می‌مانند؟

همه چیز درباره محصول آینده سونی/ گیمرها منتظر می‌مانند؟

کمپانی سونی که پی‌اس۴ نئو را احتمالا تا دوماه دیگر آماده فرستادن به بازار دارد، تلاش کرده تا اطلاعات حداقلی درباره این پلی استیشن ارایه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال اسپای، کمپانی سونی مدتی پیش رسما خبر بیرون آمدن پی اس۴ نئو (PS4 Neo) را اعلام کرد که نسخه‌ای سوپر شارژشده از پی اس۴ استاندارد است که طوری طراحی شده تا بتواند کاملا پلی استیشن وی آر (PlayStation VR) را ساپورت کند.

اما با وجود اینکه از موجودیت پی اس۴ نئو خبر داریم و می‌دانیم بعضی تجهیزاتش چه خواهند بود، سونی درباره ظاهر آن و اینکه کی از راه می‌رسد مخفیانه عمل کرده است. با این حال، به اندازه کافی اطلاعات داریم که ببینیم این کنسول چطور مقابل کنسول اوریجینال پی‌اس۴ می‌ایستد. به تعبیر دیگر بهتر است پی اس۴ بخرید یا منتظر پی‌اس۴ نئو بمانید؟

تاریخ انتشار؛ تا چند ماه دیگر

خب البته مزیت «پی اس۴» اوریجینال این است که همین حالا می‌توانید آن را بخرید، در حالی که احتمالا باید چند ماهی منتظر پی اس۴ نئو بمانید. گزارش‌ها حاکی از این است که پی اس۴ نئو حدود سپتامبر از راه می‌رسد که یعنی نزدیک به تاریخ انتشار پلی استیشن وی آر (۱۳ اکتبر) هم هست.

اما نکته عجیب این است که چرا سونی صحبت خاصی درباره کنسول درخشان جدیدش در کنفرانس ای۳ امسال نکرد.

جیم رایان از سونی در این باره گفت: «داستان بسیار قوی و می‌توانم بگویم خالصی درباره بازی‌ها داشتیم. به عقیده من نظر قابل قبولی است، اینکه بگوییم از نظر گیم‌های پی اس۴ تازه داریم راه می‌افتیم. فکر می‌کنم این مسئله باید بیان می‌شد و با بازی‌های ای۳، امیدوارم توانسته باشیم به هدف مان دست پیدا کنیم. البته برای چیزی که به آن لقب نئو را دادیم هم اطلاعات کلی دادیم. از نظر نمایش عمومی آن روی صحنه، می‌خواهیم وقتی این کار را بکنیم که بتوانیم آن را به درستی نشان بدهیم و همه چیز آماده باشد. برای همین این کار را وقتی آماده باشیم می‌کنیم، وقتی که بتوانیم آن را درست نشان بدهیم.»

قیمت؛ منتظر ارزانی نباشید!

سونی هنوز قیمت دقیق پی اس۴ نئو را اعلام نکرده، اما گفته که کنسول جدید را به قیمت ضرر کردن نخواهد فروخت. یعنی قرار است از مدل فعلی گران‌تر باشد، اما انتظار می‌رود چیزی حدود همان ۳۴۹ دلار قیمت پایه که پی‌اس۴ با آن کارش را شروع کرد وارد بازار بشود.

در حالی که مدل فعلی پی اس۴ با ۵۰۰ گیگ حافظه به قیمت ۲۹۹ دلار فروخته می‌شود، بیرون دادن یک پی اس۴ ارتقا یافته با همان حدود قیمت اولیه به نظر منطقی می‌آید. اما اگر فکر می کنید که قرار است پی اس۴ نئو را به قیمتی ارزان تر بخرید، اشتباه می‌کنید.

طراحی؛ فرود جت وسط بازی!

حالا بزرگترین راز پی اس ۴ نئو طراحی آن است. آیا همان طراحی زاویه دار پی اس۴ اصلی را خواهد داشت یا کاملا کاری متفاوت خواهد کرد؟ پی اس۴ ظاهر خوبی دارد، اما یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این است که وقتی بازی بزرگی مثل «Uncharted ۴» را در آن اجرا می‌کنید، فن کنسول صدایی تولید می‌کند که انگار چند جت در حال فرود آمدن هستند!

می‌توان امیدوار بود که سونی علاوه‌بر اضافه کردن یک هارد درایو بزرگتر به آن، این مشکل را هم حل کند. خدا می‌داند گیمینگ با کیفیت ۴K قرار است چقدر حجم بگیرد.

گرافیک؛ شمشیر دو لبه

مهم ترین چیز درباره پی اس ۴ نئو گرافیک آن است. همانطور که انتظار می‌رود، این کنسول جدید که بعضی مواقع PS۴K هم خوانده می‌شود،  ۴K را ساپورت می‌کند و جلوه های بصری بهتری هم به بازی ها می‌دهد.

حالا اینکه این همان  ۴K خواهد بود که در حال حاضر وجود دارد یا ارتقا داده شده را باید صبر کنیم تا ببینیم. با استناد به گزارشی از دیجیتال فاوندری، «تمام چیزهایی که از پلی استیشن  ۴K شنیدیم حاکی از آن است که این دستگاهی است که می تواند محتوای اولترا اچ دی فعلی و نسل بعدی را ساپورت کند و در عین حال جنبه‌های دیگر  ۴K مثل گستره رنگی بزرگتری را هم پوشش دهد.»

هرطور که باشد، این کنسول جدید بدون شک فریم رِیت و قدرت پردازش بهتری ارایه می‌کند چون کنسولی است که روی واقعیت مجازی تمرکز کرده و از بازی‌ها می خواهد با کیفیت ۹GHz پیش بروند تا کاربر تجربه بهتری در حین بازی کردن داشته باشد. برای تولیدکنندگان بازی ها هم سونی می‌گوید این کنسول تنها نیازمند تلاشی «کوچک اما قابل مدیریت» است تا بتواند کاری کند که بازی‌ها در هر دو کنسول قدیمی و جدید پی اس۴ قابل اجرا باشند.

این تقریبا یک شمشیر دولبه برای بازی‌سازانی است که حالا باید نسبت به قابلیت های کنسول فعلی و آینده آگاهی کامل داشته باشند. با این حال، پی اس۴ یعنی گیمینگ در بهترین حالتش، حالا فقط تصور کنید که در فرمت  ۴K چطور خواهد شد.

سخت افزار؛ ثبات بیشتر و جلوه بهتر

به غیر از ساپورت  ۴K، اطلاعات رسمی زیادی درباره اینکه پی اس۴ نئو از چه سخت افزارهایی بهره خواهد برد منتشر نشده است. البته با استناد به جاینت بامب، PS۴K یک GPU ارتقا داده شده برای ۴K، حافظه بالاتر برای دانلودها و انتقال داده سریع‌تر و سرعت بالاتر سی‌پی‌یو برای قدرت بیشتری در بازی‌ها را خواهد داشت.

ظاهرا این کنسول هشت هسته Jaguar با تنظیم ۲.۱GHz خواهد داشت که در مقایسه با هشت هسته ۱.۶GHz مدل فعلی بسیار بهتر است. عملا، اگر پی اس۴ نئو با تمام این سخت افزارها از راه برسد، کنسولی خواهیم داشت که می‌تواند فریم ریت باثبات تری برای گیمینگ، جلوه های بهتر و سرعت بالاتری دارد.

بازی‌ها؛ ورود به دنیای واقعیت‌های مجازی

به گفته سونی، پی‌اس۴ نئو و پی‌اس۴ هر دو می‌توانند همان بازی‌ها را اجرا کنند. البته این غول گیمینگ ژاپنی گفته که پی‌اس ۴ نئو با تمام بازی‌های فعلی پی‌اس۴ سازگار خواهد بود و بیشتر بازی‌های آینده و بازی‌های واقعیت مجازی را هم ساپورت می‌کند که باید ببینیم دقیقا به چه معنی است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بازی‌هایی که بعد از بیرون آمدن پس اس۴ نئو منتشر می‌شوند یک ستینگ Basic Mode برای پی‌اس۴ اصلی و بعد یک ستینگ Neo Mode برای بازی هایی که برای کنسول جدیدتر تولید شده اند خواهند داشت. علاوه بر این، تمام بازی‌هایی که در ماه سپتامبر یعنی شلوغ‌ترین ماه سال برای صنعت بازی منتشر می‌شوند، موقع از راه رسیدن کنسول جدید نیازمند یک پچ با محوریت نئو خواهند بود.

بنابراین هر کنسول پی اس۴ که بخرید، می توانید تمام بازی های مخصوص پلی استیشن مانند «No Man's Sky»، «The Last Guardian» و «Horizon: Zero Dawn» را موقع انتشارشان اجرا کنید.

نتیجه؛ لزومی نیست منتظر بمانید!

اگر می خواهید تکنولوژی روز را بخرید، باید وقتی پی اس۴ نئو بیرون می‌آید، یکی از آن بگیرید که البته یک تلویزیون براق  ۴K هم همراه آن لازم است. اما پی اس۴ هم بد با زمان پیش نرفته و با توجه به اینکه سونی قول داده در کنار کنسول‌های جدید از کنسول‌های قبلی هم حمایت کند، اگر به گیمینگ ۴K یا برداشت پلی استیشن از واقعیت مجازی علاقه خیلی خاصی ندارید، بهتر است پی اس۴ فعلی را بخرید!

کد خبر 3698595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha