۹ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۹

بازخوانی مهر از کارنامه یک جشنواره؛

گام به گام با جشن بازی‌های رایانه‌ای تهران/ چالش‌های ششمین دوره

گام به گام با جشن بازی‌های رایانه‌ای تهران/ چالش‌های ششمین دوره

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در پنج دوره‌ای که از آن گذشته است، شاهد آمار و ارقام‌های جالبی از آن هستیم.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی بازی‌های رایانه‌ای در کشور برگزار می‌شود مهم‌ترین جشنواره هنر-صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور است که هر ساله بهترین بازی‌ها و بازی‌سازان ایرانی در آن انتخاب می‌شوند.

سه دوره نخست این جشنواره در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ همزمان با نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران برگزار شد اما از آنجایی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می گوید از سال ۹۲ به بعد بودجه نمایشگاهی‌اش قطع شده و امکان برگزاری نمایشگاه را ندارد، جشنواره از دوره چهارم به صورت مستقل در حال برگزاری است.

طبق آمار رسمی منتشر شده، در پنج دوره از این جشنواره ۵۴۱ اثر ارسال شده است که این بازی‌ها را ۲۸۷ تیم بازی‌سازی یا افراد مستقل ساخته‌اند. در مجموع ۶۲ داور نیز وظیفه داوری آثار را در این سال‌ها عهده‌دار بوده‌اند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که با بررسی تعداد آثار ارسالی در هر دوره از جشنواره به این نتیجه می‌رسیم که تعداد آثار ارسالی روند منظم کاهشی یا افزایشی نداشته است و آخرین دوره از جشنواره با دریافت ۱۲۷ بازی رایانه‌ای و موبایلی بیشترین استقبال را به خود اختصاص داده است.

براساس آمار ثبت شده در دبیرخانه این رویداد از سال ۹۰ تا سال گذشته و طی ۵ دوره برگزاری سالانه این رویداد به ترتیب ۹۴، ۱۱۸، ۱۱۱، ۹۱ و ۱۲۷ بازی رایانه‌ای در این جشنواره حضور داشته است.

یکی از علت‌های افزایش تعداد بازی‌های ارسالی در سال گذشته را می‌توان به رشد تولید بازی‌های موبایلی در کشورمان نسبت داد که تقریبا از دو سال گذشته تاکنون رشد چشمگیری داشته است. این در حالی است که در دوره‌های پیشین اغلب بازی‌ها مختص پلتفرم رایانه‌های شخصی بوده‌اند و این تناسب از دوره پنجم جشنواره به نفع بازی‌های موبایلی تغییر کرده است. می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند در ششمین دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران نیز تکرار شده و مجددا شاهد تولید بازی‌های موبایلی بیش‌تری در کشورمان باشیم.

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با هدف منسجم کردن و انگیزه‌بخشیدن به بازی‌سازان کشورمان برای تولید محصولات باکیفیت آغاز به کار کرد. به همین علت حائز اهمیت است که بدانیم در هر دوره از جشنواره چه تعداد بازی‌ساز یا تیم بازی‌سازی شرکت کرده‌اند. با بررسی آمار رسمی جشنواره متوجه می‌شویم که پنجمین دوره از جشنواره با ثبت ۹۴ بازی‌ساز یا تیم بازی‌سازی رکورددار ادوار جشنواره است. این در حالی است که سه دوره نخست جشنواره که همزمان با نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران نیز برگزار می‌شد به شاهد حضور ۵۳، ۷۹ و ۶۱ بازی‌ساز یا تیم بازی‌سازی بوده است. این مهم نشان می‌دهد برگزار نشدن نمایشگاه تاثیری منفی در رشد بازی‌سازان نداشته است.

جوایز نقدی و غیر نقدی

هر جشنواره‌ای با نماد و تندیس منحصر به فردش شناخته می‌شود. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران نیز تندیس غزال زرین اهدا می‌کند که با الهام از غزال ایرانی طراحی و ساخته شده است.

علاوه بر آن در مجموع پنج دوره از این جشنواره بیش از ۳۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی به برندگان پرداخت شده است. با بررسی جوایز هر دوره به این نتیجه می‌رسیم که عوامل جشنواره در دوره پنجم تصمیم گرفته‌اند با کاهش جوایز نقدی، جوایز غیر نقدی را به برندگان ارائه دهند که کاربردی‌تر از جوایز نقدی باشد. مشخص نیست این روند در ششمین دوره از جشنواره نیز ادامه خواهد یافت یا خیر.

مصائب جشنواره ششم بازی‌های رایانه‌ای

روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اخیراً متین ایزدی را به عنوان دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران معرفی کرد که سال گذشته هم جشنواره را برگزار کرد و ظاهرا در دولت یازدهم قرار است ثبات در همه موارد و امور حداقل فرهنگی، وجود داشته باشد.

اما ششمین جشنواره ظاهرا قرار است با مشکلات و مصائب زیادی روبرو باشد؛ اول اینکه این جشنواره معمولا در تابستان برگزار می‌شده و الان که در نیمه تابستان هستیم نه خبری از زمان برگزاری است و نه خبری از ارسال آثار از سوی بازی‌سازان که به طور یقین این جشنواره در تابستان امسال نخواهد بود.

مشکل دیگر ششمین دوره این جشنواره تولید پایین بازی‌های ایرانی برای رایانه‌های شخصی است که هویت صنعت بازی ایران و بازی‌های بزرگ هستند. در سال جاری کمتر از ۱۰ بازی رایانه‌های شخصی منتشر شدند یا در صف انتشار هستند و بیشتر بازار را بازی‌های موبایلی پر کرده‌اند که به طور قطع نبود بازی‌های بزرگ در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران از ارزش این جشنواره می‌کاهد و صنعت گیم ایران را تنها به عنوان تولیدکننده بازی‌های موبایلی معرفی خواهد کرد.

کد خبر 3725496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha